گفت‌وگو|

کمک بنیاد تعاون زندانیان به آزادی بیش از هزار و ۵۰۰ زندانی/ فراهم کردن شرایط صادرات برای محصولات تولید شده توسط مددجویان زندان‌ها به دیگر کشور‌ها

8:01 - 29 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۲۰۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
کمک بنیاد تعاون زندانیان به آزادی بیش از هزار و ۵۰۰ زندانی/ فراهم کردن شرایط صادرات برای محصولات تولید شده توسط مددجویان زندان‌ها به دیگر کشور‌ها
رئیس بنیاد تعاون زندانیان گفت: در طول ۱۲ سال گذشته به آزادی بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان با بدهی حد پنج میلیون تومان کمک کردیم که این کار نیز کمکی به خانواده‌های آنان است.

خبرگزاری میزان- بنیاد تعاون زندانیان که ۷۰ سالی است در کنار سازمان زندان‌ها، انجمن حمایت از خانواده زندانیان، بهزیستی و کمیته امداد به زندانیان و خانواده‌های آنان خدمت‌‌رسانی می‌کند، در سال‌های اخیر با مشاهده میزان تاثیرگذاری اشتغال بر عدم بازگشت مجدد مددجویان به زندان‌ها و ندامتگاه‌های سراسر کشور، افزایش اشتغال را به‌طور ویژه و جدی‌تری در دستورکار قرار داده است. 

از مزایای اشتغال زندانیان می‌توان به ایجاد احساس ارزشمند بودن به زندانی با توجه به ایجاد فرصت حرفه آموزی و اشتغال برای آنان؛ افزایش امید، پیشرفت و اعتماد به نفس زندانی؛ کاهش تکرار جرم و بهبود امنیت جامعه؛ تولید ثروت برای کارآفرینان بخش خصوصی، زندانیان و خانواده آنان؛ بهبود رفتار وروابط اجتماعی زندانی در زمان تحمل حبس وکاهش اعمال غیر متعارف آنان در زندان ها؛ کاهش هزینه‌های نگهداری زندانیان در زمان اعزام بکار و فرصت اشتغال در کارگاه‌های خارج اززندان‌ها و امکان حضور در کنار خانواده؛ افزایش تمایل زندانیان به ارتقاء تحصیلی و کسب آموزش‌های فرهنگی؛ در نهایت بهبود وضعیت جامعه با توجه به رسالت بنیاد تعاون زندانیان به عنوان یک نهاد عام المنفعه برای توسعه فردی و فرهنگی زندانیان اشاره کرد. 

برای بررسی جزئیات، اقدامات و خدماتی که بنیاد تعاون زندانیان به مددجویان و خانواده‌های آنان با ایجاد اشتغال ارائه می‌کند، سراغ رحیم مطهرنژاد مدیر عامل این بنیاد رفتیم.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان 

 ۳۳ فروشگاه حامی در استان‌های مختلف ایجاد شده است 

میزان: محصولات تولیدی زندانیان به‌ چه صورت عرضه شده و به فروش می‌رسد؟

مطهرنژاد: برای عرضه محصولات زندانیان دو روش را دنبال می‌کنیم، روش نخست فروش االکترونیکی محصولات است که از طریق شرکت «حامی بازار» انجام می‌شود و آن شرکت قرارداد‌هایی با دیجی‌کالا، سلام و دیگر سایت‌های فروش دارد. البته شرکت حامی نیز سایتی دارد که محصولات را روی آن  در حال فروش و عرضه دارد و برای اینکه مردم کالا‌ها را ببینند و خرید فیزیکی نیز داشته باشند، تلاش شده تا فروشگاه‌های حامی را در سطح ایران گسترش دهیم. هم اکنون ۳۳ فروشگاه حامی در استان‌های مختلف ایجاد شده که در آنها صنایع دستی، مصنوعات چوبی، گل و گیاه، نان و شیرینی و دیگر تولیدات مددجویان به‌فروش می‌رسد. از تمامی کارافرینان، سرمایه گذاران و کسانی‌که فضای مناسبی دارند که می‌توانند کالا‌های زندانیان را در معرض فروش بگذارند، دعوت به همکاری می‌کنم. 

 صنایع دستی، پسته و گل‌های تولید شده توسط زندانیان به دیگر کشورها صادر می‌شود

میزان: آیا این محصولات بازار فروش خارجی هم دارند؟ 

مطهرنژاد: کالا‌های تولیدی ما همچون صنایع دستی، پسته و گل‌های طبیعی قابلیت صادرات دارد، البته محصولاتی هم داریم که با سفارش دیگر کشور‌ها تهیه و صادر می‌کنیم و یا اینکه تولیدات‌مان توسط شرکت‌های بازرگانی خریداری شده و به دیگر کشور‌ها صادر می‌‎شوند. تلاش داریم در نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی شرکت کنیم و در این نمایشگاه‌ها کالا‌های تولیدی زندانیان را به معرض دید و فروش بگذاریم. 

بنیاد تعاون زندانیان؛ بزرگترین کارافرین در حوزه اشتغال مددجویان 

میزان: آیا امسال نیز تسهیلات بانکی برای اشتغال زندانیان اختصاص پیدا کرده و حجم آن چه میزان بوده است؟

مطهرنژاد: در هر کدام از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغی در حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از کارآفرینان زندانی اختصاص یافت اما همه این هزار میلیارد تومان به دلایل مختلف امکان جذب پیدا نکرد، از جمله سخت‌گیری ادارات دولتی و بانک‌ها برای گرفتن مدارکی که برای دریافت وام مورد نیاز است، چنانچه ما به‌عنوان بزرگترین کارافرین در حوزه اشتغال زندانیان نیز نتوانستیم از آن تسهیلات استفاده کنیم.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان 

گروه‌های مختلف محصولات را تولید می‌کنیم

میزان: چه محصولاتی به همت مددجویان و با سازمان‌دهی بنیاد تعاون تولید می‌شود؟

مطهرنژاد: گروه‌های مختلف محصولات را تولید می‌کنیم، در حوزه پوشاک از جوراب تا لباس چرم، چادر‌های هلال احمر، لباس اداری، نظامی و بیمارستانی تولید کرده و در این گروه کفش با دامنه گسترده زنانه، مردانه، بچه گانه و ورزشی نیز تولید می‌شود. در گروه مصنوعات چوبی از جعبه مهمات تا مبلمان اداری، منزل، کودک، قفسه‌های چوبی و  ظروف چوبی را تولید می‌کنیم. در گروه صنایع فلزی از فرفوژه، قطعه سازی، اسکلت سازی، تولید بیلبورد و به سفارش برخی نهاد‌ها و دستگاه‌ها مصنوعات فلزی خاصی را تولید می‌کنیم. در گروه کشاورزی، از نشاء و قلمه و خود گیاه را در محیط‌های باز و بسته گلخانه‌ای تولید می‌کنیم. انواع محصولات کشاورزی مانند گندم برای مصارف انسانی، دامی، تولید یونجه و خوراک دام و طیور، آبزیان و صیفی و سبزیجات داریم. در گروه دامپروری نیز از دام‌های سبک، سنگین، نیمه سبک و سنگین همچنین انواع طیور داریم و ماهی‌های سردابی، گرمابی و خاویاری و میگو را نیز پرورش می‌دهیم.

تولید قطعات مورد نیاز کارخانه‌های خودرو‌سازی و وزارت دفاع

برای خودرو سازان قطعات ماشین‌ها را ساخته و برای وزارت دفاع نیز برخی قطعات نظامی را می‌سازیم، روکش‌های صندلی اتومبیل و سپر خودروسازان بزرگ را تولید می‌کنیم. محصولات تولیدی تنوع گسترده‌ای دارد و همه اینها در بروشور دیجیتال بنیاد در ۲۰ گروه قابل مشاهده است. از دیگر محصولات می‌توان به قطعات لوستر، کالاهای برقی، الکترونیکی همچنین در حوزه غذایی به تخم مرغ، عسل، زعفران و زیتون اشاره کرد. کارخانه تولید تن ماهی و نیز کارگاه‌های بسته‌بندی قند، چای و شکر داریم که هم برای زندانیان و هم بازار این کالاها را تولید می‌کنیم. در برخی زندان‌ها کارگاه‌های تولید سبزیجات داریم که سبزی در آنجا شسته، خرد شده و به‌طور منجمد در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد، البته عرقی‌جاتی مانند گلاب نیز تولید می‌شود. فرش، تابلو فرش، گلیم و گبه، همچنین زیور آلات زنانه، فیلتر خودرو، اتاق‌ها و سردخانه‌های کامیونت‌ها را نیز تولید می‌کنیم. قطعات بتنی، موزاییک، سنگ‌های انتیک نیز تولید شده و برای شهرداری‌ها جدول، آلاچیق و باربیکیو، آبنما، سطل زباله، نیمکت پارکی، ایستگاه‌های اتوبوس و مخازن زباله‌های شهری تولید می‌کنیم. 

میزان: ماشین‌های حمل زندانی نیز تولید می‌شود؟

مطهرنژاد: بله، شروع به ساخت کردیم اما در این راستا نیاز به حمایت دولت داریم تا اعتبار لازم را به سازمان زندان‌ها اختصاص دهد، سال قبل خودروی سبک حمل زندانی که توانایی انتقال ۴ زندانی را داشت، بهره‌برداری شد. تولید پابند الکترونیک نیز توسط بنیاد تعاون و نیز کارافرین بخش خصوصی در دست اقدام است. 

دومین مزرعه ۳۰ هکتاری پرورش شترمرغ در تهران راه‌اندازی می‌شود 

میزان: بنیاد تعاون زندانیان مجموعا چند شرکت دارد؟

مطهرنژاد: بنیاد تعاون زندانیان مجموعا ۱۲ شرکت دارد همچنین ۲ واحد کشت و صنعت بزرگ در تهران و سیستان و بلوچستان، همچنین ۲ واحد کشت و صنعت در ساوه و چناران داریم. یک کارخانه تن ماهی در مازندران، شرکت تولید خوراک دام طیور و آبزیان در همدان، همچنین شرکت بازرگانی و بیمه و نیز گلخانه تولید گل و شرکت خدمات مالی و پولی زندانیان داریم که تولید پابند و ردیاب انجام می‌دهد. شرکت‌های عمران، حامی بازار و شرکت تامین نیرو را نیز در زیرمجموعه خود داریم. یک مزرعه پرورش شترمرغ در بیرجند داریم که بیش از ۲۰ هکتار  مساحت دارد و به‌زودی دومین مزرعه ۳۰ هکتاری پرورش شترمرغ نیز در تهران افتتاح می‌شود. کارگاه پرورش ماهی، میگو و آبزیان نیز در ۲۰ نقطه کشور داریم.

رئیس بنیاد تعاون زندانیان 

هر ساله به ۲۳۲ انجمن حمایت از خانواده زندانیان کمک نقدی می‌کنیم 

میزان: برای کمک به خانواده زندانیان چه اقداماتی انجام می‌شود؟

مطهرنژاد: برای اینکه از خانواده زندانیان حمایت کنیم هر سال به ۲۳۲ انجمن حمایت از خانواده زندانیان کمک نقدی کرده و این کمک به شکل کارت هدیه به خانواده زندانیان نیازمند ارائه می‌شود. یک کمک دیگر بنیاد، آزادی زندانیانی است که با بدهی‌های کمتر از ۵ میلیون تومان در زندان، هستند و یا ممکن است در آینده زندانی شوند و حال این پول را یا به دولت و یا مردم بدهکار هستند،  که ما این پول را پرداخت می‌کنیم تا زندانیانی با این میزان بدهی در زندان‌ها نمانند. در ۱۲ سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از این زندانیان را ازاد کردیم که یک کمک به خانواده‌های آنان است.

در ۶۰ کشور دنیا بیش از ۴ هزار نفر زندانی داریم

میزان: بنیاد به زندانیان ایرانی خارج از کشور نیز کمک می‌کند؟

مطهرنژاد: بله، کمک به زندانی‌های ایرانی خارج از کشور نیز از دیگر اقدامات بنیاد تعاون است. متاسفانه در ۶۰ کشور دنیا بیش از ۴ هزار نفر زندانی داریم که تنها نهادی که به آزادی و انتقال و خانواده‌های آن‌ها کمک می‌کند، بنیاد تعاون زندانیان از طریق وزارت خانه‌های امور خارجه و دادگستری و انجمن حمایت صورت می‌گیرد.

لزوم اصلاح برخی قوانین

میزان: برای کاهش تعداد زندانیان چه راه حل‌هایی متصور است؟

مطهرنژاد: باید تلاش کنیم تعداد زندانیان در کشور کاهش یابد. یکی از کمک‌هایی که می‌توان انجام داد، اصلاح قوانینی است که منجر به تولید زندانی می‌شود؛ چنین قوانینی باید محدود شوند و تا انجایی که امکان دارد زندان برای برخورد با جرایم و تخلفات افرادی  باشد که برای امنیت کشور و مردم مخاطره آمیز  هستند. می‌توان افرادی را که تخلف سطحی کردند، به طور مثال تصادفی رخ داده و یا بدهی شکل گرفته است، آنها را با پایبند الکترونیک و مجازات‌های جایگزین حبس در زندان نگه نداشت.

 

میزان: اشتغالزایی تا چه حد به عدم بازگشت زندانیان به زندان کمک کرده است؟

مطهرنژاد: تجربه بنده در طول سال‌های خدمت و همچنین آمار بدست‌آمده نشان می‌دهد، کسانی که در زندان آموزش دیده و به انجام شغلی مشغول شدند، به خصوص بعد از آزادی از زندان، دیگر مرتکب خطا نشده و مجددا راهی زندان نشدند. در این راستا باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت بگیرد و همه دستگاه‌های مرتبط، مردم، گروه های مردم نهاد و اهالی رسانه دست به دست هم دهند و در این باره اطلاع رسانی و اقناع لازم را انجام دهند تا در سال های آتی شاهد تعداد زندانی کمتری باشیم. 

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *