اقدامات انگلیس برای برون‌‌سپاری مقابله با پناهجویان

14:09 - 22 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۱۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اقدامات انگلیس برای برون‌‌سپاری مقابله با پناهجویان
انگلیس به منظور مقابله با پناهجویان توافق‌های بیشتری را با چند کشور از جمله لیبی امضا کرده است.

خبرگزاری میزان – انگلیس یک میلیون پوند (۱.۱۷ میلیون یورو) به لیبی می‌پردازد تا مانع از ورود مهاجران به اروپا از طریق دریای مدیترانه شود و در عوض آن‌ها را به کشور‌های مبدا خود بازگرداند.

این اعلامیه پس از آن صورت می‌گیرد که مایکل تاملینسون، از مقام‎های وزارت کشور انگلیس، به‎تازگی با نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل، فرانسه، آلمان و مالت به طرابلس سفر کرد.

تاملینسون نخستین وزیر امور داخلی انگلیس است که طی چند دهه از این کشور آفریقای شمالی دیدن کرده است.

این مقام ارشد انگلیس در بیانیه‌ای، گفت: در کنار حمایت از بازماندگان قاچاق، این کمک مالی به مهاجرانی که تصمیم می‌گیرند به کشور‌های مبدا خود بازگردند، کمک می‌کند؛ این بازگشت‌های داوطلبانه یکی از اساسی‌ترین ابزار‌هایی است که در اختیار ما برای کاهش تعداد مهاجرت در سراسر جهان است.

سازمان بین‎المللی مهاجرت (IOM) بازگشت داوطلبانه را اینگونه تعریف می‌کند: بازگشت با کمک یا مستقل به کشور مبدا، عبور یا کشور دیگری براساس تصمیم داوطلبانه فرد پناهجو به شمار می‌رود.

سکوی پرتاب برای ورود به اروپا

کشور‌های اروپایی سال گذشته شاهد ورود بی‌سابقه‌ای از مهاجران بودند که از شمال آفریقا به اروپا وارد شدند؛ بیش از ۱۵۰ هزار مهاجر از طریق دریا به ایتالیا رسیدند، لیبی که نقطه عزیمت اصلی مهاجران مدیترانه‌ای است، شاهد نزدیک به ۴۰ هزار ورود به اروپا بود.

تاملینسون، گفت: بودجه‎ای جدید که من اعلام کردم تنها آخرین گام در تلاش ما برای تقویت تلاش‌های بین‌المللی است که براساس قرارداد جدید ما با آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا و توافق‌نامه‌هایی با سایر کشور‌ها از جمله ویتنام و آلبانی است.

ماه گذشته، انگلیس همچنین یک توافق کاری جدید با آژانس گارد مرزی و ساحلی اروپا برای سرکوب شبکه‌های قاچاق انسان از طریق تقویت قابلیت‌های آژانس مرزی اعلام کرد.

انگلیس مدعی است: این تنها لیبی یا شمال آفریقا نیست، فقط اروپا نیست، این یک چالش جهانی است و ما در حال انجام کار هستیم؛ ما هر کاری که لازم باشد برای ایمن‌سازی مرزهایمان، اصلاح سیستم مهاجرتی خود و ادامه طرح «قایق‌ها را متوقف کنید» انجام می‌دهیم.

علاوه بر لیبی، انگلیس متعهد شده که یک قرارداد ۳ میلیون پوندی با ترکیه برای ایجاد یک مرکز جدید برای هماهنگی عملیات مشترک بین انگلیس و گشت مرزی ترکیه بسازد.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، قرارداد‌های دوجانبه مشابهی را با بلژیک، بلغارستان و صربستان منعقد کرد.

برون‌سپاری سیاست‌های مهاجرتی

ائتلاف انگلیس و لیبی در پی گزارش رسانه‌ها درباره درگیری گروه نجات بشردوستانه بشریت با گارد ساحلی لیبی منتشر شد.

گروه بشریت، می‌گوید گارد ساحلی لیبی گلوله‌های جنگی شلیک کرده و از عملیات کشتی امدادی این گروه جلوگیری کرده است.

گروه‌های حقوق بشری به‎طور گسترده از اروپا به دلیل برون‌سپاری سیاست‌های مهاجرتی خود به کشور‌های آفریقایی، به‌ویژه کشور‌هایی که سابقه نقض حقوق بشر مانند لیبی دارند، انتقاد کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در ماه ژانویه (دی ماه) گزارشی را منتشر کرد که در آن شرایط وخیم مهاجران و پناهجویان در لیبی از جمله شکنجه، کار اجباری و تجاوز جنسی را فاش کرد.

پس از یک ماموریت حقیقت‌یاب در لیبی در سال گذشته، شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که جنایات علیه بشریت از سال ۲۰۱۶ علیه مهاجران در سراسر لیبی انجام شده است.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) حدود ۶۰۰ هزار مهاجر در لیبی سرگردان هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *