نشست فلسطین، مقاومت و رسانه برگزار شد

19:35 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۶۷۳
نشست فلسطین، مقاومت و رسانه برگزار شد
نشست فلسطین، مقاومت و رسانه برای بررسی نقش رسانه‌ها در معرفی واقعیت جنگ غزه با حضور کارشناسان ایرانی و خارجی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست فلسطین، مقاومت و رسانه روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت با حضور منیر شفق، نویسنده و متفکر فلسطینی و جمعی از کارشناسان مسائل فلسطین در موسسه اطلاعات برگزار شد.

حسین جابری انصاری، کارشناس مطالعات خاورمیانه در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه در مقطعی جدید از موضوع فلسطین قرار داریم، گفت: جنگ معمولا دو طرف برابر دارد، اما در جنگ غزه تنها یک طرف تهاجم می‌کند.

جابری انصاری، اظهار کرد: ۷ ماه است که ملتی در زمین ساحلی در محاصره کامل از همه طرف‌ها قرار دارد و این مقاومت بسیار ارزشمند است.

منیر شفیق، متفکر و نویسنده فلسطینی در ادامه با بیان اینکه طوفان الاقصی ابعاد مختلفی، از جمله فریب اسرائیل، برنامه‌ریزی و موارد دیگر دارد که همه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، گفت: بعد مهم این است که با بررسی این حادثه به این نتیجه رسیدم که ما شاهد یک رهبری نظامی قدرتمند در غزه هستیم که جنگ را در بالاترین سطح مدیریت می‌کند.

شفیق با اشاره به اینکه پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی مشخص بود که رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشور‌های غربی جنگی را علیه غزه آغاز خواهند کرد، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به قدرت نظامی مشهور بود و از حمایت غرب برخوردار بود و به نظر می‌رسید که در عرض یک هفته مقاومت را شکست دهند، اما به دلیل رهبری نظامی مقاومت این اتفاق رخ نداد و مقاومت همچنان در غزه ادامه دارد.

نویسنده فلسطینی، افزود: ما امروزه می‌بینیم که مقاومت در طول ۷ ماه توانسته به این شکل مقاومت و پایداری کند. عملیات‌ مقاومت باعث شد رژیم صهیونیستی دست برتر خود را از دست بدهد. از پیش از آغاز حمله زمینی شکست رژیم صهیونیستی مشخص بود زیرا آن‌ها نمی‌توانستند مکان حضور نیرو‌های مقاومت را به دلیل وجود تونل‌ها تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه همه نبرد‌های شکل گرفته در غزه با ابتکار عمل مقاومت بود و نه اسرائیل، اضافه کرد: مقاومت خود را از قبل برای نبرد آماده کرده بود.

شفیق در ادامه با اشاره به قصد رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، عنوان کرد: آنها می‎خواهند جبهه رفح را باز کنند. به اذن خدا رژیم صهیونیستی در این مرحله نیز شکست خواهد خورد. البته اسرائیل قطعا جنایت‌هایی را انجام خواهد داد اما به دلیل رهبری مقاومت در نهایت شکست خواهد خورد.

نویسنده فلسطینی با اشاره به اینکه مقاومت چند روز قبل موافقت خود را با آتش‌بس اعلام کرد و این تصمیم بار دیگر توانمندی بالای مقاومت در تاکتیک‌های مدیریت جنگ را نشان داد، تاکید کرد: فرماندهان مقاومت تصمیم درست و مقتدرانه‌ای را در زمینه جنگ اتخاذ کردند؛ زیرا اگر دشمن با آتش‌بس موافقت کند شکست می‌خورد و اگر موافقت نکند هم شکست خواهد خورد.

منیر شفیق با اشاره به اعتراض و تحصن‌های دانشگاهی در آمریکا، گفت: در حال حاضر با انقلاب سیاسی در میان دانشجویان آمریکایی روبرو هستیم.

عباس خامه‌یار، کارشناس فرهنگ و رسانه در بخشی دیگر با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سعی داشت از طریق رسانه‌ها عملیات طوفان‌الاقصی را عملیاتی تروریستی از سوی گروه‌های تروریستی جلوه دهد، اما موفق نشد، عنوان کرد: جنگ روایت‌گری و دروغ‌پردازی اسرائیل با هوشیاری مقاومت روبرو شد چراکه در این جنگ یک‌سویه، دوربین بیشتر از تفنگ در صحنه حضور داشت و حوادث را مخابره می‌کرد.

خامه‎یار با اشاره به اینکه حماس نشان داد که از آمادگی رسانه‌ای برخوردار بود، تصریح کرد: صهیونیست‎ها، غزه را به خاک و خون کشیده، اما نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند.

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه جنگ غزه به خوبی نقش روایت و رسانه را در ساختن واقعیت نشان داد، گفت: حوزه مهم در جنگ‌ها، جنگ روایتی و رسانه‌ای است. رژیم صهیونیستی با وجود دهه‌ها خدمت رسانه‌های غربی نتوانسته در تصویرسازی دستاوردی کسب کند.

محمدعلی مهتدی، کارشناس مطالعات خاورمیانه در ادامه درباره پیامد عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: آنچه از ۷ اکتبر تاکنون در غزه رخ داده، مسئله معادلات جهانی را برهم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه از نتایج مقاومت در غزه می‌توان به شکست نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در ۷ اکتبر اشاره کرد، تصریح کرد: هنوز اسرائیل نتوانسته این شکست را جبران کند.

مهتدی، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی بازدارندگی خود را از دست داده است و به نظر نمی‌رسد بتواند بازدارندگی خود را احیا کند. با وجود اینکه رسانه‌های غربی حقایق غزه را کتمان می‌کردند، اما در عصر ارتباطات و اطلاعات هیچ چیز پنهان نمی‌ماند. این در حالی است که اسرائیل توانسته بود با مظلوم‌نمایی حمایت‌هایی را برای خود جلب کند. اما اکنون دنیا چهره واقعی اسرائیل را شناخته است.

کارشناس مسائل منطقه، عنوان کرد: موضوع مهمی که امروزه می‎بینیم، اعتراض و تحصن دانشجویان و استاد‌های دانشگاه در آمریکا است. اکنون واقعیت برای همه مردم در کشور‌های غربی آشکار شده است.

غلامرضا منتظمی، دیپلمات و کارشناس رسانه نیز در بخشی دیگر از این نشست، گفت: مواضعی که از سوی کشور‌های غربی مطرح می‌شود مواضع دولت‎مردان این کشور‌ها نیست، بلکه مواضع اسرائیل است.

منتظمی به نقل از اسکات ریتر، کارشناس آمریکایی، گفت: اسرائیل مالک آمریکا، مردم آن و رئیس‌جمهور آن است

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *