رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کودکان زیر آوار مرگ؛ مروری بر بحران‌های انسانی مربوط به کودکان در جهان

10:35 - 23 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۳۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان زیر آوار مرگ؛ مروری بر بحران‌های انسانی مربوط به کودکان در جهان
کودکان سهم قابل‌توجهی از قربانیان بحران‌های بشردوستانه، درگیری‌های مسلحانه و تغییرات آب‌وهوایی در سراسر جهان دارند و این روند به‌شدت نگران‌کننده است.

خبرگزاری میزان – درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان به شکل فزاینده‌ای به آوار مرگ برای کودکان تبدیل می‌شوند و زندگی آن‌ها را می‌ربایند.

در عین حال، تغییرات آب‌وهوایی نیز با نرخ بالاتری کودکان را هدف قرار می‌دهند.

ماهیت تعارض‌ها و درگیری‌های مسلحانه و تاثیر آن بر کودکان در سراسر جهان در حال تکامل است؛ جهان در حال حاضر شاهد کارزار‌های عمدی خشونت علیه غیرنظامیان از جمله هدف قرار دادن مدارس، ربودن و قحطی‌های عمدی است.

در درگیری‌های مسلحانه امروز جهان، اغلب میدان نبرد مشخصی وجود ندارد: خانه‌های کودکان و مدارس میدان جنگ است.

ماهیت درگیری در جهان در دهه‌های اخیر تغییر کرده و کودکان را به روش‌های جدید و وحشتناک در خط مقدم قرار داده است؛ جنگ‌ها بیشتر طول می‌کشد و احتمال بیشتری وجود دارد که در مناطق شهری در میان مردم غیرنظامی جنگی شود که منجر به مرگ و جراحات جانی شده و زیرساخت‌های مورد نیاز برای تضمین دسترسی به غذا و آب را تخریب کند؛ در عین حال، حملات به مدارس و بیمارستان‌ها افزایش یافته است؛ در نتیجه:

- کودکان به‌طور نامتناسبی از پیامد‌های این روند‌های وحشیانه رنج می‌برند.
- کودکان بیشتری با آسیب‌های روحی و جسمی غیرقابل تصوری روبرو می‌شوند.
- کودکان بیشتری گرسنه می‌شوند.
- کودکان بیشتری قربانی بیماری‌های قابل پیشگیری می‌شوند.
- تعداد بیشتری از کودکان از مدرسه خارج می‌شوند.
- کودکان بیشتری در معرض خطر خشونت جنسی قرار می‌گیرند.
- تعداد بیشتری از کودکان بدون دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در خط مقدم گیر می‌افتند.
- آسیبی که در درگیری‌های مسلحانه به کودکان وارد می‌شود نه تنها اغلب شدیدتر از آسیب‌هایی است که به بزرگسالان وارد می‌شود، بلکه پیامد‌های طولانی‌تری برای خود کودکان و برای جوامع آن‌ها دارد.

از هر ۶ کودک در جهان یک کودک در منطقه درگیری زندگی می‌کند

در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۶۸ میلیون کودک در سراسر جهان در مناطق درگیری زندگی می‌کردند و تحت تاثیر درگیری‌های مسلحانه قرار داشتند.

نزدیک به ۲۰۰ میلیون کودک در کُشنده‌ترین مناطق جنگی جهان زندگی می‌کردند که بالاترین تعداد در بیش از یک دهه گذشته است.

کودکانی که در کشور‌های تحت تاثیر جنگ و درگیری‌های مسلحانه زندگی می‌کنند، با نقض دائمی حقوق خود مواجه بوده و در ترس دائمی زندگی می‌کنند؛ این موضوع بر سلامت روان آن‌ها تاثیر جدی دارد.

در عین حال، بسیاری از کودکانی که در مناطق جنگی مرگ‌بار زندگی می‌کنند، همزمان در معرض خطر تغییرات آب‌و‌هوایی نیز قرار دارند و از سطح بی‌سابقه‌ای از گرسنگی رنج می‌برند.

کشور‌های خطرناک برای زندگی کودکان

بررسی گزارش ۲۰۲۲ سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه و مطالعه موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO)، داده‌های هولناکی را درباره کودکان نشان می‌دهند.

در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۲ هزار و ۹۸۵ کودک در ۲۴ کشور جهان کشته شده‌اند؛ مقایسه این رقم با شمار شهدای کودک فلسطین در پی دور جدید حمله رژیم صهیونیستی به غزه، هولناک است.

حدود ۵ هزار کودک بر اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه جان خود را طی اندکی بیش از یک ماه از دست دادند.

خطرناک‌ترین کشور‌های جهان برای کودکان عبارتند از: افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، یمن، سومالی، مالی، نیجریه، کامرون، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی.

۶ مورد اصلی نقض حقوق کودکان در جهان چیست؟

سازمان ملل ۶ مورد تخلف و نقض شدید حقوق کودکان را گزارش و نظارت کرده است؛ این تخلفات و نقض‌های جدی عبارتند از: کشتن و مجروح کردن کودکان، ربودن کودکان، حملات به مدارس یا بیمارستان‌ها، امتناع یا جلوگیری از ارائه حمایت‌های بشردوستانه مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی اولیه و تجاوز جنسی و دیگر اشکال خشونت جنسی.

روش‌های آسیب دیدن کودکان در درگیری‌های مسلحانه

کودکان به شیوه‌های متفاوتی نسبت به بزرگسالان از درگیری‌های مسلحانه رنج می‌برند؛ این امر، تا حدی به این دلیل که از نظر جسمی ضعیف‌تر هستند و همچنین به این دلیل که بیشتر در معرض در خطر هستند.

این در حالی است که رشد جسمی، ذهنی و روانی اجتماعی آن‌ها به شدت به شرایطی که در کودکی تجربه می‌کنند، وابسته است.

در سراسر جهان، ۸۹.۲ میلیون دختر نوجوان در حال حاضر در مناطق درگیری زندگی می‌کنند؛ این تقریبا یک نفر از هر ۵ دختر نوجوان (۱۰ تا ۱۷ ساله) است.

سودان؛ محل وقوع بزرگ‌ترین بحران آوارگی کودکان جهان

کودکان همچنان به شکل فزاینده‌ای بالاترین هزینه را برای درگیری‌های مسلحانه و جنگ‌های سراسر جهان می‌پردازند.

براساس اعلام یونیسف، سودان در حال حاضر شاهد بزرگ‌ترین بحران آوارگی کودکان در جهان را شاهد است.

بیش از ۳ میلیون کودک سودانی از خشونت گسترده در جست‌وجوی امنیت، غذا، سرپناه و مراقبت‌های بهداشتی فرار می‌کنند و صد‌ها هزار نفر از آن‌ها در اردوگاه‌های کشور‌های همسایه پناه گرفته‌اند.

در عین حال، حدود ۱۴ میلیون کودک در سودان نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند؛ گزارش‌های خشونت جنسی مرتبط با درگیری، از جمله تجاوز جنسی علیه کودکان در سودان بسیار زیاد بوده است و نگرانی در این باره با هر بار تشدید درگیری‌ها افزایش می‌یابد.

یونیسف بیش از ۳ هزار مورد تخلف شدید از جمله قتل و معلول کردن کودکان را در سودان دریافت کرده است.

از سوی دیگر، ۱۹ میلیون کودک در سودان نمی‌توانند به کلاس‌های درس بازگردند و این امر سبب شده تا سودان به یکی از بدترین بحران‌های آموزشی در جهان تبدیل شود..

کودکان در سودان با تهدید احتمالی بیماری‌های مرگ‌بار - مانند وبا، دنگی، سرخک و مالاریا – مواجه هستند.

حدود ۷.۴ میلیون کودک در سودان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند و حدود ۷۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد شدید در معرض خطر مرگ بدون درمان هستند.

بیش از ۱.۶ میلیون کودک در ۲۰۲۴ از سوءتغذیه رنج می‌برند

برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که انتظار می‌رود بیش از ۱.۶ میلیون کودک در سال ۲۰۲۴ از سوء تغذیه رنج ببرند و کودکان در سودان جنوبی بدترین آسیب‌ها را خواهند دید.

برنامه جهانی غذا می‌گوید: مناطق سیل‌زده به دلیل شیوع بیماری‌های ناشی از آب و شرایط شلوغ با بدترین سوء تغذیه مواجه هستند

از هر ۳ کودک یک کودک در معرض کمبود آب شدید قرار دارد

یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل اعلام کرد که در پی تشدید بحران آب‌و‌هوایی، عرضه آب با محدودیت‌هایی مواجه شده است؛ این امر زندگی کودکان را تغییر داده و سلامت روحی و جسمی آن‌ها را تحت تاثیر ویژه قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش جدید یونیسف، از هر ۳ کودک یک نفر معادل ۷۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان، در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض کمبود شدید یا بسیار زیاد آب قرار دارند و تغییرات آب‌وهوایی تهدیدی برای بدتر شدن این وضعیت است.

علاوه بر این، بار مضاعف کاهش دسترسی به آب و آب آشامیدنی ناکافی و خدمات بهداشتی، چالش را تشدید کرده و کودکان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

وضعیت بحرانی کودکان غزه

کودکان غزه روز‌های کابوس‌واری را می‌گذرانند؛ آن‌ها طی بیش از یک ماه گذشته به‌صورت مداوم زیر بمباران رژیم صهیونیستی قرار داشته و زندگی را در شرایط جنگی گذرانده‌اند؛ کودکان غزه در هفته‌های اخیر در حالی به مدرسه نرفتند، که در این مراکز ساکن بوده و جیره‌بندی غذا و آب را تجربه کردند.

آنچه در غزه بر کودکان می‌گذرد، نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه است؛ جنایت‌های وارد شده بر کودکان غزه نقض واضح و آشکار کنوانسیون حقوق کودک نیز است.

براساس جدیدترین آمار‌ها از زمان آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ کودک فلسطینی جان خود را از دست دادند؛ این در حالی است که براساس آمارها، از سال ۲۰۰۵ تا پیش از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، طی شش حمله این رژیم به غزه هزار کودک به شهادت رسیده بودند.

در عین حال، شمار نامعلومی از کودکان غزه زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده بر اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی مانده و مفقود شده‌اند.

اعمال محاصره کامل بر نوار غزه به‌عنوان یک مجازات دسته‌جمعی و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح از سوی رژیم صهیونیستی، کودکان را به بی‌گناه‌ترین قربانیان یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌ها علیه بشریت تبدیل کرده است، زیرا نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری در غزه کودکان هستند.

همه این‌ها در حالی رخ می‌دهد که براساس کنوانسیون حقوق کودک، همه کودکان باید به مواد ضروری از جمله غذا، آب و دارو دسترسی داشته باشند.

حدود ۴۴ درصد از کل جمعیت فلسطین و ۴۷ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه کودک هستند؛ به همین دلیل آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی نگرانی گسترده‌ای درباره نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق کودکان ایجاد کرده است.

وخامت بحران بشردوستانه در غزه سبب تشدید نگرانی‌ها درباره نقض شدیدتر حقوق کودکان در این منطقه شده است، زیرا این وضعیت منجر به افزایش نرخ ناامنی غذایی، نقض حق کودکان برای داشتن استاندارد‌های مناسب زندگی طبق ماده ۲۷ کنوانسیون حقوق کودک و نقض حق سلامت کودکان از طریق هدف قرار دادن تاسیسات آب و فاضلاب و امکان ابتلای کودکان به بیماری‌ها براساس ماده ۲۴ همان کنوانسیون می‌شود.

تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنین به امنیت و آموزش کودکان غزه آسیب وارد کرده است؛ در حال حاضر مدارس غزه به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند که این اماکن دیگر از بمباران‌های رژیم صهیونیستی نیز در امان نیستند.

یونیسف ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در غزه، اظهار کرد که این منطقه به گورستان هزاران کودک تبدیل شده است؛ به‌طرز شگفت انگیزی شمار کودکان کشته شده در غزه در حال افزایش است.

با وجود این، تهدید علیه کودکان در غزه فراتر از بمب و موشک است؛ بیش از یک میلیون کودک در غزه با بحران آب مواجه هستند و مرگ‌ومیر کودکان به‌ویژه نوزادان به‌دلیل کم‌آبی یک تهدید بزرگ است.

ترومای ناشی از جنگ برای کودکان تا نسل‌ها می‌تواند ادامه یابد؛ پیش از دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیش از ۸۰۰ هزار کودک معادل سه چهارم کل جمعیت کودکان در غزه، به حمایت‌های سلامت روان و حمایت روانی اجتماعی است.

سوءتغذیه بیش از ۴ میلیون کودک در یمن را تهدید می‌کند

براساس جدیدترین گزارش‌ها، سوءتغذیه کودکان یمن را در بدترین رنج انسانی در جهان ناشی از تجاوز و محاصره بین مرگ و زندگی قرار می‌دهد.

سوء‌تغذیه به خطری واقعی برای کودکان یمنی تبدیل شده است و آن‌ها در حال حاضر با بدترین رنج انسانی در جهان ناشی از تجاوز و محاصره روبرو هستند؛ براساس گزارش‌ها، ۴ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۷۲۷ کودک و زن در یمن از سوءتغذیه حاد عمومی و شدید رنج می‌برند که از این تعداد ۳۱۳ هزار و ۷۹۰ کودک زیر پنج سال از سوءتغذیه حاد شدید رنج می‌برند.

در عین حال، یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۴۲۳ کودک یمنی از سوءتغذیه عمومی و یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۶۳۳ کودک از سوءتغذیه حاد شدید رنج می‌برند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *