ارجاع پرونده خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان به دیوان اروپایی حقوق بشر

8:39 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۹۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارجاع پرونده خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان به دیوان اروپایی حقوق بشر
دیوان اروپایی حقوق بشر اعلام کرد که پرونده شکایت معترض فرانسوی مجروح شده از سوی پلیس این کشور را بررسی می‌کند.

خبرگزاری میزان – دیوان اروپایی حقوق بشر پرونده شکایت از فرانسه را در موضوع شکنجه، رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز با معترضان بررسی می‌کند.

لوران ترون، معترض فرانسوی که در پی اصابت نارنجک پلاستیکی پلیس در جریان اعتراض ضددولتی در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۶ در این کشور از ناحیه چشم مصدوم شده بود از دولت فرانسه به دیوان اروپایی حقوق بشر شکایت کرد.

وکلای این مرد فرانسوی اعلام کردند که وی در زمانی هدف قرار گرفت که تهدیدی برای پلیس نبود، اما دادگاه ویژه پاریس در دسامبر سال گذشته افسر عامل حمله به این مرد را با ادعای انجام دفاع مشروع تبرئه کرد.

وکلای ترون پس از اعلام آمادگی دیوان اروپایی حقوق بشر برای بررسی پرونده وی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که پس از هفت سال مبارزه حقوقی علیه دولت فرانسه، پرونده با ورود دادگاه اروپایی حقوق بشر به موضوع چرخشی بی‌سابقه پیدا کرد.

آن‌ها تاکید دارند که سرنوشت این شکایت می‌تواند پیامد‌های قابل توجهی در دیگر پرونده‌های معترضان مجروح شده به دست پلیس فرانسه از جمله معترضان جلیقه زرد مجروح شده داشته باشد، زیرا پرونده ترون، سوال‌های مهمی را درباره مسئولیت دولت فرانسه در حمایت از حقوق معترضان به‌ویژه در مورد استفاده بیش از حد زور ایجاد می‌کند.

در دادخواست ارائه شده به دادگاه اروپایی حقوق بشر، دولت فرانسه ماده سه کنوانسیون اروپایی حقوق بشر درباره ممنوعیت شکنجه یا رفتار و مجازات غیرانسانی تحقیرآمیز را نقض کرده است.

دیوان اروپایی حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پرونده ترون را بررسی می‌کند.

پلیس فرانسه در سال‌های اخیر به شکلی چشمگیر علیه معترضان ضد دولتی از خشونت و زور بیش از حد استفاده کرده است؛ طی یک سال اعتراض جلیقه زردها (معترضان ضد دولتی)، ۲ هزار و ۵۰۰ معترض مجروح شدند.

به گزارش لوموند، دیوان اروپایی حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ نیز دولت فرانسه را در پرونده یک معترض مجروح به دلیل استفاده بیش از حد از زور و تحقیقات ناکافی که نمادی از سوءاستفاده از قاعده حفظ نظم و استفاده خطرناک از سلاح‌های به اصلاح میانی خواند، متهم کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *