رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی|

اسلامی: سند راهبردی سازمان انرژی اتمی تهیه شده است/ رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‎ای

10:46 - 20 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۱۲۷
اسلامی: سند راهبردی سازمان انرژی اتمی تهیه شده است/ رونمایی از دستاوردهای جدید هسته‎ای
رئیس سازمان انرژی اتمی به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای در نشستی با حضور اصحاب رسانه به تشریح دستاوردهای صنعت هسته‌ای پرداخت.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، ۲۰ فروردین در نشستی به مناسبت سال‎روز ملی فناوری هسته‌ای ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، ابراز امیدواری کرد که مقاومت فلسطین بتواند خاتمه شرایط ناامنی در منطقه و ریشه‌کن کردن شجره ناپاک رژیم صهیونیستی را رقم بزند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اهداف سازمان انرژی اتمی در از بین بردن هیاهوی اتمی، توسعه صنعت هسته‌ای و وارد کردن آن به زندگی مردم، گفت: در همین چارچوب سند راهبردی تهیه و تدوین شد که در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد؛ ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۹ دستاورد مختلف را رونمایی کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این روند در سال ۱۴۰۲ پرشتاب دنبال شد، اضافه کرد: برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های سازمان و تجاری‌سازی دستاورد‌ها در سال ۱۴۰۳ اقداماتی انجام شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان در زمینه پرتو یاد کرد.

به گفته اسلامی، حوزه‌های هسته‌ای صنایع مختلف کشور به‌ویژه بخش ابزار دقیق تحت تاثیر تحریم‌ها قرار داشت که سازمان انرژی اتمی به کمک آن‌ها شتافت و اکنون بیش از ۱۵۰ تاسیسات بزرگ کشور از این خدمات بهره‌مند هستند؛ این جریان همچنان ادامه دارد.

معاون رئیس‎جمهور در بخشی دیگر با تاکید بر اهمیت بخش پزشکی و سلامت برای صنعت هسته‌ای، به ۱۵ دستاورد جدید در این زمینه اشاره کرد و گفت: در زمینه رادیودارو‌ها ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم که منجر به پیشتازی ما در خط دانش شد؛ این پیشتازی خدمات مهمی به بیماران به‌ویژه بیماران سرطانی ارائه کرد؛ رادیودارو‌های جدید ما عمدتا از جنس درمانی و تکمیلی در بخش تشخیصی هستند.

وی با بیان اینکه در بخش پلاسمای سرد هم موفقیت‌هایی داشتیم که بسیار اثربخش بودند، افزود: امیدواریم واحدهای درمانی، مقدمات و شرایط را برای توسعه فعالیت در این زمینه فراهم کنند؛ ما قصد داریم در سال جاری که پنجاهمین سال تاسیس سازمان انرژی اتمی است، بتوانیم ۵۰ مرکز را آماده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به همکاری با دستگاه‌های مرتبط در زمینه محیط زیست اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که در سال جدید بتوان از دستاوردهای مرتبط استفاده کرد.

اسلامی همچنین در بخشی دیگر مهم‌ترین بخش برای تولید را بخش پرتودهی خواند و گفت: این مهم با همکاری مردم امکان‌پذیر است چراکه جهش تولید به معنای واقعی کلمه از این مسیر رقم می‌خورد.

وی اضافه کرد: وقتی سامانه‌ها و ظرفیت پرتودهی افزایش یابند، امنیت غذایی و سلامت و پیشگیری تامین خواهند شد؛ این یک گام بزرگ است که با حضور حداکثری مردم در صنعت هسته‌ای رقم می‌خورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به بحث توسعه نیروگاه‌های اتمی اشاره کرد و گفت: طرح ۲۰ هزار مگاوات برق سال گذشته آغاز شد؛ احداث نیروگاه‌ها در استان خوزستان، هرمزگان و سیستان آغاز شده است؛ تامین این هدف مورد نظر مقام معظم رهبری است؛ به‌زودی نیز در نیروگاه کارون اولین بتن‌ریزی انجام می‌شود؛ در تیروگاه‌های دو و سه بوشهر هم افزایش فعالیت داشتیم که به‌زودی به ۵ هزار نفر پرسنل می‌رسد؛ در مراسم ویژه‌ای هم بتن‌ریزی نیروگاه شماره سه بوشهر انجام می‌شود.

اسلامی در بخشی دیگر به پنجاهمین سال فعالیت سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس بتواند روایت ظالمانه و نادرست از صنعت هسته‌ای ایران را از بین ببرد.

معاون رئیس‎جمهور در پایان با اعلام اینکه کنفرانس مذکور در سال‌های آینده نیز برگزار می‌شود، گفت: هدف مهم ما نیز امیدآفرینی در جامعه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *