پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه؛ اهدافی مشروع برای گروه‌های مقاومت

7:30 - 14 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۵۸۹
پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه؛ اهدافی مشروع برای گروه‌های مقاومت
نظامیان و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه از هفتم اکتبر تاکنون ده‌ها بار هدف گروه‌های مقاومت قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - نظامیان آمریکایی مستقر در منطقه طی ماه‌های گذشته و از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، همواره از سوی گروه‌های مقاومت منطقه‌ای هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفته‌اند. 

در یکی از تازه‌ترین موارد، در پی حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی محل استقرار نظامیان آمریکایی در اردن موسوم به برج ۲۲، سه نظامی آمریکایی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه

نظامیان آمریکای چندین دهه است که در پایگاه‌هایی در سراسر منطقه مستقر هستند. در اوج خود، بیش از ۱۰۰ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۱ و بیش از ۱۶۰ هزار نظامی در عراق در سال ۲۰۰۷ وجود داشت. 

در حالی‌که این تعداد پس از خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر شده، اما هنوز حدود ۳۰ هزار نظامی آمریکایی در سراسر منطقه حضور دارند.

علاوه بر این، از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ماه اکتبر، آمریکا هزاران نیروی اضافی را از جمله با کشتی‌های جنگی به منطقه اعزام کرده است. 

بزرگترین پایگاه نظامی محل استقرار نیرو‌های آمریکایی در منطقه در قطر واقع شده که به نام پایگاه هوایی العدید شناخته می‌شود. این پایگاه در سال ۱۹۹۶ ساخته شده بود. 

سایر کشور‌هایی که نظامیان آمریکا در آن‌ها حضور دارند عبارتند از بحرین، کویت، عربستان و امارات.

آمریکا همچنین حدود ۹۰۰ نظامی در سوریه مستقر کرده که در پایگاه‌های کوچکی مانند میدان نفتی العمر و الشدادی حضور دارند. این پایگاه‌ها عمدتا در شمال شرق سوریه قرار دارند.

در همین حال، یک پایگاه هم در نزدیکی مرز سوریه با عراق و اردن وجود دارد که به پایگاه التنف معروف است. 

همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند که در اطراف تاسیساتی مانند اتحادیه ۳ و پایگاه هوایی عین‌الاسد پراکنده شده‌اند؛ اگرچه مذاکرات درباره آینده حضور این نیرو‌ها ادامه دارد.

صد‌ها نظامی آمریکایی در اردن، متحد کلیدی آمریکا در منطقه حضور دارند.

دلیل حضور آمریکایی‌ها در منطقه

نیرو‌های آمریکایی به دلایل مختلف در منطقه غرب آسیا مستقر هستند و آمریکا مدعی است که به غیر از سوریه، نیروهایش با مجوز دولت‌ها در کشور‌های منطقه حضور دارند.

آمریکا مدعی است که نیروهایش برای مبارزه با تروریست‌ها در برخی از کشور‌ها مانند عراق و سوریه حضور دارند و همچنین به نیرو‌های محلی کمک می‌کنند.

آیا پایگاه‌های نظامی خارجی در آمریکا وجود دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. در حالی که متحدان واشنگتن گاهی نیرو‌های خود را برای آموزش یا کار به آمریکا اعزام می‌کنند، اما هیچ پایگاه نظامی خارجی در داخل آمریکا وجود ندارد. 

این در حالی است که آمریکا صد‌ها پایگاه نظامی را در کشور‌های دیگر در اختیار دارد.

حملات به پایگاه‌های آمریکا در منطقه

تاسیسات نظامی آمریکا در کشور‌هایی مانند قطر، بحرین، عربستان و کویت معمولا مورد حمله قرار نمی‌گیرند.

اما نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر بار‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند. 

براساس گزارش‌ها، از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون نیرو‌های آمریکایی بیش از ۱۶۰ بار از سوی گروه‌های مقاومت مورد حمله قرار گرفته‌اند. 

در پی این حملات حدود ۸۰ نظامی آمریکایی زخمی شده‌اند.

در پی حمله مقاومت به پایگاه آمریکایی‌ها در اردن حدود ۴۰ نفر به تعداد نظامیان آمریکایی زخمی اضافه شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *