هیچ گونه پدافند هوایی موثری در "افغانستان" وجود ندارد

12:11 - 10 مرداد 1395
کد خبر: ۲۰۳۷۰۴
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: هیچ گونه پدافند هوایی که بتواند فضای افغانستان را مصون نگه دارد، در این کشور وجود ندارد و تا زمانی که این کمبودها رفع نشود حضور نظامیان آمریکایی به عنوان یک قدرت بازدارنده در افغانستان مورد نیاز خواهد بود.
هیچ گونه پدافند هوایی موثری در به گزارش سرویس بین الملل جاوید کوهستانی ژنرال بازنشسته ارتش و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، استفاده از موشک‌های کروز برای ازبین بردن نیروهای داعش در ننگرهار ناکارآمد دانست و گفت: آمریکا قبل از حملات 11 سپتامبر نیز از این موشک‌ها علیه پایگاه‌های القاعده در ولایت «خوست» استفاده کرد که نتایجی نداشت.
 
اما این موشک‌ها می‌تواند داعش را مجبور سازد که پایگاه‌های خود را در شرق افغانستان به شمال و شمال شرق افغانستان انتقال دهد تا به کشورهای آسیای میانه و روسیه نزدیک شوند.
 
کوهستانی گفت: اگر این گونه نیست چرا آمریکا علیه گروه طالبان که در بخش وسیعی از افغانستان از هلمند در جنوب تا غرب، شرق و مرکز حضور دارند، از این موشک‌ها استفاده نمی‌کند و یا علیه پایگاه‌های شبکه حقانی در مناطق قبایلی و اطراف شهر کویته پاکستان، موشک های کروز به کار نمی‌گیرد.
 
کوهستانی افزود: آمریکایی‌ها قصد دارند تا داعش را مجبور بسازد که پایگاه‌های خود در جنوب و شرق افغانستان را ترک کرده و به شمال و شمال شرق افغانستان منتقل شوند و در آنجا پایگاه ایجاد کنند تا بتوانند از آنجا به کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کنند.
 
وی تصریح کرد که آمریکا درحال بسترسازی راهبرد تازه خود در آمریکا برای انتقال جنگ از جنوب به شمال و فراهم کردن زمینه دسترسی داعش به کشورهای آسیای میانه است و استفاده از موشک‌های کروز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.
 
 آمریکا با دولت افغانستان یک پیمان امنیتی را به امضا رسانده که به موجب آن طرفین تا سال 2014 میلادی همکاری نظامی و امنیتی خواهند داشت.
 
این پیمان شامل حضور نیروهای بین المللی در افغانستان، ایجاد 9 پایگاه نظامی آمریکا در این کشور و تامین، تجهیز و آموزش نظامیان افغانستان است و در آن آمده است که واشنگتن در مقابل حملات خارجی در این کشور واکنش نشان خواهد داد.
 
آمریکا تصمیم داشت تا در پایان سال 2015 نیروهای خود را از افغانستان خارج کند، اما در این تصمیم خود تجدیدنظر کرد و به تازگی اعلام کرده که 8400 تن از نظامیان خود را دست کم تا پایان سال 2017 میلادی از این کشور خارج نخواهد کرد.
 
با توافق محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، متناسب با اوضاع امنیتی، نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.
 
به گفته وی، اگر افغانستان به سوی امنیت، صلح، پایداری و توسعه پایدار حرکت کند، نظامیان خارجی، افغانستان را ترک می‌کنند و در غیر این صورت اگر تهدیدها ادامه یابد اجازه نخواهند داد تا بار دیگر افغانستان به سرنوشت دهه 90 میلادی گرفتار شود.
 
کوهستانی گفت: این موضوعات به عنوان پیش فرض از طرف سفیر آمریکا در افغانستان و فرماندهان نظامی آن کشور برای حضور بادوام واشنگتن در کابل در اختیار باراک اوباما قرار گرفته و تاکید شده که هنوز تهدید بنیادگرایی و افراطی‌گری بویژه طالبان در افغانستان وجود دارد و نظامیان افغانستانی از توانایی تامین امنیت کامل برخوردار نیستند.
 
وی گفت: هیچ گونه پدافند هوایی که بتواند فضای افغانستان را مصون نگه دارد، در این کشور وجود ندارد و به گفته وی تا زمانی که این کمبودها، رفع نشود حضور نظامیان آمریکایی به عنوان یک قدرت بازدارنده در افغانستان مورد نیاز خواهد بود.
 
این تحلیلگر افغانستان افزود: پس از بدترشدن وضعیت عراق، سوریه و کریمه، رقابت بین روسیه، ناتو و آمریکا و نیز رقابت بین ایران و آمریکا در سوریه و نقش آفرینی عربستان در آن کشور تشدید شده و این وضعیت، واشنگتن را بر آن داشته تا با ایجاد پایگاه‌های نظامی، از افغانستان به عنوان یک کشور راهبردی برای کنترل و نفوذ در منطقه استفاده کند.
 
وی گفت که این دلایل باعث شده تا آمریکا در چارچوب یک راهبرد تازه، بار دیگر حضور خود را در افغانستان گسترش دهد و پایگاه‌های نظامی خود را با استفاده از نیاز این کشور به حضور آمریکایی‌ها، تقویت کند.
 
کوهستانی در رابطه با اینکه  این تغییر استراتژی چه تاثیری بر امنیت افغانستان خواهد داشت، گفت: اگر دولتمردان افغانستان اراده قاطع برای نابودی طالبان داشته باشند، می‌توانند از این راهبرد در جهت مثبت استفاده کنند و اگر آمریکا هدایت این راهبرد را در افغانستان به عهده بگیرد، به هیچ وجه نباید نسبت به این راهبرد برای تأمین امنیت افغانستان، خوشبین بود.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *