آخرین وضعیت ناآرامی در نیوکالدونیا؛ شمار کشته‌ها به ۵ نفر رسید

9:43 - 28 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۷۲۴
آخرین وضعیت ناآرامی در نیوکالدونیا؛ شمار کشته‌ها به ۵ نفر رسید
فرانسه در پی درگیری‌ها در جزیره نیوکالدونیا به دلیل اعتراض به برنامه‌ها برای تغییر قوانین رای‌گیری استانی، هزار نیروی امنیتی دیگر به منطقه اعزام می‌کند و این در حالی است که ۵ نفر در ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری میزان - مقام‌های نیوکالدونیا پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی پاریس وضعیت را در این جزیره اقیانوس آرام تحت کنترل فرانسه آرام‌تر توصیف کردند.

دولت فرانسه در پاسخ به درگیری‌هایی که به دلیل برنامه‌ها برای تغییر قوانین رای‌گیری استانی آغاز شد، وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

افسر کمیساریای عالی نیوکالدونیا، که نماینده دولت فرانسه است، در بیانیه‌ای گفت که ناآرامی‌ها در مرکز استان نومیا هم‌زمان با ورود صد‌ها نیروی کمکی از پاریس کاهش یافته است. 

این کمیسیون در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای اولین‌بار از روز دوشنبه، اوضاع در نومیا آرام‌تر است.

با این حال، همچنان شب گذشته درگیری‌هایی در منطقه به وقوع پیوسته و آتش‌سوزی در یک مدرسه و ۲ فروشگاه رخ داد.

خشم ساکنان این جزیره هفته‌ها در حال جوشیدن بوده است. دلیل این خشم برنامه‌های فرانسه برای گسترش حق رای در نیوکالدونیا به افراد خارجی است که به‌مدت ۱۰ سال یا بیشتر در این جزیره زندگی کرده‌اند.

بومیان کاناک، که حدود ۴۰ درصد از جمعیت این جزیره را تشکیل می‌دهند، نگران هستند که این اقدام که روز چهارشنبه از سوی پارلمان ملی فرانسه به تصویب رسید، رای و نفوذ سیاسی آن‌ها را کمرنگ کند. 

انتظار می‌رود که حدود هزار نیروی امنیتی دیگر به هزار و ۷۰۰ نیروی مستقر در نیوکالدونیا اضافه شوند. مقام‌های فرانسه گفته‌اند که شدیدترین مجازات‌ها برای معترضانی که آن‌ها آشوبگر و غارتگر خوانده‌اند، اعمال خواهند شد.

آخرین وضعیت ناآرامی در نیوکالدونیا؛ شمار کشته‌ها به ۵ نفر رسید

۵ مظنون به سازمان‌دهی ناآرامی‌ها روز پنجشنبه در بازداشت خانگی قرار گرفتند. 

براساس گزارش‌ها، یک افسر امنیتی دیگر روز پنجشنبه در درگیری‌ها کشته شد. این دومین افسر پلیسی بود که از زمان آغاز درگیری‌ها جان خود را از دست داده است. ۳ غیرنظامی که همگی بومی کاناک بودند نیز جان‌باخته و صد‌ها نفر زخمی شدند.

این درگیری‌ها بدترین خشونت در این منطقه در بیش از ۳۰ سال گذشته است. 

وضعیت اضطراری که شامل منع تردد شبانه و ممنوعیت تجمع می‌شود، به‌مدت ۱۲ روز به قوت خود باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *