رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران مسکن؛ بهانه کانادا برای برای محدود کردن پذیرش دانشجویان خارجی

11:01 - 01 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۶۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مسکن؛ بهانه کانادا برای برای محدود کردن پذیرش دانشجویان خارجی
دولت کانادا در میانه بحران مسکن در این کشور قصد دارد محدودیت‌هایی را در زمینه پذیرش دانشجویان خارجی اعمال کند.

خبرگزاری میزان – دولت کانادا به‎تازگی به محدود کردن پذیرش دانشجویان بین‌المللی چشم دوخته و به همین دلیل با انتقادات مواجه شده است.

مک‌کارتنی، استادیار دانشگاه کانادا، که درباره سیاست‌های دانشجویان بین‌المللی در کانادا تحقیق کرده است، با اشاره به برخی از معیارهای پذیرش دانشجوی خارجی در این کشور، گفت: در گذشته، همه این ایده‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند، اما من مطمئن نیستم که هیچ یک از آن‌ها ظریف یا مؤثر باشد.

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، گفت که او به دنبال راه‌هایی برای مهار سیستم دانشجویی بین‌المللی است که «از کنترل خارج شده» و به کمبود مسکن و افزایش اجاره‌بها متجر شده است.

اتاوا جزئیات دیگری درباره این تصمیم خود ارائه نکرده، اما در حال بررسی سایر ساکنان موقت در این کشور مانند کارگران است.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که اقتصاددانان و دیگران در این کشور نگران نحوه افزایش نرخ مهاجرت و اقامت موقت از سوی دولت فدرال بدون اطمینان از وجود برنامه‌ها و گزینه‌های مسکن مناسب بوده‌اند.

در بریتیش کلمبیا به این مشکل اذعان شده، اما همچنین هشدار‌هایی در مورد محدودیت‌های کلی یا سیاست‌های صریح برای مقابله با یک بازار پیچیده وجود دارد.

مک‌کارتنی، می‎گوید که چگونه دولت فدرال می‌تواند در شرایطی که انواع مدارس مختلف با سطوح مختلف مناسب وجود دارد، سقف پذیرش را به روشی موثر و محدود اعمال کند.

براساس آمار‌های رسمی ارائه شده، تعداد دانشجویان بین‌المللی در کانادا اکنون از یک میلیون نفر فراتر رفته است، درست زمانی که این کشور در نظر دارد ورود آن‌ها را در بحبوحه بحران رو به رشد هزینه‌های زندگی محدود کند.

یک استاد دانشگاه کانادایی، می‌گوید: اگر قرار است در مورد سقف‌ها بحث جدی صورت گیرد، باید در بودجه دولتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها تجدید نظر شود؛ او گفت که بسیاری از مواردی که باعث جذب دانشجویان بین‌المللی شده است، رکود یا حتی کاهش حمایت دولت در برخی استان‌ها بوده است، که این مدارس باعث شده است تا دانشجویان بین‌المللی بیشتری را جذب کنند، که هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به دانشجویان داخلی می‌پردازند.

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا گزارش داده که «در میان بحران حاد مسکن که ناشی از تقاضای اقامت دانشجویان خارجی است»، کانادا در حال بررسی محدودیتی برای تعداد دانشجویان بین‌المللی مجاز به زندگی در این کشور است؛ اعداد نهایی و همچنین تاریخ اجرا هنوز اعلام نشده است.

این مقام کانادایی تعدادی از الزامات جدید را برای دانشجویان خارجی که مایل به تحصیل در کانادا هستند، از جمله اثبات وجوه قابل دسترس‌تر اعلام کرد؛ تحت سیستم فعلی، دانشجویان باید نشان دهند که ۱۰ هزار دلار علاوه بر پول برای شهریه سال اول و هزینه‌های سفر خود دارند.

براساس گزارشی که از سوی شرکت پخش کانادایی سی‌بی‌سی منتشر شده، طبق سیستم جدید، ۱۰ هزار دلار به بیش از ۲۰ هزار دلار افزایش یافته است؛ این گزارش می‎افزاید که این مبلغ سالانه براساس معیار آمار کانادا برای هزینه‌های زندگی تعدیل می‌شود.

تورنتو گزارش داده که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۴۰ درصد از درخواست‌های ویزای دانشجویی از هند رد شده است که بالاترین نرخ رد ویزا در بین همه کشور‌ها برای دانشجویان هندی به شمار می‌رود.

دلایل رد ویزا به‎عنوان «سایر» یا «نامشخص» طبقه‌بندی شدند و برخی از درخواست‌های ویزا رد می‌شوند، زیرا متقاضی شرایط مالی را برآورده نمی‌کند، یا ممکن است یک اداره مهاجرت کانادا باور نداشته باشد که متقاضی در صورت از دست دادن وضعیت خود، کشور را ترک خواهد کرد.

همانطور که مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا در پاسخ به گزارش رسانه‌ها اعلام کرد، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای اعمال محدودیت‌هایی بر تعداد دانشجویان بین‌المللی مجاز به زندگی در این کشور است.

بحران مسکن در کانادا به هجوم مهاجران و دانشجویان بین‌المللی نسبت داده می‌شود و دولت ترودو را بر آن داشته تا رویکرد خود را مجددا ارزیابی کند.

اگرچه میزان کاهش نامشخص است، وزیر مهاجرت کانادا قصد دارد این موضوع را با همتایان استانی حل کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *