نشست توقف در چهارراه فرهنگ جهانی|

تقویت همکاری‌های ایران و یونسکو در سطح بین‌المللی بررسی شد

16:09 - 09 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۲۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تقویت همکاری‌های ایران و یونسکو در سطح بین‌المللی بررسی شد
نشست توقف در چهارراه فرهنگ جهانی به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز تاسیس کمیسیون ملی یونسکو - ایران و بررسی چهل‌ودومین کنفرانس عمومی یونسکو، برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست توقف در چهارراه فرهنگ جهانی به مناسبت هفتادوپنجمین سالروز تاسیس کمیسیون ملی یونسکو-ایران، دوشنبه، ۹ بهمن، برگزار شد.

موضوع این نشست بررسی چهل‌ودومین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ۲۰۲۳ در پاریس بود.

امیدواریم ضعف‌ها برطرف شوند

علی‌اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، احمد جلالی، سفیر سابق ایران در یونسکو، فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم و محمدصادق امامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر سخنرانان این نشست بودند.

متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نخستین سخنران این نشست پس از تشریح محور بحث با ارائه توضیحاتی درباره نشست چهل‌ودوم عمومی یونسکو، گفت: مجری تصمیم‌های یونسکو دبیرکل است و وظیفه کنفرانس عمومی این است که دستاورد‌های هر کشور را توضیح دهند؛ ضمن این‎که بیشتر موضوع به کمیسیون‌ها مربوط می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که باید ایران جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کند، افراد انتخابی باید بتوانند از آرمان‌های ایران در این کنفرانس دفاع کنند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در بخشی دیگر اضافه کرد: نمایندگان ایران در کنفرانس عمومی بسیار فعال ظاهر شدند و دستاورد‌هایی هم از حوزه هیئت اعزامی داشتیم و در دفتر نمایندگی این ضعف‌ها رفع شود.

ایران از اعضای قدیمی یونسکو است

جلالی، سفیر پیشین ایران در یونسکو با ابراز خرسندی از برگزاری نشست جاری در محیطی علمی، گفت: ما از اعضای قدیمی یونسکو هستیم و سابقه برجسته و قدیمی در یونسکو داریم، اما به تناسب این سابقه در فضای کشور ما حتی خواص خیلی آشنایی درباره یونسکو ندارند؛ بسیاری فکر می‌کنند یونسکو جایی است که در آن کار‌های فرهنگی صورت می‌گیرد، البته مظاهری مانند میراث فرهنگی دارد، اما شناخت تخصصی درباره ذات این سازمان در داخل کشور وجود ندارد.

به گفته وی، این آشنایی وجود ندارد، از این رو، خلط‌های عجیبی صورت می‌گیرد و انرژی هدر می‌رود؛ یونسکو سه بخش دارد که کنفرانس عمومی بخش اصلی آن است و شورای اجرایی و دبیرخانه یونسکو دو عضو دیگر هستند.

جلالی، افزود: وقتی که یونسکو را پذیرفتیم و عضو آن هستیم، باید آن را جدی بگیریم؛ کشور خود و این سازمان را به خوبی بشناسیم و تفاوت بین آن‌ها را بدانیم؛ مرز اتصال زبان بین این دو دشوار است.

سفیر پیشین ایران در یونسکو، تاکید کرد که اگر در نوامبر ۱۹۴۵ یونسکو تشکیل نشده بود، امروز برخی قدرت‌ها اجازه تشکیل آن را نمی‌دادند و من بار‌ها در یونسکو این موضوع را استدلال کردم؛ بار‌ها تاکید کردم که یونسکو باید به ماموریتی که برای آن تاسیس شده بازگردد، چراکه اکنون از آن منحرف شده است.

وی با اشاره به اینکه صلحی که از طریق ترتیبات سیاسی و اقتصادی بین کشور‌ها ایجاد می‌شود، پایدار نیست و همبستگی اخلاقی و نظری است که می‌تواند این ترتیبات را حفظ کند، تاکید کرد: این جمله، پایه اقدامات ما در موارد ایجاد کنوانسیون‌های در یونسکو بوده است؛ قدرت‌های بزرگ غربی از یونسکو خوششان نمی‌آید و آمریکا دو بار از آن بیرون آمده است؛ آمریکا و انگلیس ۱۷ سال عضو آن نبودند و استدلال آن‌ها این بود که بودجه اصلی یونسکو را ما تامین می‌کنیم و همواره علیه ما و به نفع جهان سوم اقدام می‌کند.

سفیر پیشین ایران در یونسکو با بیان این‎که این نهاد در ابتدا یونکو بود و بعد‌ها فشار آوردند که «س» (ساینتیفیک) هم به آن اضافه شود، عنوان کرد: در ارگان‌های اصلی یونسکو، آمریکا و برخی کشور‌های غربی تلاش کردند اصل آن را تغییر دهند؛ این سازمان یونسکو سازمانی بود که متفکران از کشور‌ها می‌توانستند در آن حضور داشتند، اما اصلاحیه‌ای از سوی ژاپن ایجاد شد که شورای اجرایی آن را به شورای دولتی تبدیل کرد.

جلالی، گفت: در سال ۲۰۱۹ هم خواستند تغییراتی را در قانون اساسی یونسکو ایجاد کنند، اما ما و برخی کشور‌ها اجازه ندادیم؛ با وجود این، تغییراتی داده‌اند و می‌خواهند آن را به سمت نیویورک ببرند؛ قانون فعلی هنوز هم کارآیی‌هایی دارد و بر همین اساس بود که در سال ۲۰۱۱ یونسکو، فلسطین را کشور اعلام کرد اما نهاد‌های دیگر این کار را نکرده‌اند.

کمیسیون‌های ملی کمک‎کننده به پیشبرد برنامه‌های یونسکو

رزانا جاناندره، نماینده یونسکو در ایران هفتادوپنجمین سالروز تاسیس کمیسیون ملی یونسکو را گرامی داشت و به تشریح برخی از ماموریت‌های یونسکو پرداخت و گفت: دفتر یونسکو در تهران همواره در تعامل و همکاری کامل با کمیسیون ملی یونسکو بوده است؛ کمیسیون‌های ملی به‌صورت تاثیرگذاری در پیشبرد برنامه‌های یونسکو کمک‌کننده هستند.

نماینده یونسکو، اظهار کرد: کمیسیون ملی یونسکو در ایران همواره حضور دفتر نمایندگی یونسکو را تسهیل کرده است.

وی با بیان این‎که یونسکو و کمیسیون‌های ملی نقش مهمی در پیشبرد صلح در جهان ایفا می‌کنند، افزود: یونسکو فعالانه در اجرای نقش علم و فناوری در موضوعات مختلف فعالیت می‌کند.

به گفته جاناندره، تمرکز یونسکو در تهران بر تقویت دانش در زمینه‌های مختلف است؛ یونسکو همچنین برای ایجاد شیوه‌های نوآورانه تلاش می‌کند.

وی، فرهنگ را عنصر اصلی در ارتقای انسجام اجتماعی کشور‌ها توصیف کرد و اظهار کرد: همکاری‌های با کمیسیون ملی یونسکو مطلوب است.

جاناندره در بخشی دیگر گفت: دفتر یونسکو در تهران تلاش می‌کند تا همکاری‌های خود را با ایران در سطح بین‌المللی ارتقا دهد.

صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به موانع در راه بین‌المللی شدن ایران در زمینه پژوهش و علم، گفت: اگر ما بتوانیم به جز مشکلات خارجی، مشکلات داخلی بر سر راه تعاملات بین‌المللی خود را حل کنیم این موضوع کمک بسیاری به ما می‌کند.

فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در بخشی دیگر با بیان اینکه باید نقشه‌ای در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی خود داشته باشیم، اظهار کرد: فرصت‌های زیادی در حال ایجاد است و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد.

ایزدی، گفت: در سازمان ملل درباره فلسطین رای‌گیری شد و ده‌ها کشور حرف ایران را زدند، این‎که جنگ غزه باید متوقف شود و فورا هم باید متوقف شود؛ این در حالی است که تنها ۱۴ کشور حرف آمریکا را زدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *