هند: توافق چابهار به نفع کل منطقه خواهد بود

12:22 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۶۴
هند: توافق چابهار به نفع کل منطقه خواهد بود
وزیر خارجه هند در واکنش به تهدید آمریکا برای تحریم این کشور به دلیل ارتباط تجاری با ایران، از توافق اخیر درباره بندر چابهار دفاع کرد و گفت که نباید درباره این توفق دیدگاه محدودی وجود داشته باشد.

خبرگزاری میزان – سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند، پس از تهدید آمریکا برای تحریم این کشور، گفت: من فکر می‌کنم مسئله در این زمینه، برقراری ارتباط، متقاعد کردن افراد و درک این موضوع است که این توافق در واقع به نفع همه است و من فکر می‌کنم نباید دیدگاه محدودی در این زمینه وجود داشته باشد.

جایشانکار با بیان این که هند ارتباط دیرینه‌ای با پروژه چابهار داشته یادآور شد: اما پیش از این نتوانسته بودیم به یک توافق بلندمدت دست یابیم.

این مقام ارشد هند گفت: در نهایت ما توانستیم این موضوع را حل و توافق بلندمدت را امضا کنیم، توافق بلندمدت ضروری است، زیرا بدون آن نمی‌توان عملکرد بندر را بهبود بخشید و ما معتقدیم این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.

قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار از سوی شرکت IPGL هند، عصر دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سارباناندا سونوال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، امضا شد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از امضای این توافق گفت: ما از این گزارش‌ها مطلع هستیم که ایران و هند قراردادی را در مورد بندر چابهار امضا کرده‌اند؛ من به دولت هند اجازه می‌دهم اهداف سیاست خارجی در قبال بندر چابهار و همچنین روابط دوجانبه خود را بیان کند.

وی مدعی شد: هرکسی که به تجارت با ایران فکر می‌کند، خود را در معرض خطر احتمالی تحریم‌ها قرار می‌دهد؛ هر نهاد و هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند، باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن قرار می‌دهد، آگاه باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *