تداوم مرگ پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک

10:02 - 04 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۱۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم مرگ پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک
مرزهای آمریکا و مکزیک همچنان شاهد مرگ پناهجویانی است که مسیرهای طولانی را برای رسیدن به این کشور پیموده‌اند.

خبرگزاری میزان – اوایل نوامبر در شهر «تاپاچولا» مکزیک، در نزدیکی مرز با گواتمالا، یک زن جوان پناهجو با چهره روی سنگفرش روبروی یکی از دفاتر کمیسیون مکزیک برای «کمک به پناهندگان»، دراز کشید؛ به طور کلی، «کمک به پناهندگان» به معنای جلوگیری از حرکت پناهندگان ناامید به سمت شمال این کشور به دستور آمریکاست.

این شهر مکزیک در ایالت «چیاپاس» گورستانی برای پناهجویان دارد و یک گور دسته‌جمعی در آن وجود دارد که اجساد پناهجویان بی‌نشان بسیاری در آن دفن شده‌اند.

پناهجویان از کشور‌های مختلف در این ایالت مکزیک و برخی دیگر از ایالت‌های مرزی این کشور در نزدیکی مرز‌های آمریکا حضور دارند و بسیاری از آن‌ها در مسیر رسیدن به آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ پناهجویان در مسیر مرگبار دارین گپ

یک فعال حامی پناهجویان در مکزیک می‌گوید: در تاپاچولا، با یک خانواده ۱۰ نفره ونزوئلایی صحبت کردم که اخیرا از مسیر «دارین گپ» عبور کرده بودند و گزارش دادند که اجسادی از جمله کودکان و زنان باردار را دیده‌اند.

یکی از اعضای خانواده در این باره اظهار نظر کرد: می‌توانم بگویم همه ما روی اجساد پا گذاشته‌ایم.

دورتر، دریای مدیترانه به‌عنوان گورستان دریایی برای پناهندگانی است که تلاش می‌کنند به قاره‌ای برسند که شهروندان آن تا حد زیادی آزادند تا هر طور که می‌خواهند از مرز‌ها عبور کنند.

تا ماه سپتامبر، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در جریان تعقیب مسیر دریای مدیترانه به اروپا جان خود را از دست داده یا ناپدید شده بودند.

این مرزها باعث پیچیده‌تر شدن پدیده مرگ پناهجویان می‌شوند.

در همین حال، در تاپاچولا، گور دسته‌جمعی اجساد ناشناس در گوشه قبرستان شهرداری دست نخورده باقی مانده است.

این فعال حامی پناهجویان می‌گوید: هنگامی که پس از مواجهه با یک پناهجو دوباره از گورستان بازدید کردم، نگهبانان به من اطلاع دادند که هیچ بقایای جدیدی به گور دسته‌جمعی اضافه نشده است.

این بدان معنا نیست که پناهندگان دیگر ناشناس در تاپاچولا نمی‌میرند، بلکه به این معنی است که آن‌ها در جای دیگری دفن می‌شوند.

بعید است که اعضای خانواده کسانی که در این قطعه زمین متروک در نزدیکی مرز مکزیک دفن شده‌اند، هرگز از سرنوشت عزیزان خود مطلع شوند؛ از سوی دیگر، پناهجویان مصمم هستند که همچنان به مسیر خود برای رسیدن به آمریکا ادامه دهند و بسیاری در همین مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

بسیاری دیگر در شهر‌های مرزی آمریکا و مکزیک در دام باند‌های تبهکار و قاچاق انسان گرفتار می‌شوند و بسیاری دیگر نیز به زندان می‌افتند.

حدود ۵ هزار مهاجر از آمریکای مرکزی، ونزوئلا، کوبا و هائیتی به‌تازگی با پای پیاده از مرز جنوبی مکزیک به سمت شمال به سمت آمریکا حرکت کردند.

این مهاجران شکایت داشتند که رسیدگی به ویزای پناهندگی یا خروج در مرکز اصلی پردازش مهاجران مکزیک در شهر تاپاچولا، نزدیک مرز گواتمالا، بسیار طولانی است.

تحت سیستم تحت فشار مهاجرت مکزیک، افرادی که به دنبال چنین ویزا‌هایی هستند اغلب هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر می‌مانند، بدون اینکه بتوانند کار کنند.

پناهجویان صف طولانی در امتداد بزرگراه تشکیل دادند که در برخی مواقع توسط پلیس همراهی می‌شد.

این راهپیمایی یکی از بزرگترین راهپیمایی‌ها از ژوئن ۲۰۲۲ بود؛ با این وجود کاروان‌های مهاجر در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ توجه بسیار بیشتری را به خود جلب کردند، اما با حضور بیش از ۱۰ هزار مهاجر در مرز‌های آمریکا در هفته‌های اخیر، راهپیمایی اخیر اکنون تنها یک قطره کوچک است.

مرز جنوب غربی آمریکا برای مقابله با تعداد فزاینده مهاجران از آمریکای جنوبی که به سرعت از طریق دارین گپ بین کلمبیا و پاناما پیش از عزیمت به شمال حرکت می‌کنند، تلاش کرده است.

ارقام پاناما نشان می‌دهد که ۴۲۰ هزار مهاجر از ابتدای سال جاری میلادی با کمک قاچاقچیان کلمبیایی از این مسیر مرگبار تا به امروز عبور کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *