تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا؛ روزانه ۲ نفر به قتل می‌رسند

8:45 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۷۹۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا؛ روزانه ۲ نفر به قتل می‌رسند
پلیس آمریکا با روش‌های مختلف مانند تیراندازی‌ و تعقیب‌وگریزهای مرگ‌بار شهروندان این کشور را به شکل فزاینده‌ای به قتل می‌رساند.

خبرگزاری میزان – در حالی که گزارش‌ها نشان‌دهنده تشدید روند قتل شهروندان آمریکایی به دست پلیس این کشور است، بررسی‌ها نشان می‌دهند که تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا در سایه قوانین سست و شکننده، آمریکایی‌های بیشتری را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش sfchronicle، تعقیب‌وگریز‌های پلیسی که در فیلم‌های حادثه‌ای به نمایش درمی‌آیند، تصور نادرستی را از واقعیت تعقیب‌وگریز‌های پلیسی مرگ‌بار برای مردم آمریکا ایجاد کرده‌اند.

براساس آمارها، در هر سال به‌صورت میانگین روزانه ۲ آمریکایی بر اثر تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس این کشور کشته می‌شوند و مقام‌های فدرال و ایالتی برای مقابله با این مشکل به شکل فزاینده‌ای ناکام می‌مانند.

افسران پلیس مرتکب قتل‌ها در جریان تعقیب‌وگریز‌ها عمدتا تحت قوانین سهل‌گیرانه از مجازات مصون می‌مانند؛ این در حالی است که تعقیب‌وگریز‌های یاد شده عمدتا در پی یک جرم سطح پایین یا بدون وقوع هیچ جرمی رخ می‌دهند، اما به یک خرابکاری مرگ‌بار تبدیل می‌شوند.

تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا همچنین منجر به خسارات جانبی می‌شود؛ اگرچه سیاستمداران، قانونگذاران و مقام‌های آمریکایی وعده تغییر اوضاع را داده‌اند، دولت فدرال آمریکا حتی مرگ‌ومیرهای ناشی از تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار را ردیابی نمی‌کند.

 

تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا؛ روزانه ۲ نفر به قتل می‌رسند

آمار مرگ‌ومیر بر اثر تعقیب‌وگریز مرگ‌بار پلیس آمریکا چه رقمی را نشان می‌دهد؟

بررسی Chronicle نشان می‌دهد که دست‌کم ۵۵۱ فرد ناظر طی شش سال در جریان تعقیب‌وگریز پلیس جان خود را از دست دادند.

مطالعه یاد شده که بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۰۲۲ را به‌صورت دقیق بررسی کرده، نشان می‌دهد که دست‌کم ۳ هزار و ۳۳۶ نفر در نتیجه تعقیب‌وگریز پلیس در سراسر آمریکا کشته شدند و بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ نفر نیز زخمی شدند؛ از مجموع رقم کشته شده‌ها، دست‌کم ۱۵ نفر افسر پلیس بودند.

استاد حقوق دانشگاه جورج تاون و معاون سابق بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری در این باره گفت: این‌ها عمدتا مرگ‌هایی کاملا قابل اجتناب هستند؛ پلیس به دلایلی کاملا غیرضروری افراد زیادی را در جریان تعقیب‌وگریز می‌کشد و این روند در مسیر وخامت بیشتر است.

 

تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا؛ روزانه ۲ نفر به قتل می‌رسند

واقعیت‌های تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا

بررسی هزاران صفحه از اسناد دادگاه و پلیس، ۱۱۲ ویدیو از دوربین بدنه و خودروی پلیس و مصاحبه خبرنگاران با بیش از ۱۰۰ بازمانده تعقیب‌وگریز پلیس آمریکا، نشان می‌دهد:

-سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ مرگ‌بارترین سال‌ها از جهت تعقیب‌وگریزهای پلیس آمریکا بودند؛ در این ۲ سال هزار و ۳۷۷ نفر جان خود را بر اثر تعقیب‌وگریز پلیس آمریکا از دست دادند.

-دولت فدرال آمریکا اقدامی برای شمارش مرگ‌ومیر‌های ناشی از تعقیب‌وگریز‌های پلیس انجام نمی‌دهد؛ گزارش‌های موجود نیز عمدتا دارای شکاف در گزارش‌دهی هستند.

-بیشتر تعقیب و گریز‌های مرگ‌بار با جرایم سطح پایین به‌ویژه تخلفات رانندگی مختصر مانند پخش موسیقی با صدای بلند یا نبستن کمربند ایمنی آغاز می‌شوند.

-هیچ استاندارد الزام‌آوری برای تعقیب مظنون‌ها و چگونگی این روند از سوی پلیس، وجود ندارد و بسیاری از افسران پلیس با سیاست‌های اختیاری دست به تعقیب‌وگریز می‌زنند.

-افسران پلیسی که تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار را رقم می‌زنند، به ندرت پاسخگو می‌شوند، زیرا آن‌ها تحت یک دکترین حقوقی گسترده مصون از مجازات هستند.

-تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا سبب تحمیل هزینه‌ها بر مالیات‌دهندگان می‌شود.

-سیاه‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها با نرخ نامتناسبی در تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا کشته می‌شوند؛ تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا سیاه‌پوستان را چهار برابر بیشتر از سفیدپوستان می‌کشد و لاتین‌تبار‌ها ۵۰ درصد بیشتر از سفیدپوست‌ها جان خود را به این دلیل از دست می‌دهند.

-قوانین تعقیب‌وگریز در پلیس آمریکا اختیار‌های زیادی را به افسران پلیس می‌دهد.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که قوانین مربوط به تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا فقط در شرایطی تغییر می‌کند که تراژدی‌های مرگ‌باری به وقوع پیوسته باشد؛ البته این تغییرات نیز محدود و در برخی از شهر‌ها انجام شده‌اند.

 

تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار پلیس آمریکا؛ روزانه ۲ نفر به قتل می‌رسند

نقض اصل تناسب در تعقیب‌وگریزهای پلیس آمریکا

با وجود اینکه یک اصل اساسی در پلیس آمریکا با نام «تناسب» افسران پلیس این کشور را ملزم می‌کند که برای مقابله با تهدید‌ها از سطح نیروی لازم استفاده کنند، بررسی‌ها نشان می‌دهند که این اصل جایی در تعقیب‌وگریز‌های پلیس آمریکا ندارد و افسران پلیس این کشور اصل یاد شده را مکررا نقض می‌کنند.

از هزار و ۸۷۷ نفری که در چنین مواردی کشته شدند، هزار و ۵۶۲ نفر اصلا مرتکب جرمی نشده بودند یا جرم ارتکابی آن‌ها غیرخشونت‌آمیز بود.

مقام‌های فدرال آمریکا دهه‌ها است که می‌دانند که تعقیب‌و‌گریز‌ها یکی از کشنده‌ترین و مرگ‌بارترین بخش‌های اقدام‌های پلیس این کشور است؛ بررسی‌های سال ۱۹۹۰ و ۱۹۹۷ موسسه ملی دادگستری به سازمان‌های مجری قانون آمریکا توصیه کرد که اداره‌های پلیس تعقیب‌وگریز را به جنایت‌کاران مشکوک و خشن محدود کنند؛ چنین توصیه‌هایی در سال‌های بعدی نیز از سوی سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف مطرح شدند.

با وجود این توصیه‌ها، قانونگذاران و مقام‌های دولتی آمریکا در اعمال اصلاحات موثر و پایدار برای محدود کردن مرگ‌ها ناکام مانده‌اند؛ در غیاب استاندارد‌های ملی، اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه از سوی ۱۸ هزار سازمان مجری قانون در سراسر آمریکا تعقیب‌وگریز‌های پلیس این کشور را مرگ‌بارتر می‌کند.

تلاش‌ها برای پاسخگو کردن افسران پلیس عامل ایجاد تعقیب‌وگریز‌های مرگ‌بار در آمریکا نیز تاکنون به جایی نرسیده است؛ قانونگذاران آمریکایی ادعا می‌کنند که پایان دادن به مصونیت افسران پلیس سبب مختل شدن روند استخدان و تضعیف افسران پلیس می‌شود.

یک وکیل آمریکایی می‌گوید: بسیاری از دادگاه‌ها بر این باور هستند که عابرانی که در نتجه حوادث ناشی از تعقیب‌وگریز پلیس کشته می‌شوند، نمی‌توانند از یک افسر به دلیل نقض حقوق مدنی‌شان شکایت کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *