رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازداشت اعضای شبکه قاچاق پناهجویان در یونان

11:14 - 06 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۵۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازداشت اعضای شبکه قاچاق پناهجویان در یونان
پلیس یونان اعضای یک شبکه قاچاق پناهجویان را در این کشور بازداشت کرد.

خبرگزاری میزان - پلیس یونان، می‎گوید: ۶ نفر را که اعضای یک باند بزرگ قاچاق انسان هستند، بازداشت شده‎اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اعضای این شبکه با اعمال خشونت، از مهاجران اخاذی می‌کردند تا به آن‌ها در عبور از آلبانی و سفر به کشور‌های اتحادیه اروپا کمک کنند.

پلیس یونان به‎تازگی، اعلام کرد که ۶ مظنون در روستایی در کمتر از ۱۰ کیلومتری مرز آلبانی دستگیر شدند.

۷ نفر دیگر از اعضای این باند در ۲۸ سپتامبر گذشته در همان منطقه، دستگیر شده بودند.

پلیس یونان در ماه سپتامبر گذشته گفته بود این قاچاقچیان که پیش از این بیش از هزار یورو از هر مهاجر برای کمک به عبور از آلبانی جمع‎آوری کرده بودند، بازداشت شدند.

به گفته پلیس یونان، این قاچاقچیان، مهاجران را شکنجه کرده، از جلسات شکنجه فیلم گرفتند و فیلم را برای بستگان قربانیان در خاورمیانه و جنوب آسیا فرستادند.

پلیس، می‌گوید که در جست‎وجوی ۷ نفر دیگر از اعضای این باند است که هنوز متواری هستند.

ناکامی یونان در مبارزه با باندهای قاچاق انسان

دولت یونان به‌طور کامل حداقل استاندارد‌های حذف قاچاق را برآورده نمی‌کند، اما تلاش‌هایی برای انجام این کار انجام می‌دهد؛ یونان با توجه به تاثیر برخی بحران‌ها بر ظرفیت مبارزه با قاچاق، تلاش‌های کلی فزاینده‌ای را در مقایسه با دوره گزارش قبلی نشان داد.

قاچاق مهاجر پدیده جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر توجه روزافزون بین‌المللی را به خود جلب کرده است؛ در چارچوب اروپا، یونان به دلیل موقعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی خود یک مورد منحصر به فرد است. 

جدا از قاچاق جنسی و کار، شکل اصلی قاچاق بر مردان و پسرانی که در مسیر‌های مهاجرت به اتحادیه اروپا سفر می‌کنند، فعالیت‌های مجرمانه اجباری، به ویژه قاچاق مهاجر است. 

پسران و مردان جوان بدون همراه در یونان، صربستان و مجارستان از سوی قاچاقچیان مهاجر برای ارائه انواع خدمات قاچاق مهاجر استخدام می‌شوند؛ این افراد مجبور می‌شوند با قایق از ترکیه به یونان و از لیبی به ایتالیا حرکت کنند.

پناهجویان همچنین از سوی قاچاقچیان مهاجر مجبور می‌شوند تا با قایق‌ها در دریای مدیترانه مرکزی حرکت کنند. 

گزارش پزشکان بدون مرز درباره وضعیت پناهجویان در مرزهای یونان

علاوه بر باند‌های قاچاق انسان، پناهجویان با مشکلات بسیاری در مرز‌های یونان مواجه هستند که عامل بسیاری از این مشکلات نیرو‌های گارد مرزی یونان هستند.

گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز به‎تازگی اعلام کرد پناهجویانی که به یونان می‌رسند با خشونت فیزیکی از جمله ضرب و شتم و بازگرداندن آن‌ها به دریا مواجه می‌شوند.

یونان، به‌عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورود پناهجویان و مهاجران از خاورمیانه، آسیا و آفریقا به اتحادیه اروپا، مدت‌هاست که از سوی گروه‌های امدادی و آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به بیرون راندن اجباری مهاجران از مرز‌های دریایی و زمینی خود متهم است.

پزشکان بدون مرز در گزارش خود با استناد به شهادت و اظهارات بیماران در جزایر لسبوس و ساموس گفت که پناهجویان با خشونت فیزیکی از جمله ضرب و شتم، دستبند زدن، بازرسی، مصادره اموال و بازگرداندن اجباری به دریا مواجه می‌شوند.

برخی از بیماران، گفتند که پس از رسیدن به این جزایر، افراد با یونیفرم یا افراد نقابدار ناشناس آن‌ها را رهگیری کرده و تحت رفتار تحقیرآمیز از جمله زدن دستبند یا کابل‌های پلاستیکی و ضرب و شتم قرار دادند.

«کریستوس کریستو»، رئیس گروه پزشکان بدون مرز، گفت: ما از دولت یونان و سران اروپایی می‌خواهیم تا اقدامات فوری را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود با افرادی که در یونان به دنبال حفاظت هستند با انسانیت و احترام رفتار می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *