رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

انگلیس به دنبال توافق مهاجرتی با ۴ کشور دیگر در کنار رواندا

10:15 - 28 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۳۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انگلیس به دنبال توافق مهاجرتی با ۴ کشور دیگر در کنار رواندا
دولت انگلیس به دنبال ایجاد توافق‌هایی با چند کشور دیگر مشابه با توافق رواندا برای اخراج و برون‌سپاری پناهجویان است.

خبرگزاری میزان – توافق انگلیس با رواندا که به موجب آن پناهجویان در انگلیس به رواندا اخراج می‌شوند تا پرونده پناهجویی آن‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد، هنوز به قانون تبدیل نشده، اما در حال حاضر، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت انگلیس در حال بررسی توافق‌های مشابه با ۴ کشور دیگر است.

این توافق که قصد دارد پناهجویان را از انگلیس به رواندا اخراج کند ممکن است با وجود مخالفت شدید ظرف چند روز به قانون تبدیل شود.

این طرح هم در پارلمان و هم از سوی سازمان‌های حامی حقوق مهاجران و پناهندگان با مناقشه زیادی مواجه شده است.

اما با وجود اینکه حدود ۲ سال با شکست مواجه بود، دولت انگلیس اکنون در حال بررسی قرارداد‌های مشابه با دستکم ۴ کشور دیگر است که براساس همین اصل الگوبرداری شده است.

روزنامه تایمز به‌تازگی گزارش داد که اسناد فاش شده را از مقامات دولتی به دست آورده که ارمنستان، ساحل عاج، کاستاریکا و بوتسوانا را به عنوان کشور‌های هدف احتمالی برای دولت انگلیس به منظور تنظیم توافق‌های مشابه برای رسیدگی به درخواست‌های پناهجویان در کشور‌های ثالث ذکر کرده است.

دیلی میل نیز گزارش داد که وزارت خارجه انگلیس همچنین در حال بررسی قرارداد‌هایی با دیگر کشور‌های آمریکای لاتین از جمله پاراگوئه، پرو، برزیل و اکوادور است و با این حال، تصور می‌شود که این دولت‌ها علاقه کمتری به امضای چنین طرحی در مقایسه با ۴ کشور ذکر شده از سوی تایمز داشته باشند.

قرار است مذاکرات دوجانبه در مورد پیمان‌های مهاجرتی در آینده قابل پیش‌بینی انجام شود.

«فهرست رزرو» شرکای بالقوه

دیلی میل تاکید می‌کند که مجموعه‌ای از کشور‌های دیگر نیز در «فهرست رزرو» قرار دارند، از جمله کیپ ورد، سنگال، تانزانیا و سیرالئون.

به گفته این روزنامه، اگر مذاکرات با سایر کشور‌های مورد علاقه‌تر به نتیجه نرسد، می‌توان به این دولت‌ها نزدیک شد.

اطلاعات فاش شده همچنین حاکی از آن است که کشور‌های دیگری مانند مراکش، تونس و نامیبیا همگی «به صراحت» از ورود به بحث در مورد تبدیل شدن به مراکز پردازش کشور ثالث برای انگلیس خودداری کردند و بنابراین مقامات انگلیس آن‌ها را به عنوان «غیر شروع کننده» رد کردند.

برخی از اطلاعات گزارش شده نشان می‌دهد که کارمندان دولتی «معیار‌های امکان‌سنجی» مشخصی را که در گزارش دیلی میل ذکر شده است، تعیین کرده‌اند که شامل ارزیابی «اندازه قلمرو و جمعیت آن» است.

گزارش‌هایی که بر هزینه‌های طرح رواندا، در مقایسه با تعداد واقعی پناهجویان بالقوه که در نهایت ممکن است اخراج شوند، نشان می‌دهد، به‌تازگی انتقاد‌های مخالف سیاسی در پارلمان انگلیس را نیز افزایش داده است.

گزارش شده که ارمنستان منتظر نهایی و علنی شدن نتیجه سیاست فعلی رواندا پیش از تصمیم‌گیری در مورد ورود به مذاکرات با انگلیس است.

مقاماتی که در وزارت کشور انگلیس حضور دارند، نسبت به مشکلاتی که لایحه رواندا بر مذاکرات با مقامات وزارت خارجه تأثیر می‌گذارد، ابراز نگرانی کردند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه انگلیس در این باره می‌گوید: ما آگاه هستیم که بسیاری از کشور‌های شریک بالقوه روند قانونی انگلیس را در رابطه با مشارکت با رواندا دنبال می‌کنند و ممکن است تا زمانی که این روند به‌طور رضایت‌بخش حل نشود، در تعامل اساسی محتاط باشند.

اگرچه دولت انگلیس به‌طور مستقیم در مورد کشور‌های خاصی اظهار نظر نکرده و گزارش‌ها را تایید یا تکذیب نکرده است، سخنگوی دولت این کشور به دیلی میل گفت: انگلیس به همکاری با طیفی از شرکای بین‌المللی برای مقابله با چالش‌های مهاجرت غیرقانونی جهانی ادامه می‌دهد.

تمرکز دولت انگلیس بر تصویب لایحه رواندا

سخنگوی دولت انگلیس گفت: تمرکز ما در حال حاضر تصویب لایحه روانداست که براساس قانون «مهاجرت غیرقانونی» است و برنامه‌هایی را برای انجام هرچه سریعتر پرواز‌ها انجام دهیم.

در همین حال، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، هفته گذشته با پل کاگامه، رئیس جمهور رواندا در لندن برای گفت‌وگو‌های بیشتر درباره این لایحه ملاقات کرد.

طرح رواندا اولین بار در بهار ۲۰۲۲ اعلام شد و چندین بار تحت مدیریت وزرای کشور مختلف به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت انگلیس برای اعزام هواپیمای حامل پناهجویان از انگلیس به رواندا برای پردازش در آنجا انجام شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *