شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا در کنفرانس عمومی یونسکو

9:32 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۱۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا در کنفرانس عمومی یونسکو
قطعنامه پیشنهادی آمریکا در چهل‌ودومین کنفرانس عمومی یونسکو با شکست مواجه شده و قطعنامه‌ای در حمایت از فلسطین در این کنفرانس به تصویب رسید.

خبرگزاری میزان – منابع دیپلماتیک اعلام کردند در جلسه کمیته مالی، اداری و روابط خارجی یونسکو که ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ برابر با ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در جریان چهل‌ودومین اجلاس کنفرانس عمومی این سازمان در پاریس برگزار شد، قطعنامه پیشنهادی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی با رای اکثریت کشور‌های عضو، شکست خورد و به تصویب نرسید و در مقابل، قطعنامه‌ای در حمایت از مردم غزه مورد تصویب قرار گرفت.

در چهارمین روز برگزاری اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو، بر اساس پیشنهاد کشور‌های گروه عرب و حمایت جمعی از کشور‌های اسلامی، قطعنامه‌ای با عنوان «تأثیر و پیامد‌های وضعیت کنونی نوار غزه/ فلسطین در تمامی جنبه‌های دستورکار یونسکو» برای تصویب، در دستورکار این کنفرانس قرارگرفت و رایزنی‌های مربوط به آن در بین کشور‌های عضو شروع شد که نمایندگی ایران نیز در این باره مشارکت فعال و سازنده‌ای داشت. 

در تقابل با این پیشنهاد، آمریکا قطعنامه‌ای یک‌سویه و کاملا جانبدارانه را علیه مردم فلسطین و در حمایت از رژیم صهیونیستی، تدوین و برای رأی‌گیری ارائه کرد که کشورهای عرب و همبانیان این قطعنامه، از جمله ایران به‌عنوان کنشگر مؤثر، حاضر به قبول اصلاحات آمریکا نشدند و قطعنامه خود را برای رأی‌گیری در دستور کار قرار دادند که هر دو به رأی عمومی گذاشته شود.

در فرآیند رأی‌گیری علنی، قطعنامه آمریکا با رأی منفی اکثریت رد شد و قطعنامه پیشنهادی حامیان فلسطین با ۹۶ رأی مثبت و تنها ۸ رأی منفی از مجموع ۱۳۷ رأی مأخوذ، به تصویب رسید. لازم است یادآوری شود که یونسکو تا کنون بار‌ها در حمایت از فلسطین قطعنامه صادر کرده و همین رویکرد موجب خروج رژیم اشغالگر صهیونیستی از این سازمان شده است.

چهل‌ودومین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو از ۱۶ آبان سال جاری برابر با ۷ نوامبر ۲۰۲۳ در مقر یونسکو در پاریس آغاز شده و هم‌اکنون با برگزاری نشست‌ها و کمیسیون‌های مختلف در حال پیگیری است.

انتهای پیام/


برچسب ها: یونسکو فلسطین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *