6/4 میلیارد دلار "بدهی نفتی" هند به ایران پرداخت خواهد شد

14:10 - 18 ارديبهشت 1395
کد خبر: ۱۷۰۱۵۶
دارمندرا پرادهان وزیر نفت و گاز طبیعی هند روزجمعه اعلام كرد كه ایران وهند برای استفاده از بانك های اروپایی در تسویه بدهی های نفتی به ایران به توافق رسیده اند.
6/4 میلیارد دلار  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رویترز، خریداران نفت ایران درهند كه پس از اعمال تحریم ها در سال 2011 در پرداخت بخشی از بدهی های خود ناتوان بودند، هم اكنون در پرتو توافق هسته ای بالغ بر6 میلیارد و 400 میلیون دلار بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت خواهند كرد.

پالایشگاه های نفت هند پس از انسداد مسیر پرداخت بدهی های نفتی به ایران از طریق یك بانك تركیه در سال 2013، بیش از 55 درصد پول نفت ایران را به صورت یورو نزد خود نگه داشته بودند.

45درصد باقی مانده نیز در قالب روپیه (واحد پول ملی هند) به حساب ایران در بانك دولتی «یو.سی.او» این كشور واریز و بخشی از آن صرف واردات كالاهای هندی به ایران شده بود.

وزیر نفت هند روز جمعه در این ارتباط اظهاركرد: براساس توافق میان بانك های مركزی دو كشور، بانك های اروپایی در تسویه باقی مانده بدهی نفتی هند به ایران نقش واسطه را ایفا خواهند كرد.

وی از ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری و اعلام كرد كه وزیر دارایی این كشور مشغول رسیدگی به این موضوع است.

مقام های هندی اعلام كردند كه موضوع تسویه بدهی ایران از طریق بانك های آلمان، ایتالیا و تركیه در سفر اخیر وزیر نفت هند به تهران مورد بررسی قرار گرفته بوده است.

موضوع رفع اختلاف های مالی ایران و هند در شرایطی مطرح شده كه نخست وزیر این كشور قرار است ماه آینده برای نخستین بار از زمان توافق هسته ای به ایران سفر كند.

سفر «نارندرا مودی» به تهران فرصت جدیدی برای بررسی قراردادهایی است كه به علت تحریم ها به تعویق افتاده بوده است.

از جمله این قراردادها می توان به پروژه توسعه بندر چابهار، میدان گازی فرزادB، خط لوله گازی میان ایران و هند و نیز كریدور مهم شمال - جنوب ایران اشاره كرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *