رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رویکرد نهادینه ضد بومیان در کانادا

16:00 - 13 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۸۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رویکرد نهادینه ضد بومیان در کانادا
سیستم قضایی و دولت کانادا به طور نظام‌مند علیه بومیان این کشور اقدام می‌کند.

خبرگزاری میزان - یک سال پس از قتل ۱۰ نفر از بومیان «جیمز اسمیت کری»، این گروه بومی می‌گوید که سیستم قضایی کانادا همچنان در حال شکست دادن آنهاست.

به گزارش «گاردین»، یک سال پیش، بومیان «جیمز اسمیت کری نیشن» به مرکز یکی از بدترین قتل‌ها در تاریخ کانادا تبدیل شد؛ زمانی که «مایلز ساندرسون» ۱۰ نفر را در جامعه خانگی خود به قتل رساند و بیش از ده‌ها نفر دیگر را با چاقو زد.

او سپس به روستای مجاور یعنی «ولدون» گریخت و مردی ۷۹ ساله را نیز به قتل رساند.

پس از یک تعقیب و گریز در سراسر استان ساسکاچوان، «ساندرسون» هنگامی دستگیر شد که پلیس در جریان تعقیب و گریز با سرعت بالا در شلوغ‌ترین بزرگراه این استان با خودروی او برخورد کرد؛ مدت کوتاهی پس از اینکه او به دلیل بیش‌مصرفی مواد مخدر دچار مشکل پزشکی شد، در همان بیمارستانی که برخی از قربانیانش در حال بهبودی بودند، جان باخت.

بر اساس اسناد آزادی مشروط، ساندرسون مردی با سابقه طولانی خشونت و سوءمصرف مواد بود، با این حال اقدامات او گیج کننده است؛ مردم بومی کانادا ممکن است هرگز دقیقا ندانند چرا او این کار را انجام داد.

اکنون این گروه بومی ساسکاچوان با دلهره، امید و مصمم بودن به سالگرد نزدیک می‌شود که تاریک‌ترین روز آن‌ها را مشخص نخواهد کرد.

یکی از اعضای این گروه بومی کانادا می‌گوید: ما به روش خود انعطاف‌پذیر هستیم، این بدان معناست که ما بر این تراژدی که در ۴ سپتامبر اتفاق افتاد، غلبه خواهیم کرد.

بومیان کانادا همچنان در حاشیه

بسیاری از مردم بومی در کانادا هنوز در حاشیه هستند؛ اکنون یک تیم امنیتی ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حال گشت‌زنی هستند.

یکی از بومیان «جیمز اسمیت کری»، که مدت‌ها قبل از حوادث ۴ سپتامبر سال گذشته از دولت‌های محلی و فدرال خواسته بود که یک تیم امنیتی را تامین مالی کنند، گفت: ما سال هاست که گریه می‌کنیم و کسی توجه نمی‌کند.

جیمز اسمیت کری نیشن یک جامعه فشرده و محدود است؛ از میان اکثر ساکنان، تعداد انگشت‌شماری نام خانوادگی مشترک دارند، اما «ادی هد»، مسئول دادگستری محلی در کانادا، گفت که این گروه از سوی تعداد کمی از فروشندگان مواد مخدر تهدید شده است.

«ایور وین برنز»، از بومیان کانادا می‌گوید: استعمار ریشه مبارزات در این کشور است، برای نسل‌ها، کودکان بومی در کانادا به زور از والدین خود جدا و به مدارس شبانه‌روزی که از سوی کلیسا‌ها اداره می‌شد فرستاده می‌شدند و صراحتا هدف مدارس از بین بردن فرهنگ بومیان بود.

بسیاری از کودکان در آن مدارس هدف آزار و اذیت قرار گرفتند که آخرین آن‌ها تا اواسط دهه ۱۹۹۰ تعطیل نشده بود.

«گلوریا»، خواهر «برنز»، به عنوان یک نیروی امدادی، از سوی مایلز ساندرسون در حالی که تلاش می‌کرد به قربانیان خود کمک کند، به قتل رسید.

وعده دولت فدرال کانادا

دولت فدرال کانادا وعده قانونی را داده که نیرو‌های پلیس بومیان «ملل اول» را به عنوان یک خدمت ضروری معرفی می‌کند، چیزی که تامین مالی بهتر و سازگارتر را نیز تضمین می‌کند.

وزیر پیشین امنیت عمومی فدرال قصد داشت این لایحه را در سال گذشته میلادی تصویب کند، اما هنوز در پارلمان کانادا معرفی نشده است.

دولت محلی ساسکاچوان همچنین لایحه‌ای را به تصویب رسانده که به ملل اول اجازه می‌دهد قوانین و مقررات خود را از طریق جریمه اعمال کنند، که گامی مهم در جهت استقلال کامل‌تر بر امنیت عمومی است.

«داریل برنز» گفت که از نزدیک به وعده‌های دولت کانادا نظارت می‌کند؛ او گفت: تاریخ ما می‌گوید که در بسیاری از مواقع، آنچه دولت کانادا می‌گوید و آنچه انجام می‌دهد، ۲ چیز متفاوت است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *