رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لایحه روآندا پشت سد مخالفت مجلس اعیان انگلیس

9:00 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۷۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لایحه روآندا پشت سد مخالفت مجلس اعیان انگلیس
لایحه ضد مهاجرتی جنجالی انگلیس موسوم به روآندا از سوی هم‎قطاران ریشی سوناک در مجلس اعیان این کشور با مخالفت جدی مواجه شد.

خبرگزاری میزان – تصمیم مجلس اعیان انگلیس برای اعمال پنج اصلاحیه در لایحه مهاجرتی جنجال‌برانگیز روآندا سبب شد تا شکستی سنگین برای ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور رقم بخورد.

شماری از نمایندگان مجلس اعیان انگلیس از جمله هم‎قطاران سوناک در حزب محافظه‌کار با دادن رای به اعمال تغییراتی در لایحه مهاجرتی روآندا خواستار بازگشت آن به مجلس عوام این کشور شدند.

نمایندگان مجلس اعیان انگلیس خواستار اعمال پنج تغییر در لایحه روآندا شدند؛ آن‌ها گفته‎اند که اعمال این تغییرات سبب مطابقت لایحه با حاکمیت قانون می‌شود و تا زمانی که این تغییرات اعمال نشود، مجلس اعیان نمی‌تواند امن بودن این لایحه را تایید کند.

نمایندگان مجلس انگلیس همچنین از اقدام برای زیر سوال بردن این موضوع که روآندا کشوری امن برای انتقال پناهجویان است، حمایت کردند.

با این شکست، لایحه روآندا که هدفش باز کردن راه پرواز‌های لندن به شهر کیگالی جهت فرستادن پناهجویان از انگلیس به روآندا است، برای اعمال تغییرات به مجلس عوام باز می‌گردد.

در چنین شرایطی چشم‌انداز یک کشمکش طولانی بین مجالس عوام و اعیان انگلیس برای مدت طولانی نمایان شده است؛ این کشمکش تا زمانی ادامه دارد که دو مجلس به یک توافق نهایی برسند.

کمیته مشترک حقوق بشر پارلمان انگلیس تاکید کرد که لایحه پیشنهادی روآندا اساسا با تعهدات حقوق بشری انگلیس ناسازگار بوده و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.

در عین حال، کمیسیون برابری و حقوق بشر EHRC هشدار دادکه لایحه یاد شده خطر نقش تعهدات انگلیس براساس قوانین بین‌المللی را در پی دارد.

سوناک پیشتر با اعلام هشداری مدعی شده بود که ممانعت از تصویب لایحه روآندا نادیده گرفتن اراده مردم است؛ وی که در هفته‌های اخیر توقف قایق‌های حامل مهاجران را به وعده اصلی خود مبدل کرده است با چندین شکست در زمینه مهاجرت مواجه شد.

یکی از اصلی‌ترین شکست‌های سوناک، اقدام اخیر مجلس اعیان انگلیس در بازگرداندن لایحه روآندا به مجلس عوام این کشور است؛ هفته گذشته حسابرسان رسمی اعلام کرده بودند که ارسال هر یک از ۳۰۰ مهاجر برنامه‌ریزی شده به روآندا ۱.۸ میلیون پوند هزینه دارد.

با وجود این، دفتر نخست‌وزیری انگلیس تاکید دارد که دولت همچنان متعهد به انجام پرواز پناهجویان به روآندا در فصل بهار است.

انگلیس و فرانسه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مشارکت مرزی جدید با هدف مختل کردن زنجیره ورود قایق‌های کوچک حامل مهاجران هستند.

جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس در نشست گروه کاله متشکل از کشور‌های شمال اروپا اعلام کرد که اعضای این گروه قصد دارند زنجیره تامین قطعات قایق‌ها از جمله موتور‌ها را متوقف کنند.

شورای اروپا پیشتر از انگلیس خواست تا لایحه ضد مهاجرتی روآندا با هدف انتقال مهاجران و پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا با ادعای رسیدگی به درخواستشان در آن کشور را متوقف کند.

به گزارش گاردین، کمیته پیشگیری از شکنجه و رفتار یا مجازات غیرانسانی شورای اروپا هشدار داد که طرح مذکور در کنار رابطه انگلیس و روآندا، نگرانی‌های زیادی را درباره نقض حقوق بشری مهاجران و پناهجویان به‌عنوان افراد آسیب‌پذیر ایجاد می‌کند؛ لایحه روآندا به انگلیس اجازه می‌دهد حتی کودکان مهاجر و پناهجو را برای اخراج به روآندا بازداشت کند.

براساس یک گزارش پارلمانی، لایحه ضد مهاجرتی بحث‌برانگیز دولت انگلیس موسوم به روآندا که این کشور آفریقایی را مکانی امن برای اخراج افراد می‌داند، اساسا با تعهدات حقوق بشری انگلیس ناسازگار و ناقض قوانین بین‌المللی است.

دیوان عالی انگلیس نیز در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) است که اعلام کرد روآندا کشوری امن نیست که بتوان پناهجویان و مهاجران را به اجبار از انگلیس به آنجا منتقل کرد؛ این در حالی است که لایحه مذکور تاکید دارد که روآندا کشوری امن است و هر کسی که از سوی دولت انگلیس به آنجا فرستاده شود، به زور به کشور ناامن منتقل نخواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *