طرح رواندا و به دام افتادن ۵۵ هزار پناهجو در انگلیس

9:57 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۸۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
طرح رواندا و به دام افتادن ۵۵ هزار پناهجو در انگلیس
یک اندیشکده انگلیسی می‌گوید که قانون مهاجرت جدید این کشور خطر بازداشت نامحدود و اخراج هزاران پناهجو را به همراه دارد.

خبرگزاری میزان – یک اندیشکده انگلیسی می‌گوید قوانین پناهندگی ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور، یک «پناهگاه انباشته» را برای ۵۵ هزار نفر که نمی‌توانند به درخواست‌های پناهندگی خود رسیدگی کنند، ایجاد می‌کند.

موسسه تحقیقات سیاست عمومی انگلیس در گزارش جدید خود اعلام کرد: به درخواست پناهجویی هرکسی که پس از ۲۰ جولای ۲۰۲۳ (۲۹ تیر) از راه‌های غیرقانونی وارد انگلیس شده، رسیدگی نمی‌شود و در عوض به کشور خود یا کشور ثالثی مانند رواندا پس از معرفی قانون مهاجرت جدید منتقل می‌شود.

این اندیشکده می‌گوید که در عین حال، قوانین از قبل موجود به این معنی است که به پناهجویان غیرقانونی از ۷ مارس ۲۰۲۳ (۱۶ اسفند ۱۴۰۱) نمی‌توان اجازه اقامت داد.

گزارش موسسه تحقیقات سیاست عمومی تاکید کرد: بسیار مشکوک است که کشور کوچک رواندا بتواند ده‌ها هزار پناهجو را از انگلیس بپذیرد.

مارلی موریس، معاون مدیر مهاجرت در این اندیشکده، گفت: هرج و مرج در وزارت کشور انگلیس منجر به گیر افتادن ده‌ها هزار پناهجوی دائمی شده است که نمی‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و میلیون‌ها پوند هزینه برای مالیات دهندگان انگلیسی به بار آورده است؛ این یک نتیجه کاملا قابل پیش‌بینی قانون مهاجرت غیرقانونی بود و تنها راه فرار از این وضعیت این است که وزارت کشور رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی را آغاز کند.

جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس، در سخنرانی خود در نیویورک، گفت: قدرت‌های غربی باید به مهاجران بالقوه کمک کنند تا در کشور خود بمانند و پیشرفت کنند تا از بحران بین‌المللی مهاجرت جلوگیری شود.

وی پس از آن در پاسخ به سؤالات گفت که ممکن است مهاجرت «مقیاس وسیع» به اروپا از آفریقا، شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی وجود داشته باشد.

یک کارشناس مهاجرت، طرح کلورلی را زیر سوال برد؛ مادلین سامپشن، مدیر رصدخانه مهاجرت، گفت که تحقیقات نشان می‌دهد سیاست‌های توسعه انگلیس راه مؤثری برای کاهش مهاجرت نیستند.

وی افزود: معمولا این فقیرترین افراد نیستند که مهاجرت می‌کنند، زیرا مهاجرت به منابع نیاز دارد، بنابراین اگر کشور‌های کم درآمد ثروتمندتر شوند، گاهی اوقات منجر به مهاجرت بیشتر و نه کمتر می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس گفت: ما به قول نخست وزیر درباره پاکسازی پرونده‌های عقب‌مانده پناهندگی که قبل از ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ (۷ تیر ۱۴۰۱) انجام شده بود، پاسخ دادیم، همه این پرونده‌ها بررسی شده‌اند و اکنون ما در حال کار بر روی گروه بعدی برنامه‌ها هستیم.

این مقام انگلیسی مدعی شد: ما شروع به اجرای اقدامات در قانون مهاجرت غیرقانونی پس از حکم دادگاه عالی در مورد رواندا و در کنار لایحه ایمنی رواندا در پارلمان کرده‌ایم که بر خلاف اولویت این دولت برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی است.

در همین حال اعضای پارلمان انگلیس نگرانی‌هایی را در مورد شکنجه در زمینه لایحه رواندا تکرار می‌کنند.

تعدادی از اعضای پارلمان از دولت انگلیس خواسته‌اند تا تصویب لایحه ایمنی رواندا (پناهندگی و مهاجرت) را متوقف و نگرانی‌های موجود را برطرف کند.

این لایحه که سال گذشته میلادی از سوی دیوان عالی انگلیس غیرقانونی اعلام شد، برخی از پناهجویان را که وارد انگلیس می‌شوند به رواندا می‌فرستد تا به درخواست‎های پناهندگی آنها در رواندا رسیدگی شود.

هدف این طرح جلوگیری از هرگونه چالش قانونی از جمله چالش‌های مربوط به شکنجه اعلام شده است؛ دادگاه با کلیت این لایحه مخالف است، اما اگر به قانون تبدیل شود، باید اصلاح شود تا از افزایش خطر شکنجه جلوگیری و تضمین شود که آسیب بیشتری به پناهجویان وارد نمی‌کند.

تعدادی از اعضای پارلمان دولت انگلیس خواستند تا شیوع شکنجه علیه پناهجویان را در رواندا بررسی کند و با اعزام نکردن پناهجویان به این کشور به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد.

به دلیل کمبود‌های مداوم در سیستم پناهندگی آن، پناهجویانی که به رواندا نقل مکان می‌کنند (و همچنین در معرض خطر شکنجه قرار می‌گیرند) احتمالا با خطر اخراج یا بازگشت از سوی مقامات رواندا به کشور‌های مبدأ خود مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *