رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مواجهه ترامپ با رد صلاحیت در دادگاه‌های ایالتی

12:44 - 11 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۲۳۴۰
مواجهه ترامپ با رد صلاحیت در دادگاه‌های ایالتی
دادگاه‌های ایالتی مین و کلرادو در آمریکا اعلام کردند که دونالد ترامپ صلاحیت حضور در رای‌گیری اولیه حزب جمهوری‌خواه در این ایالت‌ها را ندارد.

خبرگزاری میزان - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با کمپین حذف او از رای‌گیری‌ها روبرو شده و با تصمیم‌گیری در ۲ ایالت مین و کلرادو، او از حضور در رای‌گیری اولیه منع شده است.

چالش‌ها برای ترامپ هنوز در بسیاری از ایالت‌های دیگر در جریان است. 

براساس یک متمم مبهم در اصلاحیه قانون اساسی آمریکا، مقام‎های دولتی که «درگیر شورش یا ناآرامی» بودند از تصدی پست ریاست‌جمهوری رد صلاحیت می‌شوند. این متمم پس از جنگ داخلی آمریکا تصویب شده بود.

در طول سال‌ها، دادگاه‌ها و کنگره برای روشن کردن چگونگی اعمال این متمم کار چندانی انجام نداده‌اند. 

کدام ایالت‎ها درباره ترامپ حکم صادر کردند؟

مقام ارشد ایالت مین، روز پنجشنبه گذشته، گفت که ترامپ به دلیل نقش در ناآرامی‌های ششم ژانویه در ساختمان کنگره آمریکا، واجد شرایط شرکت در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت نیست.

ساعاتی بعد، مقام ارشد ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که ترامپ در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، جایی که مقامات انتخاباتی قدرت محدودی برای حذف نامزد‌ها دارند، در روند رای‌گیری باقی خواهد ماند. 

دادگاه عالی ایالتی کلرادو در ۱۹ دسامبر طی حکمی با چهار رای موافق در مقابل سه رای مخالف، تصمیم گرفت که رئیس‌جمهور سابق نباید اجازه حضور در رای گیری اولیه را داشته باشد، زیرا او در شورش نقش داشته است. این حکم به انتخابات عمومی اشاره نکرده است.

قضات کلرادو، گفته‎اند که اگر حکم آن‌ها در دادگاه عالی آمریکا تجدید نظر شود، ترامپ اجازه خواهد داشت تا زمانی که دادگاه عالی درباره این موضوع تصمیم بگیرد، در روند رای‌گیری باقی بماند.

در میشیگان و مینه‌سوتا، دادگاه‌ها حکم داده‌اند که مقام‎های انتخاباتی نمی‌توانند جلوی حزب جمهوری‌خواه را بگیرند که ترامپ را در برگه‌های رای اولیه خود لحاظ کند. 

اما به گفته کارشناسان، هر ۲ تصمیم راه را برای چالش‌های جدید بازگذاشته تا ترامپ را از شرکت در انتخابات عمومی منع کند.

چالش ترامپ در ایالت‌های دیگر

شکایت‌هایی برای حذف ترامپ از صندوق رای در حدود ۳۰ ایالت مطرح شد، اما بسیاری از آن‌ها رد شده‌اند. در حال حاضر در ۱۷ ایالت پرونده‌های قضایی فعالی علیه ترامپ وجود دارد.

این ایالت‌ها عبارتند از آلاسکا، آریزونا، کالیفرنیا، کلورادو، فلوریدا، لوئیزیانا، نوادا، نیوهمپشایر، نیومکزیکو، نیویورک، کارولینای شمالی، اورگان، کارولینای جنوبی، تگزاس، ورمونت، ویرجینیای غربی و ویسکانسین.

این فهرست ایالت‌ها شامل مواردی است که در آن قاضی شکایت را رد کرده، اما در این زمینه تجدیدنظر در جریان است.

رسانه‌های محلی نیز گزارش داده‌اند که ایالت وایومینگ (هجدهمین ایالت) شکایتی از ترامپ تشکیل داده است.

موضوع چالش‌ها 

در مرکز تلاش‌های رد صلاحیت، چهاردهمین متمم قانون اساسی قرار دارد که در سال ۱۸۶۸ به تصویب رسید و دارای بخشی است که مقام‎های دولتی سابق را که با شرکت در شورش به سوگند خود خیانت کرده‌اند، از تصدی پست دولتی منع می‌کند. 

ماده سوم این متمم به‌طور مشخص مشخص می‌کرد هرکسی که به‌عنوان مقام آمریکا فعالیت می‌کند، سوگند یاد کرده که از قانون اساسی حمایت کند و پس از درگیر شدن در یک شورش نباید هیچ سمت دولتی داشته باشد.

این ماده شامل یک بند است که براساس آن کنگره می‌تواند با دو سوم آرای مجلس نمایندگان و سنا از این ممنوعیت چشم‌پوشی کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *