اسلامی: فرایند حل‌وفصل ۲ مکان باقی‌مانده با آژانس در جریان است

11:38 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۵۶
اسلامی: فرایند حل‌وفصل ۲ مکان باقی‌مانده با آژانس در جریان است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نتیجه توافق با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان حضور وی در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، گفت‌وگوها و تعامل‌ برای حل‌وفصل موارد اختلافی باقی‌مانده جریان یافت.

خبرگزاری میزان – محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هیئت دولت، توضیحاتی را درباره دستاوردهای نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان و مذاکرات با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرد.

اسلامی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان در هفته گذشته، اظهار کرد: ۲۲ کشور در این کنفرانس شرکت کردند؛ از ۶۰۰ مقاله ارائه شده، ۴۲۰ مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شدند و ۱۰۰ سخنرانی در کارگروه‌های مختلف کنفرانس انجام شد؛ شاید برای نخستین بار در کشور توانستیم به‌صورت کاملا حرفه‌ای صدای کشور و مردم ایران را به‌عنوان کشوری که همواره موضوع هسته‌ای‌اش وارونه جلوه داده شده و مورد سیاه‌نمایی قرار می‌گیرد، به گوش جهان برسانیم؛ این فتح بابی شد تا کنفرانس به‌صورت دوسالانه توسط انجمن هسته‌ای کشور برگزار شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره حضور گروسی در ایران برای شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، گفت: گروسی در این کنفرانس حضور داشت و سخنرانی کرد؛ نکته مهم این حضور تثبیت این واقعیت بود که ایران یک ظرفیت گسترده هسته‌ای قابل ارائه به جهان دارد؛ ضمن اینکه در همه بخش‌های مختلف علوم‌و فنون هسته‌ای دارای دانشمندان کارآمدی است که حرف برای گفتن دارند و دستاورد‌های خوبی ارائه می‌کنند.

وی درباره نتیجه مذاکرات با گروسی نیز تصریح کرد: بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ پابرجا است و عملکرد داشته است؛ ما حدود ۵۰ درصد مواردی که می‌توانست به‌عنوان موارد باقی‌مانده بین کشور ما و آژانس وجود داشته باشد، حل‌وفصل کردیم و ۲ مکان باقی‌مانده هم در فرایند حل‌وفصل قرار دارند؛ براساس برنامه توافق شده معاون‌های طرفین در حال گفت‌وگو و تعامل درباره آن‌ها هستند.

به گفته اسلامی، مذاکرات وی و گروسی با موضوع رفع تحریم‌ها ارتباطی نداشته است، زیرا موضوع رفع تحریم‌ها یک موضوع سیاسی است که به وزارت امور خارجه مربوط است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *