رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان: اشتغال مددجویان موجب اعمال عفو و تخفیف در پرونده آن‌ها می‌شود/ سالیانه بیش از ۸۰ هزار مددجو در ۲۰۰ رشته آموزش می‌بینند

8:05 - 22 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۰۱۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان: اشتغال مددجویان موجب اعمال عفو و تخفیف در پرونده آن‌ها می‌شود/ سالیانه بیش از ۸۰ هزار مددجو در ۲۰۰ رشته آموزش می‌بینند
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان گفت: زندانیان در طول گذران دوره محکومیت، رفتار و کردارشان از سوی معاونت اصلاح و تربیت، قاضی ناظر دادگاه رصد می‌شود و وقتی یک زندانی حرفه‌ای آموخته و مشغول کار باشد، حتما این موضوع در اعمال عفو و تخفیف مجازات در پرونده وی تاثیرگذار است.

 خبرگزاری میزان- بنیاد تعاون زندانیان با سابقه‌ای نزدیک به ۷۰ سال مسئولیت حرفه آموزی، اشتغال زندانیان و کمک به امرارمعاش خانواده‌های آنان را بر عهده دارد. این بنیاد با در اختیار داشتن هزار واحد تولیدی، سالانه بالغ بر ۵۰ هزار نفر از زندانیان را در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌های کشور مشغول به کار کرده و بیش از ۵ هزار نوع محصول را در صنایع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کند.

بر اساس آمار‌های موجود بازگشت دوباره زندانیان آموزش‌دیده و شاغل به زندان‌ها کمتر از دو درصد بوده و این مهم نشان از اهمیت اشتغال زندانیان دارد. اشتغال زندانیان ضمن افزایش مهارت‌های آنان علاوه بر ایجاد فرصت درآمد، در زمان محکومیت برای زندانیان و امکان حمایت مالی از خانواده‌های جامعه هدف، سبب ارتقاء توانایی‌های فردی و امکان یافتن شغل مرتبط با مهارت فراگرفته پس از آزادی زندانیان خواهد شد.

برای بررسی دقیق‌تر وضعیت اشتغال زندانیان و مهارت‌هایی که به آن‌ها در زندان‌های سراسر کشور آموزش داده می‌شود، سراغ رحیم مطهرنژاد، مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور رفتیم که این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. 

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان: اشتغال مددجویان موجب اعمال عفو و تخفیف در پرونده آن‌ها می‌شود/ سالیانه بیش از ۸۰ هزار مددجو در ۲۰۰ رشته آموزش می‌بینند

دو ماموریت مهم بنیاد تعاون زندانیان 

میزان: هدف از تاسیس بنیاد تعاون زندانیان چه بوده و چه ماموریت‌هایی برعهده دارد؟ 

مطهرنژاد: بنیاد تعاون زندانیان قدمتی نزدیک به ۷۰ سال دارد و براساس اساسنامه ۲ ماموریت مهم شامل، حرفه آموزی به زندانیان در زمان تحمل حبس و دیگر، ایجاد اشتغال برای زندانیان در نظر گرفته شده است تا مددجویان ضمن بهتر طی کردن دوران محکومیت خود بتوانند کسب درآمد داشته باشند و هزینه زندگی خود و خانواده‌هایشان را تامین کنند. از دیگر کار‌های دیگر بنیاد تعاون زندانیان نیز می‌توان به اداره واحد‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی اشاره کرد. 

بنیاد تعاون زندانیان هم اکنون ۱۵ هزار هکتار زمین دارد

میزان: چه فعالیت‌های کشاورزی زیر نظر بنیاد تعاون در دست انجام است؟ 

مطهرنژاد: بنیاد تعاون زندانیان هم اکنون ۱۵ هزار هکتار زمین دارد که در آن فعالیت‌هایی همچون کشاورزی، دامپروری، باغداری، آبزی‌پروری، گلخانه، پرورش طیور و اقدامات صنعتی و خدماتی انجام می‌شود. در بیش از ۱۰ هکتار از این زمین‌ها، ۵۰ واحد گلخانه راه‌اندازی شده است. همچنین از ۱۲ سال گذشته که این زمین‌ها در اختیار بنیاد قرار داده شده است، در بیش از ۵ هزار هکتار از آن، آبیاری مکانیزه برای استفاده بهتر از منابع آبی اجرا شده است و در بیش از ۲ هزار هکتار آن باغ پسته و در هزار هکتار، باغ میوه ایجاد شده است. 

زندانیان  ۵ هزار نوع محصول تولید می‌کنند

میزان: زندانیان در چند واحد تولیدی در زندان‌های کشور مشغول به فعالیت هستند و چند نوع محصول تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند؟ 

مطهرنژاد: زندانیان در هزار واحد تولیدی در داخل، پیرامون و بیرون از زندان‌ها بالغ بر ۵ هزار نوع محصول تولید می‌کنند، بخش‌هایی از این نوع محصولات براساس محور‌های اقتصاد ملی مقاومتی است از جمله محصولات کشاورزی، دامی، آبزی، طیور و فعالیت صنعتی؛ بخش‌هایی نیز متناسب با قرارداد‌هایی است که ما با نهاد‌های عمومی مانند شهرداری‌ها و نیرو‌های مسلح، شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی می‌بندیم براساس تقاضای آن‌ها تولید می‌شود.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان

فعال‌سازی هزار و ۲۵۰ فروشگاه در زندان‌های کشور

میزان: بنیاد تعاون غیر از اشتغال چه خدماتی به زندانیان ارائه می‌کند؟

مطهرنژاد: تلاش بنیاد تعاون زندانیان است که محصولات را از لحاظ کیفیت و کمیت ارتقا دهد و هم اینکه بتواند این محصولات را تحت قالب برند حامی به بازار عرضه کند و مردم نیز با دیدن آرم و نشان حامی، با خریدشان به اشتغال زندانیان کمک کنند. بنیاد تعاون در ارائه خدمات رفاهی به زندانیان نیز تلاش‌ها و فعالیت‌هایی دارد، از جمله ارائه کارت‌‎حامی که مراودات پولی و بانکی زندانیان در زمان حبس را مدیریت می‌کند. 

همچنین در قالب خدمات فروشگاهی و آنچه زندانیان در زمان محکومیت نیاز دارند را در هزار و ۲۵۰ فروشگاه برایشان تامین کردیم که این فروشگاه‌ها در حال عرضه محصولات خود هستند و کالاها را با کیفیت و قیمت مناسب تامین می‌کنیم. برای زندان‌های بالای ۵۰۰ نفر نیز تلاش کردیم تا خدمات مناسب‌تری ارائه کنیم مانند غذا‌های گرم و آماده، میوه، شیرینی، صیفی و سبزیجات و مواد پروتئینی.

برخی از زندانیان علاقمند هستند تا در زندان طبخ غذا داشته باشند لذا شرایطی برای آن‌ها فراهم شده تا در چراغ‌خانه‌های زندان‌ها که مجهز به گاز و ظروف است با محصولاتی که از فروشگاه‌های بنیاد تعاون خریداری می‌کنند، برای خود غذا بپزند. 

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان

بنیاد تعاون زندانیان سهامدار خصوصی و دولتی ندارد 

میزان: بنیاد تعاون زندانیان به چه ترتیب اداره می‌شود؟ 

مطهرنژاد: بنیاد سهامدار خصوصی و دولتی ندارد و همه منابع و منافع آن متعلق به زندانیان است. درآمدها در قالب حقوق و دستمزد و یا در قالب کمک به خانواده زندانیان از طریق انجمن‌های حمایت پرداخت می‌شود. البته منابع مالی بنیاد به آزادی‌سازی زندانیان و یا کمک به توسعه اشتغال مددجویان نیز اختصاص پیدا می‌کند تا زندانیان بیشتری را در دوران حبس‌شان شاغل کنیم. 

هم اکنون در ۴ گروه اشتغال شامل اشتغال نشسته که در محیط بسته و داخل زندانهاست، اشتغال نیمه‌باز که در پیرامون زندان‌ها و در همان ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های بنیاد است، اشتغال باز که در آن، اعزام به کار مددجویان صورت می‌گیرد، داریم که حدود ۵۰ هزار نفر زندانی شاغل را مشغول فعالیت کرده است. البته طی ۷-۸ سال اخیر یک گروه دیگر به زندانیان شاغل اضافه شده است که با سرمایه گذاری بنیاد، طراحی، تولید و کمک به بهره‌برداری از پابند‌های الکترونیک را شامل می‌شود که اسم این گروه را گروه پنجم زندانیان نامیده‌ایم و شاغلان در این گروه، کسانی هستند که می‌توانند دوران محکومیت خود را با پابند در بیرون از زندان سپری کنند. 

 این افراد دیگر داخل زندان نمی‌آیند و با گرفتن پابند براساس حکم قضایی می‌توانند در محل زندگی خود زندگی کرده و در محل کاری که قبلا در آن مشغول بودند، ادامه فعالیت داشته باشند تا دوران محکومیت‌شان پایان یابد، در این گروه ۱۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند و در مجموع حدود ۶۰ هزار نفر از زندانیان اشتغال دارند.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان: اشتغال مددجویان موجب اعمال عفو و تخفیف در پرونده آن‌ها می‌شود/ سالیانه بیش از ۸۰ هزار مددجو در ۲۰۰ رشته آموزش می‌بینند

سالیانه بیش از ۸۰ هزار نفر از زندانیان را در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای آموزش می‌دهیم

میزان: آیا برای زندانیان پیش از آغاز بکار، دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود؟

مطهرنژاد: بله، مسئولیت آموزش بین ما، سازمان زندان‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای به‌صورت مشترک انجام می‌شود و سالیانه بیش از ۸۰ هزار نفر از زندانیان را در ۲۰۰ رشته فنی و حرفه‌ای آموزش می‌دهیم، بخش زیادی از این مددجویان در هزار واحد کارگاهی به‌صورت استاد شاگردی انجام می‌شود و بخش‌هایی هم به‌صورت کلاسی است و مددجویان در این دوره‌ها ثبت نام می‌کنند و سازمان زندان‌ها کلاس‌هایی را در اختیار قرار می‌دهد، مددجویان در آن کلاس‌ها نشسته و مربی از سازمان فنی و حرفه‌ای در این دوره‌ها اموزش می‌دهد و پس از پایان جلسات، به مددجویان شرکت کننده، گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود. 

عفو و تخفیف مجازات در انتظار زندانیان شاغل

میزان: آیا شرکت زندانیان در بخش اشتغال، تاثیری در کاهش میزان حبس آن‌ها دارد و مورد عفو قرار می‌گیرند؟

مطهرنژاد: زمانی که یک زندانی در دوره آموزشی شرکت کرده و مشغول به‌کار می‌شود ۴ آسیب از خود او، هم‌بندی‌ها، خانواده و افراد جامعه کم می‌شود، این روند اتفاق مناسبی است که برکات بسیاری با خود به همراه دارد که هم به دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی و هم دستگاه‌هایی که در حوزه زندانیان مسئولیت دارند، کمک می‌کند تا اشتغال و آموزش زندانیان هرساله، پررنگ و پر رونق‌تر از قبل شود.

زندانیان در طول گذران دوره محکومیت، رفتار و کردارشان از سوی معاونت اصلاح و تربیت، قاضی ناظر آن دادگاه و از طرق مختلف رصد می‌شود و زمانی که یک زندانی آموزش دید و مشغول کار شد، حتما این موضوع در اعمال عفو و تخفیف مجازات در پرونده‌ وی تاثیرگذار است.

مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد زندانیان 

میزان: آیا زندانیان شاغل از حقوق و دستمزد برخوردار می‌شوند و نحوه محاسبه دستمزدشان چگونه است؟

مطهرنژاد: به ۲ روش به زندانیان شاغل دستمزد پرداخت می‌شود، یکی به‌صورت کارمزدی است و در مشاغلی که قابلیت اندازه‌گیری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به‌طور مثال در فرش‌بافی، روال پرداخت حقوق به‌صورت رج‌مزدی است. در نظر داریم تمام مددجویان شاغل، به همان رویه‌ای که دیگر شهروندان دستمزد می‌گیرند، حقوق و دستمزد بگیرند. همکاران ما در زندان‌های استان‌های مختلف موظف هستند، نرخ دستمزد رج‌مزدی را در همان استان‌شان سوال کنند و به مددجویان در زندان نیز به همان میزان حقوق و دستمزد دهند.

گروه دوم، شامل زندانیان شاغلی می‌شود که کارشان قابلیت اندازه‌گیری و شمارش ندارد که در زمره شاغلان روزمزدی قرار می‌گیرند. مددجویانی که در حوزه‌های تولید آبزیان، پرورش طیور، کشاورزی و دامداری کار می‌کنند را شامل می‌شود. زندانیان را به سه دسته، حرفه‌ای و نیمه‌ماهر و ساده تقسیم کردیم که بر این اساس، میزان دریافت حقوق آنها نیز متفاوت می‌شود.

 اما درباره بیمه باید بگویم از آنجاکه زندانیان از یک‌سری امکانات اجتماعی از جمله بیمه محروم است و ما مکلف به بیمه نیستیم، اما تمام زندانیان را به لحاظ مسئولیتی که داریم بیمه عمر و حادثه کرده‌ایم. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *