رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تبعات توافق آمریکا و مکزیک بر سر تشدید فشارها بر پناهجویان

9:22 - 11 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۲۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تبعات توافق آمریکا و مکزیک بر سر تشدید فشارها بر پناهجویان
توافق اخیر دولت آمریکا با مکزیک برای اخراج گسترده پناهجویان وضعیت آنها را در مرزها بحرانی‎‌تر خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - دولت «آندرس مانوئل لوپز»، رئیس جمهور مکزیک، توافقی فراملی را با دولت آمریکا برای اخراج دسته‎جمعی مهاجران از شهر‌های مرزی امضا کرده است. 

این اقدام در واکنش به آنچه سازمان ملل آن را افزایش «بی‌سابقه» مهاجران و پناهندگان توصیف کرده است، صورت می‌گیرد.

روایتی از وضعیت پناهجویان در مرز آمریکا

صحنه‌هایی از هزاران کارگر و فرزندانشان در حال عبور از جنگل‌های انبوه پراکنده با اجساد، مواجهه با نیرو‌های نظامی به شدت مسلح از کشوری به کشور دیگر، راهپیمایی در دمای بی‌سابقه در سراسر بیابان‌های آمریکا و مکزیک، پریدن بر روی قطار‌های در حال حرکت و خزیدن از زیر سیم خاردار و حتی شنا کردن از طریق موانع شناور، بخشی روزانه از اخبار و ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی است.

در حالی که این موج در حال شکستن رکوردهاست، برای سال‌ها، امواج فزاینده مهاجرت هر چند ماه یک بار در سراسر قاره آمریکا رخ می‌دهد؛ از آنجایی که توده‌های پناهجویان هر روزه به سمت مرز‌های آمریکا هجوم می‌آورند، نیاز مبرم به فروپاشی همه قواعد براساس برآورده کردن نیاز‌های انسانی احساس می‌شود.

جزئیات توافق آمریکا و مکزیک

هفته گذشته از سوی «تروی میلر»، سرپرست کمیسیون گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) اعلام شد که توافق جدید به ماموران آمریکایی اجازه می‌دهد تا به طور خلاصه مهاجران را به «سیوداد خوارز» در مکزیک اخراج کنند؛ جایی که مقام‎های مکزیکی آن‌ها را با هماهنگی به کشور‌های مبدأ اخراج خواهند کرد.

پست‌های بازرسی مهاجرت در امتداد مسیر‌های اصلی راه آهن در مکزیک ایجاد خواهد شد که اخیرا خدمات در شمال مکزیک را به دلیل «افزایش قابل توجه تعداد مهاجران» که سعی در سوار شدن بر واگن قطار دارند، به حالت تعلیق درآورده است.

تلاش‌ها برای سوار شدن به قطار در این مسیر منجر به موارد متعددی از جراحات و مرگ و میر پناهجویان شده است.

تضعیف ادعا‌های حقوق بشری آمریکا

توافق جدید بیشتر ادعا‌های دولت بایدن مبنی بر احترام به «مسیر‌های قانونی مهاجرت» و حقوق بشر را تضعیف می‌کند. 

این کشور همچنان حق پناهندگی مندرج در قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی آمریکا را انکار می‌کند، در حالی که تلاش می‌کند با کمک مکزیک که نیرو‌های امنیتی سرکوبگر آن به طور فزاینده‌ای وظایف گشت مرزی آمریکا را بر عهده می‌گیرند، این موضوع را پنهان کند.

موظف کردن مکزیک به اخراج‌های بیشتر پس از آن صورت می‌گیرد که این کشور تاکنون ۷۸۸ هزار مهاجر را در سال جاری میلادی اخراج کرده است. 

مقام‎های مکزیکی تنها در مارس گذشته مسئول یک آتش‌سوزی بودند که به کشته شدن ۴۰ پناهجو در یک بازداشتگاه در «سیوداد خوارز» منجر شد، جایی که دستگیری‌ها به عنوان بخشی از توافق جدید به سرعت افزایش خواهد یافت.

جو بایدن هفته گذشته همچنین اعلام کرد شهروندان ونزوئلا که از ۳۱ جولای گذشته وارد این کشور شده‌اند می‌توانند برای وضعیت حفاظت شده موقت درخواست دهند که به تسهیل دریافت مجوز کار کمک می‌کند؛ با این حال، ویژگی موقت این برنامه، کارگران مهاجر را در بلاتکلیفی نگه می‌دارد، در حالی که صد‌ها هزار مهاجر دیگر از ونزوئلا و سایر کشور‌ها که از شرایط مشابه برخوردار نیستند، خودسرانه کنار گذاشته می‌شوند.

بایدن به طور همزمان ۸۰۰ سرباز فعال را برای پیوستن به ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز گارد ملی در امتداد مرز جنوبی آمریکا مستقر کرد تا سرکوب پناهجویان را تسهیل کند، در حالی که گارد مرزی ماه گذشته تهدید به افزایش سریع اخراج‌ها کرده است.

در همین حال، مکزیک استقرار نیرو‌های خود را در مرز‌های شمالی و جنوبی از ۸ هزار به ۳۴ هزار نفر در ۳ سال افزایش داده و هزاران نفر دیگر «وظایف مهار مهاجران» را در داخل این کشور انجام می‌دهند.

بازداشت ماهانه مهاجران برای اولین بار در جولای گذشته از مرز ۷۰ هزار نفر فراتر رفت.

شبکه سازمان‌های دفاع از مهاجران در گزارش کاملی که در اوایل سپتامبر منتشر شد، به این نتیجه رسید که سربازان با مهاجران «به‌عنوان دشمن» رفتار می‌کنند که منجر به صد‌ها شکایت حقوق بشری از جمله علیه بازداشت‌های خودسرانه، تیراندازی با گلوله‌های جنگی (قتل یک کوبایی) و موارد متعدد تجاوز و سوءاستفاده جنسی، شده است.

مهاجران دوباره به طور جمعی از مکزیک اخراج می‌شوند؛ تعداد خانواده‌های مکزیکی بازداشت شده در مرز آمریکا و مکزیک در یک سال نسبت به جولای ۲۰۲۲ حدود ۴ برابر شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *