مواجهه سیاه‌پوستان با تبعیض در بازار کار کانادا

13:52 - 06 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۶۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه سیاه‌پوستان با تبعیض در بازار کار کانادا
کارشناسان دلایل زیادی را برای مواجهه سیاه‌پوستان با تبعیض در بازار کار کانادا برشمرده‌اند.

خبرگزاری میزان - اشتغال جوانان در کانادا همچنان یک نگرانی در این کشور به‌حساب می‌آید. افراد جوان بین ۱۵ تا ۳۰ سال در مقایسه با جمعیت مسن کانادایی کمتر احتمال دارد شغل پیدا کنند و بتوانند آن را حفظ کنند. 

براساس آمار کانادا، حدود ۱۱ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در این کشور بیکار هستند. این نرخ در میان جوانان سیاه‌پوست در این کشور حدود ۱۷.۵ درصد است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان در کانادا به دلیل رنگ پوستشان همچنان ظلم و تحقیر را تجربه می‌کنند.

مردان جوان سیاه‌پوست و فقیر به‌طور ویژه هنگام جست‌وجوی کار با نژادپرستی، سن‌گرایی، طبقه‌گرایی و تعصبات جنسیتی مواجه می‌شوند. این‌ها کلیشه‌هایی هستند که بسیاری از کارفرمایان کانادایی را تشویق می‌کنند تا سیاه‌پوستان را برای مشاغل مناسب ندانند.

یک انسان شناس اجتماعی فرهنگی در این رابطه گفت که ناتوانی جوانان سیاه‌پوست فقیر در یافتن شغل به دلیل «ظلم‌های همپوشانی شده» مانند سن‌گرایی و طبقه‌گرایی است که به نژاد و قومیت آن‌ها نیز گره خورده است.

به گفته این کارشناس، چالش‌هایی که آن‌ها با آن روبرو هستند در شهر‌های مختلف کانادا متفاوت است. 

جوانان سیاه‌پوست در مونترال، اتاوا و تورنتو به دلایل چندوجهی از فرصت‌های شغلی محروم هستند. این دلایل شامل تبعیض بر اساس آدرس، سن، طبقه‌بندی اجتماعی و سوگیری‌های جنسیتی یک فرد می‌شود؛ به‌ویژه در مورد ایده‌های کلیشه‌ای منفی که سیاه‌پوستان را احاطه کرده است.

هرگز تنها یک دلیل، مانند نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان، که عامل ایجاد موانع اشتغال در بین این جوانان بود، وجود نداشته است. واقعیت این است که این جوانان تبعیض‌های همپوشانی را تجربه می‌کنند که با نژادپرستی ضد سیاه‌پوستان مرتبط است. از جمله این تبعیض‌ها طبقه‌گرایی است.

به‌گفته کارشناسان، جوانان سیاهپوست و فقیر به یک سیستم سلسله مراتبی ساخته شده اجتماعی گره خورده‌اند که نژاد، جنسیت، توانایی، سن، طبقه اجتماعی و تحصیلات را در نظر می‌گیرد. به همین دلیل این قشر از سوی کارفرمایان کنار گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *