رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیاست‌گذاری غلط در حوزه تعرفه‌گذاری واردات، کشور را به سمت واردات ماشین‌آلات و از بین رفتن فرصت اشتغال برده است

14:03 - 30 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۸۵۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه از طریق واردات ماشین آلات صنعتی امکان اشتغالزایی در کشور مختل شده است گفت: سیاست گذاری غلط در حوزه تعرفه‌گذاری واردات، کشور را به سمت واردات ماشین‌آلات برده است. متاسفانه به دلیل اعطای معافیت‌های بیجا به واردات ماشین‌آلات در صنعت تولید ماشین‌آلات با مشکلاتی فراوانی روبرو هستیم و فرصت‌های اشتغال بسیاری نیز از بین رفته است.

محمد حسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با میزان درباره اینکه آیا حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات کشور را در رسیدن به توسعه‌ صنعتی کمک خواهد کرد یا خیر، گفت: با توجه به وجود صنایع بزرگ ماشین‌سازی، این امکان وجود دارد که در خیلی از حوزه‌ها قطع وابستگی کشور نسبت به کشورهای دیگر ایجاد شود. این صنایع با تولید و ساخت ماشین‌های دیگ بخار و ماشین‌های دیگری که در صنایع ماشین‌سازی‌های ما هستند، به نیاز کارخانه‌های کوچک پاسخ می دهند و اشتغال‌زایی و در‌آمد زایی را برای کشور به ارمغان می‌آورند، اما اینکه تا چه حد کارخانه‌های ماشین‌سازی ما را به سمت و سوی هدف اصلی این بحث که موضوع خودکفایی است برساند، هنوز به آن جایگاه مورد نظر نرسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما هنوز ماشین‌هایی مثل دستگاه‌های سی‌ان‌سی، دستگاه‌های پرس، دستگاه‌های اوزونی که در کارخانه‌های توزیع مواد لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا حتی رباط‌هایی که کارخانه‌های خودروسازی برای فعالیت های مکانیکی شان نیاز دارند را در داخل تولید نکرده ایم  و بخش اعظمی از این دستگاهها از خارج از کشور وارد می شوند. مثلا در حوزه‌ صنایع قطعات خم‌کاری پتروشیمی و یا مجموعه‌های دیگر در حال حاضر از ماشین‌آلاتی استفاده می‌کنیم که از کشورهایی مثل آلمان و یا کشورهای دیگر وارد می شوند و هنوز نتوانسته‌ایم به جایگاهی برسیم که بتوانیم این ماشین‌الات را تولید کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با اشاره به اینکه سیاست گذاری غلط در حوزه توسعه صنعتی کشور، کشور را به سمت واردات ماشین‌آلات برده است، افزود: در حال حاضر اگر به طور مثال کارخانه‌ آذر‌آب اراک و یا هپکو را مورد بررسی قرار بدهیم متوجه می شویم که ماشین‌آلاتی را قبلا این کارخانه‌ها تولید کردند با کیفیت بسیار خوبی بودند سیاست گذاری غلط در حوزه تعرفه‌گذاری واردات، کشور را به سمت واردات ماشین‌آلات برده است. متاسفانه به دلیل اعطای معافیت‌های بیجا به واردات ماشین‌آلات در صنعت تولید ماشین‌آلات با مشکلاتی فراوانی روبرو هستیم و فرصت‌های اشتغال بسیاری نیز از بین رفته است.

وی ادامه داد: اگر ما به سمت و سوی دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم، این توانایی در کشور وجود خواهد داشت که این ماشین‌آلات تولید شوند. در حال حاضر برخی از ماشین‌آلات به دلیل تحریم ها امکان واردات به داخل کشور را ندارند، اما اگر بتوانیم از طریق شرکت‌های دانش بنیان توانایی تولید این ماشین‌الات را افزایش دهیم، می‌توانیم جلوی خروج ارز از کشور را بگیریم.

آصفری با بیان اینکه از طریق واردات ماشین آلات صنعتی امکان اشتغالزایی در کشور فراهم شده است، گفت: با استفاده از ماشین‌های وارداتی، توانستیم ارز مورد نیاز برای بخش‌های مختلف جامعه را فراهم کنیم. نمی‌توانیم بگوییم ما به هیچ عنوان نیاز به واردات این ماشین‌آلات نداریم. ضمن اینکه تولید بعضی از ماشین ها در داخل از کشور اصلا صرفه‌ اقتصادی ندارد و شاید از یک ماشین صنعتی فقط دو عدد نیاز داشته باشیم، بنابراین چه لزومی دارد حتما بخواهیم هزینه‌ سنگینی کنیم که این ماشین صنعتی در داخل تولید شود.

این نماینده مجلس با اشاره به پتانسیل شکل‌گیری صنعت دانش‌بنیان‌ محور تولید ماشین‌آلات بیان کرد: باید در حوزه‌ دانش‌بنیان سیاست‌های تشویقی و سیاست‌های مالی لحاظ شود و تسهیلات لازم در اختیار افراد این حوزه گذاشته شود. ما هر چه قدر بتوانیم نیازمندی‌های داخل کشور را خودمان تولید کنیم، به نفع کشور خواهد بود و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

آصفری اضافه کرد: متاسفانه بعضا کمتر از 30 درصد از توان بعضی از دستگاه‌های کارخانه‌ها استفاده می شود. وقتی این دستگاه‌ها به بهره‌وری مورد نیاز نمی‌رسند، کسانی هم که به دنبال تولیدات دانش‌بنیان هستند، به دنبال تولید چنین ماشین‌آلاتی نمی روند. لذا این موضوع یک مساله دوسویه هست یعنی هم تولید کنندگان داخلی باید پیش رو در تولید باشند و هم دولت تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار بدهد.

وی درباره تعرفه‌گذاری غیر موثر و معافیت‌های بسیار بالا به واردات ماشین‌آلات به عنوان یکی از مشکلات جدی عدم توسعه صنعت ماشین‌سازی داخلی، گفت: یک راننده‌ تریلی برای اسقاط ماشین‌های کامیونت و تریلی، در حدود سی تا چهل سال با یک کامیون یا تریلی در حال کار کردن است و در نهایت این ماشین اسقاط می شود. دولت باید این شخص را حمایت کند تا اگر امکان دارد این ناوگان را در داخل کشور نوسازی کنیم و اگر امکان نوسازی داخلی وجود ندارد حداقل به دلالان اجازه داده نشود تا در این قضیه نقش‌آفرینی بکنند. اگر قرار باشد سود آوری مالی در مقابل جایگزین کردن ماشین حمل و نقل و بین جاده‌ای وجود داشته باشد، باید راننده این امتیاز را داشته باشد که بتواند ماشین سنگین مورد نیاز خود را وارد کند، نه اینکه افرادی با سوء استفاده و با چند برابر قیمت بخواهند این ماشین را در اختیار مصرف کننده بگذارند.

وی درباره این موضوع که در زمینه اجرای قانون حذف معافیت مالیاتی ماشین‌آلات، گروه‌های ذینفع واردات با ایجاد فشار حداکثری به مسئولین، در حال جلوگیری از اجرای حذف معافیت واردات مشین‌آلات مصوب قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستند، گفت: به اعتقاد من معافیت تعرفه‌ای برای واردات ماشین‌آلات، خیانت به تولید داخلی است. هرگونه معافیت برای ماشین آلاتی که نمونه مشابه آن، حتی در سطح پایین تر در داخل کشور تولید می‌شود ضربه به اشتغال ایجاد می کند و باعث کم سو شدن تولید داخلی می‌شود که به دنباله‌ آن بیکاری افزایش پیدا می کند. برای کالاهایی که امکان تولید آنها در داخل کشور فراهم است هر گونه معافیت مالیاتی و یا بخشودگی مالیاتی ضربه به تولید کننده‌ داخلی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *