رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش افشاگرانه آکسفورد درباره جرم‌انگاری مهاجرت و پناهجویی در انگلیس

14:36 - 06 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۳۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش افشاگرانه آکسفورد درباره جرم‌انگاری مهاجرت و پناهجویی در انگلیس
مطالعه مشترک آکسفورد و سازمان‌های حقوق بشری در انگلیس نشان می‌دهد که صد‌ها مهاجر و پناهجو در این کشور به دلیل ورود به خاک انگلیس محکوم و زندانی شده‌اند.

خبرگزاری میزان – بررسی دانشگاه آکسفورد انگلیس نشان می‌دهد که صد‌ها مهاجر و پناهجو از جمله کودکان از سوی دولت این کشور دستگیر شده و مورد تعقیب قضایی قرار گرفتند.

به گزارش گاردین، مرکز جرم‌شناسی دانشگاه آکسفورد در پی انجام بررسی درباره زندانی شدن مهاجران و پناهجویان پس از ورود به خاک انگلیس، اعلام کرد که صد‌ها مهاجر و پناهجو شامل کودکان و قربانیان قاچاق انسان در این کشور محکوم و زندانی شدند.

یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: این گزارش تحقیقاتی نشان‌دهنده جرم‌انگاری مهاجرت و پناهجویی و زندانی کردن افراد است.

سازمان‌های حقوق بشری در انگلیس به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در بررسی یاد شده می‌گویند که تعقیب قضایی مهاجران و پناهجویان نتوانسته به‌عنوان عامل بازدارنده مهاجرت از طریق کانال مانش عمل کند؛ آن‌ها خواستار پایان دادن به جرم‌انگاری مهاجرت و پناهجویی شده‌اند.

بین ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) تا اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، حدود ۲۶۰ مهاجر و پناهجو براساس بند ۲۴ قانون مهاجرت ۱۹۷۱ انگلیس و بخش ۲۵ آن قانون محکوم شدند.

یک سخنگوی وزارت کشور انگلیس در واکنش به این گزارش مدعی شد که زبان استفاده شده در این گزارش گمراه‌کننده است.

در عین حال، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود از نقض حقوق بشر در انگلیس در سال گذشته آورده است که در جولای ۲۰۲۳ (تیر/ مرداد ۱۴۰۲)، دولت انگلیس قانون ضد مهاجرتی را تصویب کرد که بازداشت خودکار مهاجران و پناهجویان از جمله کودکان را تسهیل می‌کرد؛ این اقدام نقض آشکار تعهدات بین‌المللی انگلیس از جمله براساس کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل است.

در این گزارش سالانه همچنین آمده است: با وجود اینکه روآندا کشور سوم امنی برای مهاجران و پناهجویان و مهاجران نیست، دولت انگلیس همچنان از طرح بحث‌برانگیز ضد مهاجرتی خود موسوم به روآندا دفاع کرد؛ در ماه ژوئن (خرداد/تیر)، دادگاه تجدیدنظر انگلیس طرح مذکور را غیرقانونی خوانده و اعلام کرد که انتقال پناهجویان و مهاجران به روآندا آن‌ها را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد؛ دولت انگلیس در ماه جولای به دیوان عالی این کشور درخواست تجدیدنظر کرد؛ در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/ آذر ۱۴۰۲) دیوان عالی انگلیس با صدور رایی مهم طرح روآندا را به دلیل ناامن بودن روآندا غیرقانونی اعلام کرد؛ با وجود این، دولت انگلیس اعلام کرد با در نظر گرفتن قوانین اضطراری، معاهده‌ای جدید را با روآندا امضا می‌کند.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر براساس گزارش‌ها اعلام کرد که پناهجویان و مهاجران در انگلیس در مسکن‌های موقت با شرایط نامناسبی زندگی می‌کنند که بر سلامت، رفاه و آموزش آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ در عین حال، پناهجویان دارای معلولیت همچنان بدون دسترسی به حمایت و خدمات کافی در مراکز موقت اسکان بدون امکانات اسکان داده می‌شوند.

سیاست‌های ضد مهاجرتی انگلیس همچنین به شکست دولت در اسکان مجدد پناهجویان افغانستانی منجر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *