قابلیت‌های نظامی حزب‌الله لبنان؛ تغییر استراتژی موشکی علیه رژیم صهیونیستی

8:45 - 28 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۷۹
قابلیت‌های نظامی حزب‌الله لبنان؛ تغییر استراتژی موشکی علیه رژیم صهیونیستی
حزب‌الله لبنان در عملیات اخیر خود علیه رژیم صهیونیستی از موشک سنگین جدید خود استفاده کرد.

خبرگزاری میزان - حزب‌الله لبنان به‌تازگی برای نخستین بار از یک موشک سنگین برای حمله به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی در بخش شمالی سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ استفاده کرد.

بیانیه حزب‌الله می‌گوید که چندین موشک عماد مغنیه، تجمع نظامیان صهیونیست را در نزدیکی پایگاه زبدین هدف قرار داد.

براساس این بیانیه، پرتابه‌ها به‌طور دقیق به اهداف تعیین شده اصابت کرده و خسارت‌های قابل توجهی وارد کرده است.

پیش از این رزمندگان مقاومت یک خودروی نظامی صهیونیست را که تجهیزات جاسوسی روی آن نصب شده بود، با چندین موشک هدایت‌شونده هدف قرار دادند.

تجهیزات فنی پادگان حونین نیز به وسیله تعدادی موشک هدف قرار گرفت و منهدم شد.

در همین حال، حزب‌الله لبنان تصاویری از عملیاتی را منتشر کرد که در آن رزمندگان مقاومت لبنان مکان‌ها و تجهیزات جاسوسی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی را در نزدیکی مرز جنوبی لبنان هدف قرار دادند.

نگرانی صهیونیست‌ها از توان موشکی حزب‌الله لبنان

رونمایی از موشک سنگین جدید در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر و پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، موضوع قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان بار دیگر در کانون توجه مقام‌های صهیونیستی و متحدان غربی آن‌ها قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند که حزب‌الله تاکتیک نظامی خود را در پایان اکتبر با شلیک یک موشک زمین به هوا برای نخستین بار تغییر داد؛ این تغییر برای مقابله با پهپاد‌های رژیم صهیونیستی است که قادر به شناسایی نیرو‌های حزب‌الله در حال نزدیک شدن به مرز اراضی اشغالی هستند.

حزب‌الله برای حفظ فشار بر نیرو‌های رژیم صهیونیستی حملات مکرری با استفاده از راکت، خمپاره و موشک‌های هدایت شونده به اهداف اسرائیل در منطقه انجام داده است.

یک تهدید چندجانبه

کارشناسان برآورد کرده‌اند که حزب‌الله لبنان بیش از ۱۵۰ هزار موشک و راکت در اختیار دارد.

اگر بخشی از این موشک‌ها به سمت اراضی اشغالی شلیک شود، می‌تواند سیستم پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهد؛ بخش فزاینده‌ای از مراکز موشکی حزب‌الله لبنان مهمات هدایت شونده دقیق است که این جنبش را قادر می‌سازد تا اهدافی را در اراضی با دقت بیشتری هدف حمله قرار دهد و چالش‌های بیشتری را برای این رژیم و سیستم گنبد آهنین آن ایجاد کند.

در طول جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله از موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک (ATGM) و نارنجک‌های راکتی (RPG) در یک مجموعه کمین هماهنگ علیه خودرو‌های زرهی و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

استفاده از این تسلیحات به خسارت‌های زیادی به نیرو‌های زمینی رژیم صهیونیستی منجر شد، ارتش رژیم صهیونیستی در شناسایی و هدف قرار دادن مواضع مخفی ATGM حزب‌الله که از فاصله دور شلیک می‌کردند، با مشکل مواجه شد.

پس از طوفان الاقصی، حزب‌الله لبنان حملات موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک را علیه نظامیان صهیونیست و مواضع نزدیک مرز اراضی اشغالی و لبنان انجام داده است.

پایگاه هاآرتص نیز در گزارشی به قابلیت‌های موشکی حزب‌الله لبنان اشاره کرده و می‌نویسد که این جنبش با تجربیاتی که در جنگ‌ها کسب کرده، زرادخانه موشک‌ها و سیستم‌های مختلف تسلیحاتی خود را به شدت توسعه و ارتقا داده است.

محققان مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن طی گزارشی در سال ۲۰۱۸ درباره مراکز مستقر در شمال اراضی اشغالی به این نتیجه رسیدند که حزب‌الله مسلح‌ترین گروه غیردولتی در جهان است.

این گزارش می‌گوید که این گروه دارای ذخایر بزرگ و متنوعی از توپخانه موشکی در کنار موشک‌های ضدهوایی، ضدتانک و ضدکشتی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *