جنگ غزه؛ مرگ‌بارترین کارزار علیه خبرنگاران

10:11 - 13 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۸۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه؛ مرگ‌بارترین کارزار علیه خبرنگاران
کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن تقدیر از شجاعت و مقاومت خبرنگاران غزه، از دیوان‌های بین‌المللی دادگستری و کیفری خواستند تا کارزار عامدانه هدف قرار دادن خبرنگاران از سوی رژیم صهیونیستی را مورد توجه ویژه قرار دهند.

خبرگزاری میزان – کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل کشتار و خاموش کردن صدای خبرنگاران در غزه از سوی رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۱۲۲ خبرنگار و کارمند رسانه جان خود را در غزه از دست دادند و شمار قابل توجه دیگری مجروح شدند.

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل هشدار دادند که عملیات نظامی مداوم رژیم صهیونیستی علیه غزه این جنگ را به مرگ‌بارترین و خطرناک‌ترین جنگ برای خبرنگارانی که در تاریخ اخیر، رویداد جنگی را پوشش می‌دهند، تبدیل کرده است.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی عمیق، بر شمار هشداردهنده خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای قربانی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، به‌ویژه در غزه تاکید کردند.

آن‌ها گفتند: ما از تعداد فوق‌العاده بالای خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای که در ماه‌های اخیر با بی‌اعتنایی آشکار اسرائیل به قوانین بین‌المللی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌ویژه در غزه کشته، حمله، مجروح و بازداشت شده‌اند، نگران هستیم.

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل با اشاره به گزارش‌های نگران‌کننده از حملات رژیم صهیونیستی علیه کارکنان رسانه‌ها گفتند که حملات علیه آن‌ها در حالی رخ می‌دهد که خبرنگاران با کلاه، جلیقه و دیگر وسایل دارای علامت «پرس» قابل شناسایی هستند و تداوم حملات به آن‌ها تاییدکننده استراتژی عمدی نظامیان اسرائیلی برای خاموش کردن صدای آن‌ها و کشتار آن‌ها است.

کارشناسان مذکور ضمن ادای احترام به مقاومت و شجاعت کارکنان رسانه‌ای در غزه، یادآوری کردند: خبرنگاران غزه بهای سنگینی را برای انجام کار خود پرداخته‌اند و این کم سابقه است؛ آن‌ها در حین انجام وظیفه هر روز جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ این در حالی است که یکی از بی رحمانه‌ترین درگیری‌های دوران اخیر را در کنار غم از دست دادن اعضای خانواده و دوستان تحمل می‌کنند.

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل با اشاره زندگی به وائل الدحدوح، خبرنگار الجزیره که همسر و دو فرزند و یک نوه خود را در پی جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اواخر ماه اکتبر از دست داد، گفتند که وی خود نیز از یک حمله پهپادی در اواخر ماه دسامبر جام سالم به درد برد و نمونه‌ای از یکی از خبرنگاران غزه است.

کارشناسان مذکور بر اهمیت حیاتی حق بر اطلاعات به‌عنوان یکی از حقوق بقا در زمان درگیری که زندگی غیرنظامیان به آن بستگی دارد، اشاره و تاکید کردند که خبرنگاران به‌عنوان منابع حیاتی اطلاعات، مدافعان حقوق انسان‌ها و شاهدان جنایت‌ها نقشی ضروری دارند.

آن‌ها تصریح کردند: خبرنگاران به‌عنوان افراد غیرنظامی تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه حق دارند از حمایت برخوردار شوند؛ حملات هدفمند و کشتار خبرنگاران جنایت جنگی محسوب می‌شود.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری خواستند تا الگوی خطرناک حملات رژیم صهیونیستی به خبرنگاران و معافیت این رژیم از مجازات برای جنایت علیه خبرنگاران را مورد توجه ویژه قرار دهند.

این کارشناسان همچنین از مقام‌های صهیونیست خواستند تا به خبرنگاران اجازه ورود به غزه را داده و امنیت همه خبرنگاران را در اراضی اشغالی حفظ و تامین کنند.

براساس گزارش‌ها، ده‌ها خبرنگار فلسطینی نیز در غزه و کرانه باختری به دست نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند، جایی که آزار، ارعاب و حملات علیه خبرنگاران از هفتم اکتبر افزایش یافته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *