رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وضعیت پناهجویان در انگلیس؛ مرگ به وقت «مانش»

9:09 - 15 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۹۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت پناهجویان در انگلیس؛ مرگ به وقت «مانش»
سیاست‌های مهاجرتی انگلیس پناهجویان را از زمان ورود به کانال مانش تا زمانی که حتی درخواست آنها پذیرفته می‌شود، با بحران‌های بسیاری مواجه کرده است.

خبرگزاری میزان - زمانی که پناهجویان به مجوز وضعیت پناهندگی در انگلیس دست می‌یابند، معمولا پس از یک روند طولانی و دشوار، چالش‌های آن‌ها به پایان نمی‌رسد.

در مدت رسیدگی به درخواست پناهجویان، آن‌ها از کار قانونی، مطالبه مزایا یا اجاره ملک خود منع شده‌اند و این وضعیت آن‌ها را با خطرات و آسیب‌های بسیاری مواجه می‌کند.

خطرات طرح جدید انگلیس برای پناهجویان

تغییر اخیر در رویه وزارت کشور انگلیس، دوره انتقال از مراکز پناهجویی را به میزان قابل توجهی کوتاه کرده و هزاران پناهنده را در معرض خطر بی‌خانمانی و آسیب بیشتر قرار داده است.

زنان پناهجویی که از تروما بهبود می‌یابند با خطرات بسیار شدیدتری روبرو هستند.

خدمات ملی حمایت از پناهندگی دولت انگلیس (NASS) اسکان و کمک‌های مالی را به پناهجویان واجد شرایطی که در غیر این صورت بی‌بضاعت خواهند بود، مدیریت می‌کند؛ هنگامی که پناهجویان به وضعیت پناهندگی دست می‌یابند، حق خود را برای اقامت در مراکز اسکان خدمات ملی حمایت از پناهندگی از دست می‌دهند.

تا همین اواخر، به پناهندگانی که در این وضعیت قرار داشتند - دستکم به‌صورت نظری- ۲۸ روز اخطار داده می‌شد تا مراکز پناهجویی را ترک کنند؛ این مدت زمان کافی نیست و مدت‌هاست که تماس‌هایی برای تمدید آن وجود دارد. با این حال، اکنون وضعیت بسیار بدتر است.

اخطار ۷ روزه برای ترک مراکز پناهجویی

وزارت کشور انگلیس اخیرا رویه خود را تغییر داده به طوری که پناهجویان تنها ۷ روز قبل اخطار دریافت می‌کنند تا محل اقامت خود را ترک کنند، زیرا قبلا وضعیت پناهندگی اعطا شده بود، اما اخطاری برای ترک دریافت نکرده بودند.

موسسات خیریه انگلیس به دولت این کشور نامه نوشته و از آن‌ها خواسته‌اند که این تغییر را در عمل معکوس کنند و دوره حرکت را به ۲ برابر افزایش دهند.

چالش‌هایی که افراد هنگام تلاش برای تثبیت خود پس از اعطای مجوز وضعیت پناهندگی با آن مواجه هستند، بسیار زیاد است؛ یک پناهجو در این باره می‌گوید: زمانی که چندین سال پیش وضعیت پناهندگی خود را دریافت کردم، ۲۸ روز به من اخطار داده شد تا محل اقامتم را تخلیه کنم. این زمان برای دریافت مدارک ضروری کافی نبود تا بتوانم به پشتیبانی دسترسی داشته باشم و مسکن مناسب پیدا کنم. به عنوان یک زن و بدون شرایط وخیم، واجد شرایط دریافت کمک نبودم. آن‌ها یک کیسه خواب به من دادند و به من پیشنهاد دادند که به دنبال یک پناهگاه باشم.

پناهجویان قربانی باند‌های قاچاق انسان

یک موسسه خیریه که بیش از ۳۰ سال است که خدمات حمایتی را برای زنان سیاه پوست، آسیایی، اقلیت و مهاجر در ارتباط با عدالت کیفری و سیستم‌های مهاجرت ارائه می‌دهد، تاکید کرده که بسیاری از مشتریان این موسسه قربانی قاچاق هستند.

در بیانیه این موسسه آمده است: سیاست ۷ روزه دولت انگلیس فشار بیشتری را بر روی یک وضعیت ناامیدکننده برای بسیاری از مشتریان ما ایجاد می‌کند. بی‌خانمانی یک مشکل مهم و رو به رشد برای زنان است و اغلب به دلیل راهبرد‌های مختلف مقابله‌ای که زنان بی‎خانمان استفاده می‌کنند، یک مشکل پنهان است و برای زنان مهاجر وضعیت حتی بسیار بدتر است.

محیط خصمانه برای پناهجویان

به دلیل ترکیبی از سیاست‌های «محیط خصمانه»، پناهجویان بیشتر در خانه‌های ناامن و پرجمعیت زندگی می‌کنند و دسترسی کمتری به مسکن امن و مناسب دارند. 

همانطور که در تحقیقات اخیر در مورد نژاد، مهاجرت، سلامت روان و جرم‌انگاری نشان داده شده است، این امر زنان مهاجر را در برابر سوءاستفاده، استثمار، جرم‌انگاری و پیامد‌های بد سلامت روان آسیب‌پذیرتر می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده که زنان مهاجر قربانی قاچاق و سایر اشکال خشونت مبتنی بر جنسیت با موانع متعددی برای مسکن ایمن و مناسب روبرو هستند.

نهاد‌های خیریه خواستار تغییر در واکنش دولت انگلیس به زنان مهاجر به حاشیه رانده شده و فرزندان آن‌ها در این کشور، به جای سیاست‌ها و شیوه‌های فزاینده کنونی شده‌اند.

از زمان تغییر در روند پردازش پناهجویان در ابتدای آگوست ۲۰۲۳، خدمات پناهندگی صلیب سرخ انگلیس شاهد افزایش ۱۴۰ درصدی فقر برای افرادی بوده است که تحت حمایت آن‌ها قرار دارند.

از آنجایی که دولت انگلیس وعده داده که تا پایان سال تمام درخواست‌های پناهندگی قدیمی را که قبل از ژوئن ۲۰۲۲ ارائه شده‌اند بررسی کند، پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ هزار نفر دیگر نیز احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ بی‌خانمان می‌شوند.

مرگ پناهجویان در کانال مانش

هفته گذشته ۳ نفر در مرز فرانسه و انگلیس جان باختند و همگی قربانی سیاست‌های مرزی شدند که حقوق بشر و حقوق اساسی آن‌ها را نقض می‌کند.

یک زن اریتره‌ای در تلاش برای عبور از کانال مانش با یک قایق کوچک بر اثر حمله قلبی مشکوک جان خود را از دست داد؛ این زن پس از بیهوش شدن به داخل دریا انداخته شد. 

همسرش به دنبال او داخل آب پرید و او را با شنا کردن به ساحل رساند، اما نیرو‌های اورژانس نتوانستند جان او را نجات دهند.

با توجه به اینکه لایحه مهاجرت غیرقانونی انگلیس به زودی لازم الاجرا می‌شود و زمستان نزدیک است، آوارگان در شمال فرانسه برای عبور از کانال مانش ناامیدتر خواهند شد. 

تاکنون در سال جاری، بیش از ۲۴ هزار نفر که با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور می‌کنند از سوی پرسنل گارد ساحلی انگلیس شناسایی شده‌اند. 

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *