جنجال بر سر رد صلاحیت ترامپ در یک ایالت دیگر آمریکا

15:33 - 08 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۱۸۶۶
جنجال بر سر رد صلاحیت ترامپ در یک ایالت دیگر آمریکا
ایالت مین پس از کلرادو در آمریکا صلاحیت دونالد ترامپ ر ا برای شرکت در رای‌گیری مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور رد کرد.

خبرگزاری میزان – ایالت مین براساس ماده قانون اساسی که مانع از تصدی پست ریاست جمهوری از سوی «شورشیان» می‌شود، صلاحیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، را برای شرکت در رای‌گیری مقدماتی ریاست جمهوری رد کرد.

این دومین ایالت در آمریکاست که رئیس جمهور سابق را از نامزدی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور منع می‌کند.

پیش از این دادگاه عالی کلرادو نیز با صدور حکمی اعلام کرد که دونالد ترامپ، به دلیل نقش در حمله به ساختمان کنگره  در سال ۲۰۲۱، واجد شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیست و باید از رای‌گیری اولیه در این ایالت حذف شود.

 دادگاه عالی کلرادو ترامپ را بر اساس «بند شورش» قانون اساسی فاقد صلاحیت برای حضور در کاخ سفید اعلام کرد.

اقدام ایالت‌های مین و کلرادو براساس متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکاست که انتصاب افراد را در مناصب دولتی در صورت نقش‌آفرینی آن‌ها در شورش منع می‌کند.

مقام ارشد انتخابات مین با استناد به بند شورش قانون اساسی، حکم داد که دونالد ترامپ نمی‌تواند برای ریاست جمهوری سال آینده در این ایالت نامزد شود.

شینا بیلوز، وزیر امور داخلی ایالت مین، گفته که ترامپ به دلیل اقداماتش که منجر به شورش کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ شد، واجد شرایط نبود.

تشدید فشار بر دیوان عالی آمریکا

این تصمیمات، فشار بر دیوان عالی آمریکا را افزایش می‌دهد تا در این مورد تصمیم‌گیری کند.

کمپین ترامپ قبلا گفته که علیه حکم ایالت مین در دادگاه‌های ایالتی درخواست تجدید نظر خواهد کرد، که تا زمانی که روند قانونی در جریان باشد، اجرایی نخواهد شد.

ساعاتی پس از تصمیم مین، کالیفرنیا به‌عنوان پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا اعلام کرد که ترامپ در رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت باقی خواهد ماند.

دادگاه‌های سایر ایالت‌ها از جمله میشیگان و مینه‌سوتا نیز اخیرا تلاش‌ها را برای ممانعت از نامزدی ترامپ رد کرده‌اند.

این احتمال وجود دارد که دادگاه عالی آمریکا تصمیم نهایی را در مورد اینکه آیا ترامپ می‌تواند برای ریاست جمهوری نامزد شود یا اینکه به دلیل اصلاحیه قانون اساسی آمریکا در دوران جنگ داخلی واجد شرایط نیست، خواهد گرفت.

از سویی دیگر مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفته که اقدام برخی ایالت‌های این کشور درباره لغو صلاحیت ترامپ برای حضور در رای‌گیری مقدماتی جمهوری‎خواهان برای ریاست جمهوری به وسیله یک دادگاه عالی‌تر لغو خواهد شد.

مشخص نیست که دیوان عالی آمریکا چگونه تصمیم می‌گیرد، اما اکثریت محافظه‌کار این دیوان شامل ۳ منصوب ترامپ است که برخی از آن‌ها مدت‌ها در اعطای اختیاراتی به دادگاه‌ها تردید دارند که به وضوح مبتنی بر قانون نیست.

این یکی از نگرانی‌های اصلی قضات مخالف در تصمیم ۴-۳ دیوان عالی ایالت کلرادو بود، که گفتند حکم اکثریت ترامپ را از یکی از ابتدایی‌ترین حقوقش بدون روند مناسب محروم می‌کند.

ترامپ و متحدانش از پرونده‌های رد صلاحیت در ایالت کلرادو و چندین ایالت دیگر انتقاد کرده‌اند و آن را غیردموکراتیک و بخشی از توطئه رقبای سیاسی‌اش برای کنار گذاشتن او از سمت خود می‌دانند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *