رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایده اعزام نیرو به اوکراین؛ اختلاف در ناتو و هشدار کرملین

7:45 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۷۴۸
ایده اعزام نیرو به اوکراین؛ اختلاف در ناتو و هشدار کرملین
اظهارات امانوئل مکرون درباره احتمال اعزام نیرو‌های نظامی به اوکراین باعث واکنش‌های گسترده در سطح جهانی شده است.

خبرگزاری میزان - امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌تازگی در اظهاراتی اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین را در آینده منتفی ندانست.

این اظهارات که به نوعی از تمایل مکرون برای مد نظر قرار دادن احتمال اعزام نیرو از سوی کشور‌های غربی به اوکراین و نیز سخت‌تر شدن موضع اروپا در برابر روسیه حکایت دارد، بلافاصله با واکنش‌هایی در میان طیف‌های مختلف سیاسی در فرانسه روبرو شد.

مکرون این اظهارات را در کنفرانس بین‌المللی حمایت از اوکراین در پاریس مطرح کرد که با حضور ۲۱ مقام ارشد کشور‌ها برگزار شد.

رئیس‌جمهور فرانسه ایده منتقی ندانستن اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین را به‌عنوان فرضیه‌ای دور از دسترس مطرح کرد، زیرا متحدان اوکراین هنوز در این رابطه اتفاق نظر ندارد.

امانوئل مکرون با این حال در پایان این نشست گفت: اگر این فرضیه برای رسیدن به هدفمان مفید باشد، همه چیز ممکن است.

واکنش‌های داخلی در فرانسه

مارین لوپن، رئیس گروه پارلمانی حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه نخستین کسی بود که به سرعت به این اظهارات واکنش نشان داد و ایده مطرح شده از سوی امانوئل مکرون را جنگ‌طلبانه خواند.

لوپن با انتشار پیامی تصریح کرد: امانوئل مکرون نقش فرمانده جنگ را بازی می‌کند، اما این زندگی فرزندان ماست که او با این سطح از بی‌توجهی و ناآگاهی درباره آن صحبت می‌کند.

سباستین شنو، نائب‌رئیس حزب اجتماع ملی نیز در نشست عمومی مجلس سنای فرانسه گفت: همه این‌ها مستلزم بحث و دریافت مجوز از سوی پارلمان است؛ این حداقل کاری است که باید قبل از تصور امکان اعزام نیرو در هر زمانی مد نظر قرار دهیم؛ ما باید بدانیم به کجا می‌رویم.

اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه نیز با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس آنچه «سبک‌سری نگران‌کننده» مکرون خواند، را محکوم کرده و گفت: حمایت از اوکراین، آری؛ اما جنگ با روسیه و درگیر کردن قاره دیوانگی است.

مانوئل بومپار، هماهنگ‌کننده ملی حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نیز ضمن انتقاد شدید نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور کشورش، تصریح کرد: در نظر گرفتن اعزام نیرو‌های فرانسوی برای جنگ علیه روسیه دیوانگی کامل است.

واکنش‌های خارجی

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به اظهارات مکرون گفت که اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین به درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و ناتو منجر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این مورد، ما باید نه در مورد احتمال، بلکه در مورد اجتناب‌ناپذیری آن صحبت کنیم. ما آن را این‌گونه ارزیابی می‌کنیم. این کشور‌ها نیز باید به همین ترتیب این موضوع را ارزیابی و از آن آگاه باشند و اینکه آیا این به نفع آن‌ها و مهم‌تر از همه به نفع شهروندان کشورهایشان است یا خیر.

وی همچنین یادآور شد که موضع مکرون در مورد نیاز به تحمیل شکست استراتژیک به روسیه در کرملین به خوبی شناخته شده است. همزمان، مسکو به این واقعیت نیز توجه کرده که در اروپا در مورد موضوع اعزام ارتش به اوکراین اتفاق نظر وجود ندارد.

پسکوف، اظهار کرد که تعدادی از کشور‌های شرکت‌کننده در رویداد پاریس دست به ارزیابی نسبتا هوشیارانه از خطرات احتمالی چنین اقدامی و خطر دخالت مستقیم در یک درگیری داغ زدند.

در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام کرد که ناتو و کشور‌های اروپایی برای مقابله با روسیه، نیروی نظامی به اوکراین اعزام نخواهند کرد.

دبیرکل ناتو هم گفت که برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین وجود ندارد.

ینس استولنبرگ، گفت: متحدان ناتو حمایتی بی‌سابقه را به اوکراین ارائه می‌کنند. ما این کار را از سال ۲۰۱۴ کرده‌ایم و از زمان آغاز جنگ نیز آن را گسترش دادیم. اما هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به میدان در اوکراین وجود ندارد.

اختلاف‌ها در ناتو

در سرتاسر پایتخت‌های غربی توافق وجود دارد که پیروزی روسیه در اوکراین می‌تواند نظم ژئوپلیتیک بین‌المللی را به بهای منافع غرب تغییر دهد.

با این حال، اختلاف‌هایی هم میان اعضای ناتو وجود دارد.

در حالی که کشور‌های بالتیک از حمایت بیشتر اروپا از کی‌یف حمایت می‌کنند، سایر اعضای ناتو مانند مجارستان و اسلواکی نسبت به اوکراین ابراز تردید کرده‌اند.

نتایج انتخاباتی که سال گذشته در هلند و اسلواکی برگزار شد، پرسش‌هایی را در مورد اتحاد ناتو در حمایت از اوکراین ایجاد کرد. 

جان ففر، کارشناس فارین پالیسی، معتقد است: انتخابات نگران‌کننده بود، زیرا این مقامات ارشد جدید برخی هنجار‌های اروپایی را نمی‌پذیرند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *