پشت پرده حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح؛ محور فیلادلفی چیست؟

7:43 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۹۶۸
پشت پرده حمله رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح؛ محور فیلادلفی چیست؟
حمله رژیم صهیونیستی به بخش فلسطینی گذرگاه رفح، نگرانی‌ها را درباره وضعیت ساکنان از نظر امدادرسانی ایجاد کرده است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی در حال انجام عملیات زمینی در رفح است و عملا غزه را از بقیه منطقه محصور کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی کنترل بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح با مصر را به دست گرفته و در حالی که دورنمای توافق آتش‌بس با حماس را مختل می‌کند، حمله به این شهر جنوبی را به پیش می‌برد.

تیپ ۴۰۱ ارتش رژیم صهیونیستی یک روز پس از آن که حماس موافقت خود را با طرح آتش‌بس مصر و قطر اعلام کرد، وارد گذرگاه رفح شد و در همین حال، اصرار دارد که این توافق خواسته‌های اصلی آن را برآورده نمی‌کند.

گذرگاه رفح هم برای کمک‌رسانی و هم برای کسانی که می‌توانند به مصر وارد شوند بسیار مهم است؛ با وجود، هشدار‌های سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه درباره فاجعه‎آمیز بودن حمله، سران رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش‌ اعلام کردند که عملیات نظامی در این شهر جنوبی غزه انجام شود، جایی که حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی از جمله بیش از ۶۰۰ هزار کودک در آن پناه گرفته‎اند.

وضعیت میدانی در رفح چگونه است؟

تصاویر منتشر شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که یک تانک وارد سمت فلسطینی گذرگاه رفح می‌شود؛ جزئیات ویدیوها با ویژگی‌های شناخته شده گذرگاه مطابقت داشت.

ارتش رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری گزارش داد که نیرو‌های ویژه این رژیم در حال بررسی منطقه هستند و از دوشنبه‌شب گذشته در شرق رفح عملیات خود را آغاز کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که بیشتر ساکنان از منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند و از طریق پیام‌های متنی عربی، تماس‌های تلفنی و آگهی‌ها به فلسطینی‌ها دستور داده شد تا به سمت المواسی در سواحل دریای مدیترانه حرکت کنند؛ جایی که ارتش این رژیم ادعا می‌کند یک منطقه بشردوستانه با بیمارستان‌های صحرایی، چادر‌ها و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است.

این تخلیه زمانی انجام شد که ارتش رژیم صهیونیستی بمباران شهر رفح را تشدید کرد؛ به گفته مقام‌های وزارت بهداشت فلسطین، تانک‌ها و جنگنده‌ها در طول شب چندین منطقه و دست‌کم ۴ خانه را در رفح هدف قرار دادند که بر اثر آن ۲۰ فلسطینی شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند.

برای ۲ میلیون ساکن غزه، مرز رفح با مصر به‌عنوان یک راه نجات حیاتی عمل می‌کند؛ طی سال‌ها، این گذرگاه شاهد جابجایی‌ها، باز و بسته شدن‌های متعددی بوده است و با تداوم جنگ غزه، مرز رفح اکنون نقش مهمی در تخلیه و ارسال کمک‌های بشردوستانه ایفا می‌کند.

این گذرگاه به‌عنوان یک پیوند حیاتی بین سرزمین محاصره شده غزه که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی تحمیلی رژیم صهیونیستی بوده است، با دیگر نقاط جهان عمل کرده است.

با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه و بدتر شدن وضعیت انسانی، این گذرگاه به نقطه کانونی هم برای تلاش‌های امدادی و هم برای کسانی که امیدوار به ترک نوار غزه هستند، تبدیل شده است.

رژیم صهیونیستی در زمان آغاز جنگ غزه گفته بود که می‌خواهد کنترل کل منطقه مرزی بین غزه و مصر را در دست بگیرد؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در یک کنفرانس خبری گفته بود که کریدور فیلادلفی «باید در دستان ما باشد».

کریدور فیلادلفی چیست؟

کریدور فیلادلفی که به نام مسیر فیلادلفی نیز شناخته می‌شود، نوار زمینی به طول ۱۴ کیلومتر (۸.۷ مایل) است که نمایانگر کل منطقه مرزی بین غزه و مصر است؛ این کریدور به‌عنوان بخشی از معاهده صلح ۱۹۷۹ با مصر که به اشغال شبه جزیره سینا از سوی رژیم صهیونیستی پایان داد و کانال سوئز را بازگشایی کرد، برای ایجاد یک منطقه حائل تحت کنترل و گشت‌زنی نیرو‌های نظامی صهیونیست تاسیس شد.

هدف اعلام شده آن جلوگیری از رسیدن تسلیحات و مواد غذایی به دست فلسطینی‌ها در داخل نوار غزه تحت اشغال رژیم صهیونیستی و جلوگیری از حرکت مردم بین سرزمین‌های فلسطین و مصر بدون کنترل‌های سخت بود.

در سال ۲۰۰۵، رژیم صهیونیستی تحت فشار بین‌المللی از نوار غزه عقب‌نشینی کرد و در عوض سرزمین پرجمعیت فلسطین را به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان تبدیل کرد.

مصر به بازیگر اصلی کنترل این کریدور که تنها مسیر ارتباط غزه با جهان خارج است، تبدیل شد؛ این کریدور از سوی رژیم صهیونیستی کنترل نمی‌شود، زیرا این رژیم محاصره زمینی، دریایی و هوایی نوار را از همه طرف‌ها حفظ می‌کند.

توافق پس از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از منطقه در سال ۲۰۰۵ به مصر اجازه داد تا ۷۵۰ سرباز و سلاح‌های سنگین را برای گشت‌زنی و حفاظت از سمت مصری کریدور مستقر کند و مسئولیت طرف مقابل به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود، اما حماس حدود ۲ سال پس از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی، نوار غزه را به‌طور کامل تحت کنترل گرفت و اوضاع تغییر کرد.

اکنون، رژیم صهیونیستی خواهان کنترل کامل منطقه مرزی شامل گذرگاه حیاتی رفح ظاهرا به بهانه تضمین امنیت آن است، اما این امر به منزله اشغال مجدد کامل نوار غزه است، چیزی که رژیم صهیونیستی و آمریکا در مورد آن اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *