فرانسه به دنبال اجرای یک قانون بحث برانگیز مهاجرتی دیگر

15:59 - 25 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۹۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه به دنبال اجرای یک قانون بحث برانگیز مهاجرتی دیگر
دولت فرانسه طرح اصلاح قانون شهروندی مجمع‌الجزایر مایوت را به منظور جلوگیری از افزایش مهاجرت به جزایر تحت کنترل این کشور در اقیانوس هند را ارائه کرده است.

خبرگزاری میزان - فرانسه طرحی بحث‌برانگیزی را برای اصلاح قانون اساسی به منظور محدود کردن تابعیت افراد متولد شده از مهاجران در قلمرو جزایر مایوت در خارج از این کشور اعلام کرده است.

این اقدام با هدف محدود کردن مهاجرت به جزایر اقیانوس هند صورت می‌گیرد.

طرح جدید دولت فرانسه مورد استقبال جناح‌های راست افراطی قرار گرفت، اما برخی احزاب مخالف می‌گویند که قانون شهروندی حق تولد «غیرقابل مذاکره» است.

برخی از گروه‌ها نگران هستند که این اصلاحیه قانون اساسی موجب می‌شود تا راست افراطی از آن در سرزمین اصلی فرانسه الگوبرداری کند.

این اعلامیه کمتر از ۳ هفته پس از آن منتشر شد که بالاترین دادگاه فرانسه بخش‌های زیادی از قانون مهاجرتی جدید را که برای سخت‌تر کردن دسترسی به مزایای رفاهی برای خارجی‌ها و محدود کردن مهاجرت طراحی شده بود، لغو کرد.

بحث در اصلاحیه اخیر بیشتر در مورد مایوت -مجمع الجزایری بین ماداگاسکار و سرزمین اصلی آفریقا– است و اینکه چرا این تغییر جنجال به راه انداخته است.

فرانسه چه چیزی اعلام کرده است؟

وزیر کشور فرانسه روز یکشنبه گذشته اعلام کرد فرزندان مهاجرانی که در مایوت متولد شده‌اند، دیگر به طور خودکار شهروند فرانسه نخواهند شد.

این تصمیم پس از هفته‌ها تظاهرات در مایوت گرفته شده است، که شاهد وخامت شرایط زندگی بوده که دلیل آن مهاجرت از جزایر فقیر کومورو است.

وزیر کشور فرانسه گفت: اگر فرزند والدین فرانسوی نباشید، دیگر امکان فرانسوی شدن وجود نخواهد داشت.

فرانسه در حال حاضر تابعیت خود را از طریق والدین و محل تولد اعطا می‌کند؛ پیشنهاد اخیر باعث تنش‌های سیاسی بیشتر در فرانسه در پی تصویب قانون جدید مهاجرت خواهد شد.

اما وزیر کشور فرانسه اطمینان داد که این اقدام افراطی، محدود به مجمع الجزایر مایوت خواهد بود.

مایوت کجاست؟

مایوت یکی از ۵ بخش برون‌مرزی فرانسه است که در اقیانوس هند، در سواحل شرق آفریقا و از دو جزیره تشکیل شده است.

این قلمرو خارج از سرزمین اصلی فرانسه که در سال ۱۹۷۴ رای به باقی ماندن بخشی از فرانسه داد، در سال ۲۰۱۱ به یک بخش کامل فرانسه تبدیل شد.

فرانسه ۱۲ قلمرو خارج از اروپا را اداره می‌کند که به عنوان سرزمین‌های فرادریایی این کشور شناخته می‌شوند؛ این مناطق تحت شرایط مختلف به عنوان بخشی از دولت فرانسه وجود دارند و عمدتا بقایای استعمار فرانسه هستند.

سرزمین‌های فرادریایی فرانسه، که به ۳ دسته تقسیم می‌شوند؛ بخش‌های ماوراء بحار، جوامع ماوراء بحار و سرزمین‌های ویژه، در مجموع بیش از ۲.۶ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند.

مناطقی که مجموعا به عنوان فرانسه خارج از سرزمین اصلی شناخته می‌شوند، تابع قانون اساسی این کشور هستند و اداره محلی آنها نمی‌تواند قوانین و مقررات خود را تنظیم کند.

چرا فرانسه قصد دارد شهروندی محل تولد را در مایوت لغو کند؟

تصمیم اخیر وزیر کشور فرانسه در تلاشی برای مهار مهاجرت در مایوت اتخاذ شد، جایی که شاهد خشونت‌های گروهی بوده است. جرالد دارمانین گفت که این اصلاحات ایده امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه است.

ساکنان مایوت می‌گویند ورود مهاجران خدمات بهداشتی، آموزشی و مسکن را تحت فشار قرار داده است؛ در پایتخت این مجمع‌الجزایر، تعدادی معترض در میان نبود امکانات اولیه از جمله کمبود آب، از دارمانین و همراهانش استقبال کردند.

براساس گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE)، این جزیره با مساحت ۳۷۵ کیلومتر مربع (۱۴۵ مایل مربع) حدود ۳۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است، اما مقامات می‌گویند این رقم به طور جدی دست کم گرفته شده است.

مجوز‌های اقامت صادر شده برای خارجی‌ها در مایوت تنها برای این جزیره معتبر است و نمی‌توان از آن برای سفر به سرزمین اصلی فرانسه استفاده کرد؛ لغو این سیستم یکی از خواسته‌های اصلی معترضان است.

بوریس والو، رئیس سوسیالیست‌ها در مجلس ملی فرانسه، گفت که آن‌ها با بازنگری قانون اساسی مخالفت خواهند کرد؛ او به یک رسانه محلی گفت: شهروندی حق تولد قابل مذاکره نیست.

ثابت شده که مکرون در سرتاسر سرزمین‌های فرادریایی این کشور محبوبیت ندارد؛ در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت رای دهندگان در سرتاسر سرزمین‌های خارج از کشور به رقبای او رای دادند.

این بی‌اعتمادی به سیستم ناشی از رفتار تبعیض‎آمیز با سرزمین‌های فرادریایی در مقایسه با سرزمین اصلی فرانسه است.

پس از انتخاب مکرون در سال ۲۰۱۷، یک جنبش اجتماعی در گویان و در اعتراض به خدمات عمومی ناکافی در این منطقه شکل گرفت.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *