نرخ بالای محکومیت‌های نادرست بومیان در دستگاه قضایی کانادا

9:26 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۳۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نرخ بالای محکومیت‌های نادرست بومیان در دستگاه قضایی کانادا
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بومیان کانادایی با نرخ بالایی گرفتار محکومیت‌های نادرست در دستگاه قضایی این کشور هستند.

خبرگزاری میزان – بومیان کانادایی در سرزمین اجدادی خود با نرخ بالایی قربانی نژادپرستی نهادینه می‌شوند.

تبعیض و نژادپرستی علیه بومیان در ساختار‌ها و نهاد‌های کانادا وجود دارد، اما نژادپرستی در سیستم قضایی کانادا آنان را بیشتر از دیگر حوزه‌های دچار مشکل می‌کند.

تبرئه ۲ بومی کانادایی پس از ۴۵ سال

به گزارش «سی‌بی‌سی»، قاضی استان «مانیتوبا» کانادا ۲ مرد بومی محکوم به دلیل قتل در سال ۱۹۷۳ را تبرئه کرد.

این ۲ مرد بومی به اتهام قتل در سال ۱۹۷۳ به حبس ابد محکوم شده بودند؛ قاضی دادگاه «وینیپگ» اعلام کرد که این ۲ فرد بی‎گناه و مستحق تبرئه هستند.

مردان بومی مذکور که اکنون در اواخر دهه ۶۰ زندگی خود هستند، در ۴۵ سال گذشته برای اثبات بی گناهی خود جنگیدند.

دادستان‌های «مانیتوبا» اعلام کردند که محکومیت‌های این ۲ مرد بومی تخلف از عدالت بوده و کسی نمی‌تواند حکم تبرئه این آنها را با چالش مواجه کند.

سابقه احکام نادرست قضایی علیه بومیان

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که بومیان کانادایی تا حد زیادی گرفتار پرونده‌های محکومیت نادرست شده اند و این روند همچنان آن ها را گرفتار می‌کند.

تحقیق گروهی از دانشجویان حقوق بومی کانادا درباره احکام قضایی نادرست علیه بومیان در سیستم قضایی این کشور به یافته‌های مهمی منجر شد.

بر اساس این بررسی که حدود ۵ سال به طول انجامید، بومیان کانادایی با نرخ بالاتری در قیاس با همتایان سفیدپوست خود گرفتار محکومیت‌های نادرست می‌شوند و در عین حال با نرخ کمتری از بررسی مجدد پرونده محکومیت و تبرئه بهره مند می‌شوند.

یکی از مقام‌های قضایی بومیان، می‌گوید که بومیان این کشور به دلیل نژادپرستی سیستم قضایی کانادا قربانی محکومیت‌های نادرست می‌شوند.

نژادپرستی در سیستم قضایی کانادا برای بومیان این کشور هزینه‌ای سنگین ایجاد می‌کند؛ بومیان کانادا حدود ۴ درصد جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اما سهم آن‌ها از جمعیت زندان‌های استانی و فدرال این کشور ۳۷ درصد است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *