رصد و پایش ۳۵ میلیون تن محصول وارداتی به کشور براساس استاندارد‌های داخلی/ راه‌اندازی سامانه سماك جهت صادرات محصولات سالم و بهداشتی

12:54 - 13 بهمن 1400
کد خبر: ۷۹۳۷۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه حدود ۳۵ میلیون تن محصولات وارد کشور می‌شود که شبکه قرنطینه‌ای در گمرکات این محصولات را رصد و پایش می‌کنند تا بر اساس استاندارد‌های داخل کشور باشد.
- شاهپور علایی مقدم امروز در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر در خصوص تشریح اهم فعالیت‌ها و برنامه‌های کنترلی و نظارتی سازمان حفظ نباتات کشور طی سال جاری، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور ضامن سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی است و از ۱۳۰ میلیون تن محصولات تولیدی در بخش کشاورزی ۸۵ میلیون تن توسط سازمان حفظ نباتات مراقبت می‌شود تا از نظر عوامل خسارت زا رصد شود.

وی افزود: سهم مراقبت و صدور دستورالعمل‌های فنی سازمان حفظ نباتات برای تولید محصول سالم حائز اهمیت است.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان کرد: رسالت ما این است که در حوزه تدارک سموم شیمیایی و غیرشیمیایی تلاش کنیم.

علایی مقدم اظهار کرد: نیاز کشور در بحث آفت کش‌ها حدود ۳۵ هزار تن است و میانگین مصرف آفت کش‌ها در کشور یک سوم میانگین جهانی است که باید به صورت نهادین و با استفاده از انتقال آخرین نیاز‌های تحقیقاتی به عرصه‌ها و بستر‌های تولید ساماندهی شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات عنوان کرد: وظیفه دیگر سازمان حفظ نباتات بر اساس قانون و دستورالعمل این است که از نظر قرنطینه‌ای مراقبت کند تا آفت، بیماری‌ها و علف‌های هرز از کشور خارج و وارد نشود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس معاهدات بین المللی سازمان حفظ نباتات متعهد است شرایط و مقررات بین المللی را رعایت کند زیرا  افت و بیماری‌ها در بخش کشاورزی حد و مرزی نمی‌شناسد لذا این سازمان وظیفه دارد که در گمرکات، مرز‌های زمینی و دریایی و هوایی مراقب باشد تا عوامل خسارت زا وارد کشور نشود همچنین در زمینه صادرات و ترانزیت محصولات کشاورزی نیز باید دقیق عمل کند.

علایی مقدم در ادامه گفت: به دلیل تنوع اقلیمی که در کشور ایران وجود دارد عوامل خسارت زا در کشور زیاد بوده بنابراین وظیفه این سازمان خطیر است به طوری که سالانه بیش از ۴۰ میلیون تن محصولات در بحث واردات، صادرات و ترانزیت در داخل کشور را سازمان حفظ نباتات باید مدیریت کند.

وی وظیفه دیگر سازمان حفظ نباتات کشور را این گونه برشمرد که این سازمان باید محصولاتی را به کشور‌های حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و اتحادیه اوراسیا صادر کند که سالم و بر اساس استاندارد‌های کشور مقصد باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: سالانه حدود ۳۵ میلیون تن محصولات وارد کشور می‌شود که شبکه قرنطینه‌ای در گمرکات این محصولات را رصد و پایش می‌کنند تا بر اساس استاندارد‌های داخل کشور باشد.

وی افزود: بر اساس تنوع اقلیم کشور، نزدیک به ۶۰ میلیون تن صادرات کشور ما در زمینه سبزی و صیفی، میوه‌های تازه خوری و ... است که تمام این‌ها را شبکه قرنطینه سازمان حفظ نباتات در سراسر کشور مدیریت می‌کند.

علایی مقدم اظهار کرد: پیامی که می‌توانیم به بهره‌برداران و صادرکنندگان بدهیم این است که باید زنجیره کاملی از محل‌های تولید تا خروجی صادرات را داشته باشند از جمله اینکه بستر‌های ما باید شناسنامه‌دار باشد و بهره‌برداران شناسنامه کامل از بستر‌های تولید را داشته باشند. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به ۲ استراتژی که در سازمان حفظ نباتات به کار گرفته‌ می شود گفت: اولین استراتژی این است که باید مطابق با دستورالعمل‌های بین‌المللی عمل کنیم و استراتژی دوم این بوده که حتماً باید گواهی بهداشت محصولاتی که برداشت شده و در انبار‌های فنی کشور قرار دارد را در همان مراکز نگهداری، صادر کنیم.

وی در ادامه افزود: سازمان حفظ نباتات با همکاری همه بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها سامانه سماک را راه اندازی کرده است که  هدف این سامانه صادرات محصولات سالم و بهداشتی بوده  و  در حال حاضر روند آزمایشی را طی می‌کند.
 
علایی مقدم عنوان کرد:  از اول اسفند ماه تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کسانی که در تجارت و بازرگانی محصولات کشاورزی قرار دارند از این سامانه استفاده می کنند زیرا ملاک کار سامانه سماک است.

وی خاطر نشان کرد: قابلیت سامانه سماک این است که هر شخصی از طریق تلفن همراه می‌تواند وارد این سامانه شود و ثبت اطلاعات کند بنابراین ثبت اطلاعات دقیق بستر‌های تولید در این سامانه خیلی مهم است. 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *