آب‌های مدیترانه و سواحل تونس؛ قتل‎گاه پناه‎جویان

10:11 - 25 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۷۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آب‌های مدیترانه و سواحل تونس؛ قتل‎گاه پناه‎جویان
داده‌ها نشان می‌دهد که مرگ و ناپدید شدن پناهجویان در دریای مدیترانه و سواحل تونس به بیشترین حد خود رسیده است.

خبرگزاری میزان - به‎تازگی دستکم ۱۷ پناهجو تونسی در دریای مدیترانه ناپدید شدند.

همزمان یک گروه حقوق بشری، می‌گوید که تعداد پناهجویان کشته و مفقودشده در سواحل تونس به بالاترین حد خود رسیده است.

این قایق در روز ۵ فوریه (۱۶ بهمن) از بندر بیزرته، در شمالی‌ترین نقطه آفریقا، به مقصد ایتالیا حرکت کرد؛ خانواده‌های پناهجویان مفقودشده در پی این حادثه تظاهراتی را در مرکز بیزرته برگزار کردند و از مقام‎ها خواستند تا عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن این افراد را آغاز کنند.

این حادثه، جدیدترین مورد از یک رشته حوادث برای قایق‌های مهاجران در آب‌های مدیترانه و سواحل تونس است.

کشف اجساد قایق پناهجویان

مقام‎های تونس به‎تازگی گفته‎اند که جسد ۱۳ نفر که قایق آن‌ها در سواحل شرقی نزدیک صفاقس غرق شده بود، پیدا شده است؛ ۲۷ نفر دیگر ناپدید شدند و تنها دو نفر از این حادثه جان سالم به در بردند.

یک مقام تونسی، گفت که همه ۴۲ مهاجر در قایق از شهروندان سودان بودند.

پیشتر تیز گروه دیگری متشکل از حدود ۴۰ شهروند تونسی در ژانویه (دی) پس از حرکت در یک قایق از صفاقس در دریا ناپدید شدند.

بنا بر گزارش‎ها، گارد ساحلی تونس عملیات جست‌وجو را ۵ روز پس از حرکت قایق به درخواست خانواده‌ها آغاز کرد.

تونسی‌ها دومین گروه بزرگی هستند که وارد ایتالیا می‌شوند

با وجود شرایط بد آب و هوایی، تعداد مهاجرانی که از شمال آفریقا قصد عبور از دریای مدیترانه را دارند، همچنان در حال افزایش است.

براساس آمار‌های دولت ایتالیا، بیشتر کسانی که سال گذشته توانستند به ایتالیا برسند، شهروندان گینه بودند (۱۸ هزار نفر) در حالی که اتباع تونس دومین گروه بزرگ (۱۷ هزار نفر) را تشکیل می‌دادند.

افزایش چند برابری تلفات در مدیترانه مرکزی

تعداد تلفات ثبت‌شده در مسیر مدیترانه مرکزی با افزایش تعداد خروج‌ها نیز چند برابر شده و به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ و مفقودی ثبت شده در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

به گفته آژانس مهاجرت سازمان ملل، مرگ و ناپدید شدن پناهجویان در مدیترانه افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و تعداد واقعی مرگ و میر احتمالا بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده است، زیرا بسیاری از خروج مهاجران گزارش نشده است.

رکورد مرگ و ناپدید شدن پناهجویان در سواحل تونس

بیشتر قایق‌های مهاجران که از دریای مدیترانه عبور می‌کنند از تونس حرکت می‌کنند؛ رمضان بن آمور، یک مقام انجمن حقوق اقتصادی و اجتماعی تونس (FTDES)، می‌گوید تعداد مهاجرانی که سال گذشته میلادی در سواحل تونس کشته یا مفقود شده‌اند به رکورد هزار و ۳۱۳ نفر رسیده است.

این رقم حدود ۷۵ درصد از تعداد مرگ و مفقودی‌های ثبت شده را در سواحل ایتالیا، لیبی و مالت را نشان می‌دهد.

تعداد زیادی از افرادی که با قایق‌های غیرقابل تردد از تونس حرکت می‌کنند، در دریا رهگیری و از سوی گارد ساحلی بازگردانده می‌شوند.

در طول ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۳، گارد ملی تونس حدود ۷۰ هزار نفر را دستگیر کرد که بیش از دو برابر این رقم برای مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است؛ حدود سه‎چهارم از دستگیرشدگان از کشور‌های جنوب صحرای آفریقا بودند.

دیده‌بان حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ گزارش داد که مقام‎های تونس پس از بازگرداندن پناهجویان به این کشور، برخی را به مرز الجزایر اخراج کرده‌اند؛ این گروه حقوق بشر آنچه را که ممکن است نشان دهنده «تغییر خطرناک» در سیاست تونس باشد، به توافقی اتحادیه اروپا در سال گذشته برای افزایش بودجه نیرو‌های امنیتی این کشور برای جلوگیری از رسیدن مهاجران به اروپا، مرتبط دانست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *