رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش ۲ برابری مرگ پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک

10:24 - 02 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۸۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش ۲ برابری مرگ پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک
گذرگاه ال‌پاسو در مرز آمریکا و مکزیک، طی سال گذشته بیشترین تعداد مرگ پناهجویان را ثبت کرده است.

خبرگزاری میزان – داده‌های گشت مرزی آمریکا نشان می‌دهد که مرگ‎ومیر پناهجویان در بخش ال‌پاسو در سال مالی ۲۰۲۳ به بیش از ۲ برابر در مقایسه با سال مالی پیش از آن رسیده است.

مرگ پناهجویان در گذرگاه ال‌پاسو در سال مالی ۲۰۲۳ سنگین‌ترین تلفات این منطقه از زمان شروع ثبت سوابق عمومی مرگ پناهجویان رسیده است.

در سال مالی ۲۰۲۳ حدود ۱۵۰ پناهجو در مسیر رسیدن به آمریکا ازطریق گذرگاه ال‌پاسو جان خود را به دلایل مختلفی از دست داده‌اند؛ این رقم در سال مالی پیش از آن ۷۱ مورد بوده است.

به گفته سرویس ملی هواشناسی، بیشتر مرگ‌ها -بیش از ۱۰۰ نفر- بین ماه‌های می‌ و سپتامبر گذشته اتفاق افتاد، زمانی که ال‌پاسو یکی از گرم‌ترین تابستان‌های خود را با ۴۴ روز متوالی گرمای بی‌سابقه تجربه کرد.

مرگبارترین منطقه ال‌پاسو در اطراف «پارک سانلند» و «سانتا ترزا»، در تپه‌های بیابانی خارج از ردپای شهری ال‎پاسو قرار دارد.

سازمان ملل مرز جنوب غربی آمریکا را «مرگبارترین مسیر مهاجران جهان» اعلام کرده است؛ اما این مسیر یکی از محبوب‌ترین مسیر‌های ورود غیرقانونی آمریکا به شمار می‌رود و احتمالا این وضعیت ادامه خواهد داشت.

دولت آمریکا مسئول مرگ پناهجویان

نهاد‌های حقوق بشری حصار‌ها و ایست‌های بازرسی گشت مرزی آمریکا را مقصر می‌دانند، اما تقصیر واقعی دقیقا بر عهده رئیس جمهور آمریکا و سیاست‌های «مترقی» او درباره مهاجران است و شاید تمرکز بر این مرگ‌ها زنگ هشداری برای کاخ سفید باشد.

در پایان سال مالی ۲۰۲۰ - آخرین باری که گشت مرزی آمریکا آمار پرسنل خود را منتشر کرد - این بخش به وسیله بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ مامور تحت نظارت بود.

آن‌ها نزدیک به ۳۹۰ هزار عبور غیرقانونی را در ۱۱ ماه اول سال مالی ۲۰۲۳ ثبت کردند که افزایش ۲۶ درصدی نسبت به کل سال مالی ۲۰۲۲، دو برابر مجموع دستگیری‌ها در سال مالی ۲۰۲۱ و بیش از ۶ برابر بیشتر از سال مالی ۲۰۲۰ است. 

مهاجران بیشتری در صحرای مرزی آمریکا می‌میرند

آمار مرگ و میر پناهجویان مربوط به هفته گذشته با عنوان «بدون سایه، بدون آب و گرمای بی‌سابقه: مهاجران بیشتری در بیابان‌های آمریکا می‌میرند» است. این یک آمار روشنگر از وضعیت مرز‌های جنوبی آمریکاست.

اگر ماموران در سال مالی ۲۰۲۳ موفق به نجات ۵۹۷ مهاجر نمی‌شدند، تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر می‌شد.

امکان نجات پناهجویان بیشتری از سوی نیرو‌های گشت مرزی آمریکا وجود داشت، اما همانطور که «ال‌پاسو تایمز» توضیح می‌دهد: در تمام تابستان، سازمان‌های اجرای قانون و امدادگران برای هماهنگی در مناطق دوردست فراخوانده می‌شدند، و همزمان پناهجویانی که در دسترس قرار داشتند و امکان نجات آن‌ها وجود داشت جان خود را از دست دادند.

دولت بایدن آنچه را که «مهاجرت غیرقانونی» می‌خواند، به‌طور مؤثری تشویق کرده است؛ واضح است که گرمای تابستان و کشیده شدن پناهجویان به مسیرهای خطرناک در پی سیاست‌های دولت آمریکا، نقش مهمی در افزایش مرگ و میر مهاجران در مرز جنوب غربی آمریکا ایفا می‌کند.

علاوه بر این دستگیری‌های گشت مرزی آمریکا در سال مالی ۲۰۲۳ در بخش ال‌پاسو ۶۰۰ درصد بیشتر از سال مالی ۲۰۲۰ بود و این امر نشان می‌دهد که افزایش ورود غیرقانونی نیز عامل افزایش مرگ و میر مهاجران در بخش ال‌پاسو است.

بخش ال‌پاسو هرگز آمار مرگ‌ومیر مانند تابستان امسال را ندیده است؛ قبل از سال مالی ۲۰۲۲، این بخش هر سال کمتر از ۴۰ مورد مرگ را ثبت می‌کرد که به سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد.

طبق آمار گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا، این بخش بیشترین تعداد برخورد با مهاجران را در سال جاری ثبت خواهد کرد، در سال مالی ۲۰۲۳ به بالای ۴۰۰ هزار نفر رسید و رکورد سال گذشته را که نزدیک به ۳۰۸ هزار مورد بود، شکست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *