رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران مرزی در آمریکا؛ تگزاس ساز جدایی کوک کرد

11:08 - 07 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۷۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مرزی در آمریکا؛ تگزاس ساز جدایی کوک کرد
تنش میان دولت فدرال آمریکا و ایالت تگزاس درباره مرزهای این کشور به اوج خود رسیده و ایالت‌ها تحت کنترل جمهوری‌خواهان برای اعزام گارد ملی بیشتر به تگزاس برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - بحث در مورد اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، باید کنترل گارد ملی تگزاس را به دست بگیرد تا آن را مجبور به تبعیت از حکم اخیر دیوان عالی کند، همچنان بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به شدت ادامه دارد.

خواکین کاسترو، نماینده سابق تگزاس و بتو اورورک، نماینده سابق کنگره و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، هر دو دموکرات، از جمله کسانی هستند که از جو بایدن می‌خواهند تا گارد ملی این ایالت را فدرال کند تا به ماموران گشت مرزی اجازه دهد موانع مرزی و سیم خاردار نصب شده در امتداد مرز آمریکا و مکزیک را حذف کنند.

در یک حکم با ۵ رای موافق در برابر ۴ رای مخالف در ۲۲ ژانویه، دادگاه عالی آمریکا از دولت بایدن حمایت کرد و اجازه برداشتن موانع مرزی نصب شده از سوی تگزاس را صادر کرد.

با وجود این حکم، گرگ ابوت، فرماندار تگزاس می‎گوید که بایدن با کنترل نکردن «سطوح بی‎سابقه عبور غیرقانونی از مرز‌های جنوبی» در دوران ریاست جمهوری، وظایف خود را به عنوان رئیس جمهور انجام نمی‌دهد.

ابوت همچنین اعلام کرده که تگزاس در حال حاضر تحت «تهاجم» قرار دارد و از حق قانون اساسی این ایالت برای دفاع و محافظت از خود استناد کرده است.

فرماندار تگزاس، گفت: این مرجع قانون عالی کشور است و جایگزین قوانین فدرال خلاف آن می‌شود؛ گارد ملی، وزارت امنیت عمومی و سایر پرسنل تگزاس براساس آن و همچنین قوانین ایالتی برای تامین امنیت مرز تگزاس عمل می‌کنند.

در نتیجه، ابوت به گارد ملی تگزاس اجازه می‌دهد تا به نصب موانع در امتداد مرز ادامه دهد؛ وی از دسترسی ماموران گشت مرزی فدرال به پارک شلبی، پارکی در کنار رودخانه ریوگراند در ایگل‌پس که مهاجران از آن برای ورود به آمریکا استفاده می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

بایدن می‌تواند مسئولیت گارد ملی تگزاس را بر عهده بگیرد؟

بایدن در اختیار خود برای فدرال کردن گارد ملی تگزاس مطابق با عنوان ۱۰ قانون آمریکا قرار دارد و به این معناست که نیرو‌های این ایالت تحت دستور مستقیم رئیس جمهور خواهند بود.

در سال ۱۹۵۷، دوایت دی آیزنهاور، رئیس جمهور پیشین آمریکا، گارد ملی آرکانزاس را تحت اختیارات فدرال قرار داد و به آن‌ها دستور داد از ۹ دانش‌آموز سیاه‌پوستی که در دبیرستان مرکزی در لیتل‌راک ثبت‌نام کرده بودند، محافظت کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که فرماندار آرکانزاس، قبلا نیرو‌های خود را برای جلوگیری از ورود دانش‌آموزان سیاه‌پوست به مدرسه سفیدپوستان فراخواند، علیرغم حکم دادگاه عالی که جداسازی در مدارس دولتی را خلاف قانون اساسی اعلام کرده بود.

در حال حاضر، نیرو‌های گارد ملی تگزاس تحت عنوان ۳۲ عمل می‌کنند، به این معنی که تحت فرمان فرماندار تگزاس به عنوان فرمانده کل خود قرار می‌گیرند.

با این حال، پرسش‌هایی در مورد اینکه آیا بایدن می‌تواند گارد ملی تگزاس را در این شرایط فعلی فدرال کند یا خیر، مطرح شده است و برخی معتقدند رئیس جمهور توجیه قانونی برای این کار را ندارد.

رابرت اسپالدینگ، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا در ایکس، نوشت: عنوان ۱۰ تنها در شرایط اضطراری ملی می‌تواند جایگزین عنوان ۳۲ شود؛ در این مورد، بایدن باید گارد ملی تگزاس را برای محافظت از مرز فعال کند و در غیر این صورت این یک دستور غیرقانونی است.

رکورد بازداشت پناهجویان در مرز آمریکا و مکزیک

مقام‎‏های آمریکایی گزارش دادند که دستگیری‌ها به دلیل عبور غیرقانونی از مرز مکزیک به بالاترین حد خود در ماه دسامبر از زمان انتشار آمار ماهانه رسیده است و آسیب‌پذیری فزاینده‌ای را برای جو بایدن در مبارزات انتخاباتی‌اش برای ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد.

گشت مرزی آمریکا در دسامبر گذشته حدود ۲۵۰ هزار مورد دستگیری را در مرز مکزیک به ثبت رساند که ۳۱ درصد نسبت به ۱۹۱ هزار نفر در نوامبر و ۱۳ درصد نسبت به ۲۲۲ هزار نفر در دسامبر ۲۰۲۲، افزایش داشته و یک روکورد جدید در بازداشت‌ها به شمار می‌رود.

گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازداشت‌ها در ۲ هفته اول ژانویه به نصف کاهش یافته است، همخوان با روند‌های تاریخی و افزایش اجرای قوانین مرزی، سرکوب از سوی مقامات مکزیکی به کاهش آمار ماه ژانویه کمک کرده است.

شهروندان مکزیک بیش از ۵۶ هزار نفر از افراد بازداشت شده را در ماه دسامبر تشکیل می‌دادند، در حالی که اتباع ونزوئلا با ۴۷ هزار نفر در رده دوم قرار گرفتند، دستگیری گواتمالایی‌ها افزایش یافت و هندوراسی‌ها و کلمبیایی‌ها چند ملیت با بیشترین بازداشت را تکمیل کردند.

اوکلاهما در مسیر حمایت از تگزاس

کوین استیت، فرماندار اوکلاهاما، اعلام کرد که گارد ملی ایالت خود را برای کمک به تگزاس برای رفع مشکلات کنترل مرزی در امتداد مرز آمریکا و مکزیک می‌فرستد.

استیت در مصاحبه‌ای با فاکس‎نیوز، گفت: این تنها عقل سلیم است؛ در تگزاس ۲۸ بندر ورودی وجود دارد و در حال حاضر یک قانون فدرال حکم می‌کند که ورود به هر جایی غیر از آن نقاط غیرقانونی است.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‎تازگی از ایالت‌های تحت مدیریت جمهوری‌خواهان خواست تا برای مبارزه با مشکل «مهاجرت غیرقانونی در امتداد مرز جنوبی متحد شوند، موضوعی که جمهوری‌خواهان گفته‌اند جو بایدن به درستی از عهده آن برنمی‌آید.

ترامپ با اشاره به «هجوم» مهاجران به آمریکا مدعی شد: ما همه ایالت‌های مشتاق را تشویق می‌کنیم تا تیرو‌های گارد ملی خود را در تگزاس مستقر کنند تا از ورود غیرقانونی‌ مهاجران به آمریکا جلوگیری و آن‌ها را از مرز خارج کنند.

پس از درخواست کمک ترامپ، فرمانداران جمهوری‎خواه از ۲۵ ایالت (نیمی از ۵۰ ایالت) قول حمایت خود را از تگزاس دادند.

انجمن فرمانداران جمهوری‌خواه در بیانیه‌ای گفت: ما در همبستگی با گرگ ابوت، فرماندار همکار خود و ایالت تگزاس در استفاده از هر ابزار و استراتژی، از جمله موانع مرزی، برای ایمن‌سازی مرز ایستاده‌ایم؛ بخشی از آن به این دلیل است که دولت بایدن از اجرای قوانین مهاجرت در حال حاضر خودداری می‌کند و به طور غیرقانونی اجازه آزادی مشروط دسته‌جمعی را در سراسر آمریکا برای مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد کشور ما شده‌اند، می‌دهد.

با توجه به اینکه ترامپ و همتایان فرماندار جمهوری‎خواه او اساسا در رویارویی با دولت بایدن خط و نشان می‌کشند، بسیاری از منتقدان بر این عقیده هستند که این مناقشه می‌تواند یک جنگ داخلی در حال شکل‌گیری باشد.

به گزارش رسانه‌ها درخواست ترامپ از ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان برای همکاری با تگزاس در حالی صورت گرفت که مقام‎های دموکرات ایالت تگزاس از دولت بایدن خواستند گارد ملی این ایالت را فدرال کند تا از نصب حصار‌های سیم خاردار و موانع مرزی بیشتر جلوگیری شود.

زمزمه جدایی تگزاس از آمریکا

همزمان با تشدید تنش میان ایالت تگزاس و دولت فدرال، گمانه‌زنی‌هایی درباره جدایی این ایالت از آمریکا به میان آمده است.

جنبش ملی‌گرای تگزاس، رئیس حزب جمهوری‌خواه این ایالت را به ممانعت از تلاش‌های این حزب برای اجازه دادن به تگزاس برای خروج از آمریکا متهم می‌کند.

دانیل میلر، رئیس حزب ملی‌گرای تگزاس، نامه‌ای به گرگ ابوت نوشت و در آن ناامیدی خود را از تصمیم اخیر مت رینالدی، رئیس حزب جمهوری‌خواه تگزاس برای رد دادخواست به منظور قرار دادن سوال جدایی تگزاس در رای‌گیری مقدماتی ۲۰۲۴ ابراز کرد.

میلر، رئیس گروه‌هایی است که خواهان جدایی ایالت تگزاس از آمریکا هستند.

حزب ملی‌گرای تگزاس ضمن رد حکم دیوان اخیر عالی آمریکا، از فرماندار تگزاس خواسته تا جلسه‌ای برای بررسی جدایی این ایالت از آمریکا برگزار کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *