سران کشور‌های اسلامی در نشست فوق‌العاده ریاض چه گفتند؟

15:09 - 20 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۸۳۹
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
سران کشور‌های اسلامی در نشست فوق‌العاده ریاض چه گفتند؟
نشست فوق‌العاده سران کشور‌های اسلامی و عربی برای بررسی وضعیت غزه آغاز به‌کار کرد.

خبرگزاری میزان - نشست فوق‌العاده کشور‌های اسلامی و عربی درباره وخامت اوضاع غزه روز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان برگزار شد.

محمد بن سلمان خواستار توقف فوری جنگ غزه شد

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست، گفت: ما بر محکومیت و رد قاطعانه جنگ وحشیانه‌ای که برادران ما در فلسطین در معرض آن هستند، تأیید می‌کنیم. 

بن‌سلمان، اظهار کرد: خواستار توقف فوری عملیات نظامی و ایجاد کریدور‌های بشردوستانه هستیم؛ ما بر محکومیت قاطعانه تجاوز به غزه تاکید می‌کنیم و کریدور‌های بشردوستانه باید برای امدادرسانی فوری به ساکنان نوار غزه باز شود.

در همین حال، «احمد ابو الغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب نیز طی سخنانی گفت: آوارگی اجباری فلسطینیان جنایت جنگی است که قابل قبول نیست. 

تاکید دبیرکل سازمان همکاری اسلامی بر اجرای آتش‎بس در غزه

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز گفت: ما خواستار آتش‌بس در غزه و باز کردن کریدورهای امن برای ارسال کمک هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها را رد می‌کنیم، بیان کرد: از اسرائیل می‌خواهیم که به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد.

هرگونه تلاش برای آواره کردن مردم غزه را رد می‎کنیم

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت که نیروهای رژیم صهیونیستی جنگ بی‌سابقه‌ای را علیه مردم فلسطین آغاز کرده و از تمام خطوط قرمز عبور کردند.

عباس با اشاره به اینکه نیروهای اشغالگر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را در غزه کشته و زخمی کردند که بیشتر آنها کودک و زن بودند، افزود: مردم ما در کرانه باختری نیز مورد حملات تروریستی نیروهای اشغالگر و شهرک‌نشینان تروریست هستند.

رئیس تشکیلات خودگردان، اضافه کرد: مردم آزاده جهان استانداردهای دوگانه را نمی پذیرند و مردم ما قربانی جنگ نسل‌کشی می‌شوند؛ مقامات اشغالگر و حامیان آنها مسئولیت کشتار هر کودک و زن در این جنگ ناعادلانه را بر عهده دارند.

عباس، اظهار کرد: به‌طور قاطعانه هرگونه تلاش برای آواره کردن مردم خود از غزه یا کرانه باختری را رد می‌کنیم.

عبدالله دوم: جنگ هولناک علیه مردم غزه باید فورا متوقف شود

عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت: مردم غزه با جنگی هولناک مواجه هستند که باید فورا متوقف شود؛ ظلم و ستمی که ملت فلسطین با آن مواجه هستند، از هفتم اکتبر شروع نشد، بلکه هفت دهه است که آغاز شده است.

وی گفت: اسرائیلی‌ها پزشکان، نیروهای امدادرسان و زنان و کودکان و حتی سالخوردگان را به قتل می‌رسانند.

عبدالله دوم گفت: به هیچ وجه نمی‌توان در برابر اوضاع فاجعه‌بار غزه سکوت کرد. گذرگاه‌های انسانی در غزه باید امن و باز بماند تا کمک‌ها به طور دائم برای فلسطینیان ارسال شود.

السیسی: کشتار مردم غزه مستلزم تحرک فوری جامعه جهانی است

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت: مردم غزه در معرض قتل و کشتار و محاصره و اقدامات غیرانسانی قرار دارند که این مستلزم تحرک فوری جامعه جهانی است.

وی گفت: امروز بار دیگر قتل و کشتار غیرنظامیان را محکوم و تاکید می‌کنیم که سیاست مجازات دسته جمعی مردم غزه غیرقابل قبول است؛ خواستار توقف فوری و بی‌قیدوشرط جنگ و ممانعت از کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمین خودشان هستیم.

السیسی ادامه داد: هشدار می‌دهیم که عدم توقف جنگ در غزه ممکن است به گسترش آن در منطقه بیانجامد. باید تحقیقاتی بین‌المللی درباره تجاوزات و جنایات نیروهای اسرائیلی در حق فلسطینیان در غزه انجام شود.

اردوغان: جنايات اسرائيل در غزه غيرقابل وصف است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: كلمات از وصف آنچه در غزه می‌گذرد، اعم از بمباران وحشيانه بيمارستان‌ها، اماكن عبادی و مدارس، عاجز هستند. اسرائیل می‌خواهد با قتل و کشتار زنان و کودکان انتقام حمله هفتم اکتبر را بگیرد.

اردوغان گفت: شاهد جنایتی بی‌سابقه در تاریخ هستیم، بیمارستان‌ها، مدارس و پناهگاه‌ها بمباران می‌شوند و غزه تقریبا به طور کامل نابود شده است و کشورهای غربی اهمیتی به توقف جنگ نمی‌دهند. در حادثه شارلی ایبدو که چند نفر کشته شدند، سران کشورها در پاریس دست به تظاهرات زدند اما هزاران نفر در غزه کشته شدند و کسی از آن‌ها تحرکی از خود نشان نمی‌دهد، این بزدلی و بی‌وجدانی است.

وی خاطرنشان کرد: هرکس در برابر ظلم سکوت کند، به همان اندازه در آن ظلم شریک خواهد بود. آمریکا و غرب مدعی حقوق بشر هستند، اما متاسفانه در برابر اقدامات اسرائیل حقوق بشر را از یاد برده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: اسرائیل باید به خاطر جنایات ضدبشری مجازات شود و شورای حقوق بشر و دیوان کیفری بین‌المللی باید اقدام به این کار کنند.

امیر قطر: امیدواریم خیلی زود آتش‌بس انسانی حاصل شود.

امیر قطر در اجلاس سران کشورهای اسلامی گفت که جامعه بین‌الملل در اتخاذ تصمیماتی برای توقف جنگ و کشتارها در غزه ناکام مانده است. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، خطری برای همه است.

وی گفت: قبل از جنگ شاهد بودیم که برخی کشورها در قبال کشتار غیرنظامیان و بمباران بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها مصونیت یافته بودند. چه کسی باور می‌کرد که در قرن 21 بیمارستان ها به طور علنی بمباران شوند؟

امیر قطر اضافه کرد: نظام جهانی با سکوت در برابر بمباران بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی، قبل از اینکه ما را ناامید کند، خود را زیر سوال برد؛ خواستار ایجاد گذرگاه‌های امن انسانی به طور دائم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بدون هرگونه قید و شرطی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم خیلی زود آتش‌بس انسانی حاصل شود. نباید به صرف محکومیت بسنده کنیم، بلکه باید اقداماتی عملی برای توقف جنایات علیه مردم غزه انجام دهیم.

اسد: قطع روابط سیاسی و اقتصادی از ابزارهای فشارهای ماست

در ادامه این نشست، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه سخنرانی کرده و گفت: تنها نتیجه صلح شکست خورده این است که موجودیت اسرائیل تهاجمی‌تر و وضعیت فلسطین اسفبارتر شده است.

«اسد» با بیان اینکه «نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ماست» بیان کرد: جنایت جاری را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به عنوان کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری به شیوه‌ای پراکنده مرتبط با موضوع فلسطین جدا کرد.

رئیس جمهور سوریه با تاکید بر این موضوع که «قطع روابط سیاسی و اقتصادی از ابزارهای فشارهای ماست»، گفت: صحبت از راهکار دو دولت و صلح در فلسطین اکنون اولویت نیست و راهکار دو دولت فایده‌ای ندارد.

وی تاکید کرد: مقاومت شجاع فلسطین واقعیت جدیدی را در منطقه ما تحمیل کرد و با آن ابزارهای سیاسی را به دست آوردیم که ما را قادر می سازد معادلات را تغییر دهیم.

«اسد» گفت: حداقلی که ما داریم ابزارهای سیاسی واقعی است، نه ابزارهای لفاظی، که مهمترین آنها توقف هر گفت‌وگوی سیاسی با رژیم صهیونیستی است.

در ادامه این نشست  رئیس جمهور عراق گفت: موضع خود را در مورد ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس تجدید می‌کنیم و از جامعه جهانی می‌خواهیم که نقض جدی و هدف قرار دادن نهادهای غیرنظامی در غزه را محکوم کند.

انتهای پیام/


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
0
نتیجه بجزحرف زدن. صفر عملا. هیچ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
0
0
بیانیه صادر کردن هیچ معنی ندارد وقتیکه اسرائیل غزه رو با خاک یکسان بکنه.بایدعلیه اسرائیل عملیات نظامی انجام داد.چون اسرائیل فقط زبان زور رامی فهمد.وسلام
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *