نقش کلیسای کاتولیک در سوء استفاده کانادا از کودکان بومی

9:50 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۵۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقش کلیسای کاتولیک در سوء استفاده کانادا از کودکان بومی
کودکان بومی کانادا طی سالیان هدف سوء استفاده گسترده از سوی دولت این کشور با همکاری کلیسای کاتولیک قرار گرفته‌‌اند.

خبرگزاری میزان – ماه جولای گذشته پاپ فرانسیس، رئیس کاتولیک‌های جهان یک عذرخواهی تاریخی به دلیل همکاری کلیسای کاتولیک با سیاست «فاجعه بار» کانادا در مورد مدارس مسکونی بومی صادر کرد.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، پاپ فرانسیس گفت که همسان سازی اجباری مردم بومی در جامعه کانادا آن‌ها را نابود کرد، خانواده‌ها را از بین برد و نسل‌های بسیاری به حاشیه رانده شد.

رئیس کاتولیک‌های جهان با تشویق بازماندگان مدارس سابق بومیان و اعضای جامعه بومی که در یک مدرسه مسکونی سابق در جنوب «ادمونتون»، آلبرتا جمع شده بودند، گفت: من به دلیل این موضوع عمیقا متاسفم. 

او خط مشی مدارس سابق بومیان را «خطای فاجعه‌بار» توصیف کرد و گفت که تحقیقات و شفافیت بیشتر لازم است.

فرانسیس گفت: من متواضعانه برای خطاهایی که بسیاری از مقامات کلیسا علیه مردم بومی مرتکب شده‌اند، طلب بخشش می‌کنم.

سخنان فرانسیس فراتر از عذرخواهی قبلی او به دلیل سوء استفاده‌های «نفوکننده» مرتکب شده از سوی مقامات کلیسا بود و در عوض مسئولیت نهادی همکاری کلیسا با سیاست همسان‌سازی «فاجعه‌بار» کانادا را بر عهده گرفت.

این همکاری کلیسا با دولت کانادا را پیش از این، کمیسیون حقیقت و آشتی یک «نسل‌کشی فرهنگی» توصیف کرده بود.

بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی در کانادا از قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۷۰ مجبور به تحصیل در مدارس شبانه‌روزی تحت مدیریت کلیسا با بودجه دولتی کانادا شدند که آن‌ها را از نفوذ خانه و فرهنگ خود منزوی کرد؛ هدف این اقدام جذب آن‌ها در جامعه کانادا بود که دولت‌های قبلی این کشور آن را برتر می‌دانستند.

اتاوا اعتراف کرده که آزار جسمی و جنسی در این مدارس سابق وحشتناک بوده و دانش‌آموزان حتی به دلیل صحبت به زبان مادری خود هدف ضرب و شتم قرار می‌گرفتند؛ این میراث سوء استفاده و انزوا از خانواده از سوی مقامات بومی به عنوان علت اصلی نرخ همه‌گیری اعتیاد به الکل و مواد مخدر در حال حاضر در کانادا ذکر شده است.

کشف صد‌ها گور بی‌نشان در محل این مدارس سابق از سال گذشته میلادی توجه بین‌المللی را به مدارس بومیان کانادا و همتایان آن‌ها در آمریکا جلب کرد. 

این افشاگری‌ها پاپ فرانسیس را بر آن داشت تا از درخواست کمیسیون حقیقت برای عذرخواهی در خاک کانادا تبعیت کند، کلیسای کاتولیک ۶۶ مدرسه از ۱۳۹ مدرسه سابق بومیان را اداره می‌کرد.

با انعکاس احساسات وحشتناک آن روزها، برخی از بازماندگان هنگام صحبت کردن پاپ فرانسیس گریه کردند، در حالی که برخی دیگر سکوت کردند و به سخنان گوش دادند و بسیاری دیگر ترجیح دادند که در این مراسم شرکت نکنند.

یکی از بازماندگان در این باره می‌گوید: من ۵۰ سال برای این عذرخواهی منتظر بودم و بالاخره امروز آن را شنیدم؛ بخشی از من خوشحال است، بخشی از من غمگین است، بخشی از من احساسی ندارد و با این حال، امیدوارم که «برنامه کاری» پاپ در مورد آنچه که قرار است در آینده انجام شود، از جمله انتشار پرونده‌های کلیسا در مورد کودکانی که در مدارس جان باخته‌اند، را ببینم.

به عنوان بخشی از حل و فصل دعوای حقوقی شامل دولت کانادا، کلیسا‌ها و حدود ۹۰ هزار بازمانده، کانادا غرامت پرداخت کرد و این غرامت به جوامع بومی منتقل شد. 

کلیسای کاتولیک کانادا می‌گوید که اسقف نشین‌ها و انجمن‌های آن بیش از ۵۰ میلیون دلار کمک نقدی و غیرنقدی ارائه کرده‌اند و قرار است طی پنج سال آینده ۳۰ میلیون دلار دیگر به آن اضافه شود.

پاپ فرانسیس در حالی که کلیسا را مقصر دانست، اما تصریح کرده که مبلغان کاتولیک صرفا با سیاست دولت کانادا همکاری کرده و آن را اجرا کرده‌اند، که آن را «ذهنیت استعماری قدرت‌ها» نامید. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *