حکم بازداشت سران صهیونیست از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به چه معناست

10:38 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۹۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکم بازداشت سران صهیونیست از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به چه معناست
دادگاه کیفری بین‌المللی ممکن است حکم بازداشت مقام‌های رژیم صهیونیستی را به دلیل اتهام نسل‌کشی فلسطینی‌ها با استفاده از تحمیل قحطی و گرسنگی صادر کند.

خبرگزاری میزان - گزارش منابعی در لاهه و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که حکم احتمالی بازداشت سران صهیونیست از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده شدن است و احتمالا به اتهام‌ها در زمینه ایجاد قحطی در ارتباط است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر نگران‌تر شده‌اند. براساس گزارش‌ها، نام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش این رژیم به‌عنوان مظنونان ارتکاب جنایت‌های جنگی که دیوان کیفری بین‌المللی به دنبال محاکمه آن‌هاست، مطرح شده است.

نتانیاهو چندی قبل در تماس تلفنی با جو بایدن درباره تحولات منطقه و معامله تبادل زندانی‌ها با مقاومت فلسطین نگرانی خود را از افزایش گزارش‌ها درباره احتمال صدور حکم بازداشت ابراز کرده بود. 

آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در ۱۱ و ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ و ۲۲ دی ۱۴۰۲) مطالبی را در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه ارائه کردند.

آفریقای جنوبی براساس کنوانسیون نسل‌کشی، علیه رژیم صهیونیستی اقدام و استدلال کرد که این رژیم به تعهد خود برای مرتکب نشدن یا جلوگیری از نسل‌کشی عمل نمی‌کند. پرونده آفریقای جنوبی رژیم صهیونیستی را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ متهم کرد. یکی از اتهام‌های این بود که رژیم صهیونیستی به‌طور عمدی گروهی از مردم غزه را تحت شرایط زندگی قرار داده که برای نابودی فیزیکی آن‌ها، به‌طور کامل یا جزئی طراحی شده است.

تحمیل گرسنگی و نسل‌کشی

استفاده از گرسنگی دادن به‌عنوان یک تاکتیک جنگی منحصر به رژیم صهیونیستی نیست. این یکی از قدیمی‌ترین سلاح‌های جنگی است که از درگیری‌های باستانی تا جنگ‌های مدرن را شامل می‌شود.

از لحاظ تاریخی، نیرو‌های محاصره‌کننده به‌طور عمدی ذخایر مواد غذایی را قطع می‌کردند تا مخالفان را دچار گرسنگی کنند، مقاومت را تضعیف کنند و تسلیم شوند.

به رسمیت شناختن تحمیل گرسنگی به‌عنوان یک عمل مجرمانه به قرن نوزدهم بازمی‌گردد.

 

 

رافائل لمکین، پژوهشگر حقوقی که اصطلاح نسل‌کشی را ابداع و نقشی کلیدی در تلاش‌ها برای تصویب کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ ایفا کرد، بر اهمیت قحطی به‌عنوان ابزار نسل‌کشی تاکید کرد.

لمکین در نوشته‌هایش در کتابش به نام «قانون محور در اروپای اشغالی»، تاکید کرد که محرومیت عمدی از غذا و منابع می‌تواند برای نابودی سیستماتیک یک گروه هدف مورد استفاده قرار گیرد. 

پیامد‌های صدور حکم بازاشت برای سران صهیونیست

متیو گیلت، مدرس حقوق بین‌الملل در دانشگاه اسکس انگلیس، می‎گوید که حکم بازداشت علیه هرکسی صادر شود، آن شخص نمی‌تواند به بیش از ۱۲۰ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی، از جمله بیشتر کشور‌های اروپایی، ژاپن و استرالیا سفر کند یا ممکن است بازداشت شود.

گیلت، گفت که اگر حکم بازداشت علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی صادر شود، برخی از کشور‌های متحد این رژیم می‌توانند اقداماتی مانند کاهش انتقال تسلیحات یا کاهش سفر‌های دیپلماتیک و افزایش انزوای بین‌المللی این رژیم را در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی، صدور حکم بازداشت برخورد ارتباط کشور‌های غربی با رژیم صهیونیستی را دشوارتر می‌کند.

این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی جدا از یک پرونده نسل‌کشی است که علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی دادگستری آغاز شده است. 

دیوان بین المللی دادگستری که به‌عنوان دادگاه جهانی نیز شناخته می‌شود، یک دادگاه مرتبط با سازمان ملل است که به اختلاف‌های بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند؛ در حالی که دیوان کیفری بین‌المللی یک دادگاه کیفری مبتنی بر معاهده است که بر مسئولیت کیفری فردی برای جنایت‌های جنگی تمرکز دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *