رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش| 

اقدامات حمایتی و آموزشی دستگاه قضا از زندانیان/ افزایش ۱۱ درصدی مددجویان شاغل در زندان‌های استان زنجان

8:49 - 15 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۰۲۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اقدامات حمایتی و آموزشی دستگاه قضا از زندانیان/ افزایش ۱۱ درصدی مددجویان شاغل در زندان‌های استان زنجان
مدیر کل زندان‌های زنجان با اشاره به اینکه اشتغال مددجویان استان نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته است، گفت: ۶۲ درصد از محکومان در کارگاه‌های داخل و بیرون از زندان مشغول به‌کار هستند.

خبرگزاری میزان- استفاده از مجازات حبس و زندان، با هدف اصلاح و تربیت زندانیان و بازگشت متحولانه آن‌ها به آغوش جامعه و خانواده‌هایشان در نظر گرفته می‌شود.

 بر همین اساس است که در زندان‌ها دوره‌ها و جلسات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی متنوعی ارائه می‌شود تا زندانیان با بهره‌گیری از این آموزش‌ها در بیرون از زندان، بتوانند گلیم خود را از جوی زندگی بیرون کشیده و از حضور مجددشان در ندامتگاه ها، بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها جلوگیری شود.

آیه شریفه «و من احیا‌ها فکانما احیا الناس جمعیا: اگر کسی جان یک نفر را نجات دهد گو اینکه به امتی حیات بخشیده» که در آرم سازمان زندان‌ها به چشم می‌خورد نیز حاکی از همین هدف اساسی سازمان زندانهاست و همین آیه شریفه ضرورت اقدامات تامینی، تربیتی و حمایتی سازمان زندان‌ها را توجیه می‌کند.

حال آنکه بعد حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال مددجویان برای سازمان زندان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه زندانیان با یادگیری حرف و مشاغل مختلف می‌توانند بعد از رهایی زمینه کسب درآمدی برای خود دست و پا کنند و از پس تامین هزینه‌های خود وخانواده شان برآیند.

اقدامات حمایتی و آموزشی قوه قضاییه برای زندانیان و خانواده هایشان /

البته اهمیت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان، اهمیت دیگر حوزه‌های پرورشی را از یاد مسئولان سازمان‌ها دور نکرده است، چنانچه طبق گفته‌های غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در روز ۷ تیرماه امسال در برنامه تلاویزیونی صف اول که گفت: در سال گذشته ۹ هزار و۷۰۰ نفر از زندانیان در فعالیت‌های قرآنی شرکت کردند و تنها در سال ۱۴۰۱، ۷۲ زندانی موفق به حفظ کل قرآن و ۶۷ زندانی موفق به حفظ بیست جزء قرآن و ۱۴۵ زندانی داشتیم که حافظ ۱۵ جزء قرآن شدند.

وی ادامه می‌دهد، همچنین در فعالیت‌های ورزشی جشنواره‌های ورزشی را برای زندانیان تدارک دیدم. همه این چرخه اقدامات اصلاحی و تربیتی بدین منظور است که اوقات فراغات زندانیان را با حرفه آموزی و مهارت‌هایی که زمینه ساز اشتغال زندانیان در داخل زندان که می‌تواند بستری برای ایجاد اشتغال در خارج از زندان گردد، غنی و پر کنیم.

البته از آنجاکه وقتی یک نفر زندانی می‌شود، خانواده او نیز به تبع با مشکلاتی روبرو می‌شوند، سازمان زندان‌ها همواره تلاش کرده از حال و روز خانواده زندانیان نیز بی‌خبر نماند و به خانواده مددجویان، نیز در سایر حوره‌ها از جمله خدمات مالی و حمایتی و روانشناسی و مددکاری ارائه کند.

اقدامات حمایتی و آموزشی قوه قضاییه برای زندانیان و خانواده هایشان /

در این راستا، مدیریت کل زندان‌های استان زنجان نیز از اهداف و دغدغه‌های دستگاه قضایی برای مددجویان، دور نمانده و آمار صعودی ۱۱ درصدی افزایش زندانیان شاغل در زندان‌های این استان خود گواهی بر این ماجراست.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حرفه آموزی و اشتغال زندانیان بیان کرد:  اشتغال مددجویان در استان زنجان نسبت به سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته که بر این اساس ۶۲ درصد از محکومان در کارگاه‌های داخل و بیرون از زندان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه در جهت رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان سه انجمن حمایتی در سطح استان زنجان فعال هستند، افزود: این انجمن‌ها از طریق ارائه بسته‌های معیشتی و واریز وجه نقد به حساب خانواده زندانیان فعالیت می کنند تا بتوانند گرهی از مشکلات آنها باز کنند. 

اقدامات حمایتی و آموزشی قوه قضاییه برای زندانیان و خانواده هایشان /

 مدیر کل زندان‌های استان زنجان با اشاره به اینکه سرکشی و بازدید از خانواده زندانیان نیز در دستورکار است، گفت: به صورت میانگین، در هر هفته بنده به همراه مسئولان واحد‌های حمایتی با حضور در منزل ۲ خانواده زندانی، از نزدیک به درخواست‌های آنان رسیدگی می‌کنیم.

 حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تاکید کرد: ستاد دیه، بنیاد تعاون و مرکز نیکوکاری نیز به نوبه خود از طریق جلب کمک‌های مردمی و تلاش در حوزه اشتغال زندانیان، در حال ارائه خدمات حمایتی هستند. مرکز خدمات اجتماعی نیز از طریق معرفی جهت اشتغال و پرداخت وام از سوی بانک‌های عامل را عهده دار هستند.

 مدیر کل زندان‌های استان زنجان تاکید کرد: زندانیان در مشاغل مختلفی از قبیل (امورات خدماتی، کشاورزی، قالیبافی، قلم زنی، روی مس، صنایع دستی و تیرچه بلوک مشغول بوده و علاوه بر آن به کارخانجات و شرکت‌های خصوصی نیز اعزام می شوند. 

اقدامات حمایتی و آموزشی قوه قضاییه برای زندانیان و خانواده هایشان /

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان مرد شاغل نسبت به زنان بیشتر است، گفت: البته از آنجاکه تعداد مددجویان مرد بیشتر است، به همین نسبت تعداد شاغلان مرد نیز بیشتر از بانوان است. 

 حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به اهداف ایجاد اشتغال زندانیان بیان کرد: توانمند سازی زندانیان و خانواده آنان، تقویت بنیه اقتصادی مددجویان از طریق درآمدزایی و نیز ایجاد مشغولیت به منظور جلوگیری از انحراف زندانیان و پرکردن اوقات فراغت آنان.در دستورکار است. 

 مدیر کل زندان‌های استان زنجان با اشاره به بازار فروش تولیدات مددجویان افزود: تمامی محصولات در بازار داخلی به فروش می رسند که این محصولات شامل قالی، صنایع مس، صنایع دستی، تیرچه بلوک، آنتن و محافظ برق هستند.

اقدامات حمایتی و آموزشی قوه قضاییه برای زندانیان و خانواده هایشان /

حجت الاسلام و المسلمین بنیادی با اشاره به کارگاه‌ها و مشاغلی که زندانیان در آنها مشغول به کار هستند، گفت: این کارگاه ها و مشاغل شامل تولید آنتن تلویزیون، محافظ برق، مونتاز قطعات خودرو، مرغداری، دامپروری، کشاورزی، پارکینگ خودرو‌های توقیفی، صنایع مس، نجاری، کفاشی و جوشکاری است.

وی اضافخه کرد: زندانیان در ۲ کارگاه تیرچه بلوک، ۳ کارگاه قالیبافی، ۳ کارگاه خیاطی، ۲ واحد نانوایی، ۳ واحد آشپزخانه، ۵ واحد ساندویچی داخل اندرزگاه، ۸ واحد فروشگاه داخل اندرزگاه و  صنایع بسته بندی مشغول به تلاش و نقش آفرینی هستند. 

بیشتر بخوانید: 

بازاجتماعی کردن زندانیان از اولویت‌های دستگاه قضا/ رشد ۱۷ درصدی اشتغال مددجویان استان گلستان

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *