کمک‌های مالی بین‌المللی تا 4 سال آینده به "افغانستان" کاهش می‌یابد

18:06 - 22 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۳۹۰
رئیس دفتر برنامه توسعه انسانی سازمان ملل در افغانستان گفت: بعد از گذشت 3 الی 4 سال آینده، کمک‌های مالی بین‌المللی به افغانستان کاهش خواهد یافت و از همین رو افغانستان باید از این وابستگی کاسته و بیشتر به خود متکی باشد.
کمک‌های مالی بین‌المللی تا 4 سال آینده به به گزارش سرویس بین الملل ، تازه‌ترین گزارش اداره توسعه انسانی سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که افغانستان در سال 2014 نسبت به سال 2013، با 2 پله سقوط در رتبه171 جهان قرار گرفته است.
 
"داگلاس که"، رئیس دفتر برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد در افغانستان، گفت: افغانستان با وجود پیشرفت‌های اخیر خود، به دلیل روبرو بودن با چالش‌های فراوان در ردیف کشورهای دارای توسعه انسانی پائین قرار دارد.
 
وی افزود: تا کنون رابطه افغانستان و نهادهای بین المللی بر مبنای ارائه خدمات نیروها و نهادهای بین‌المللی به افغانستان بوده، اما اکنون این وضع تغییر یافته و بسیاری از آن خسته شدند.
 
داگلاس خاطر نشان کرد: بعد از گذشت 3 الی 4 سال آینده، منابع مالی بین المللی به افغانستان کاهش خواهد یافت و از همین رو افغانستان باید از این وابستگی کاسته و بیشتر به خود متکی باشد.
 
رئیس دفتر اداره توسعه سازمان ملل متحد با بیان اینکه جنگ و نا امنی از موانع عمده پیش روی پیشرفت افغانستان است تصریح کرد: صلح و ثبات در افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در عرصه‌های مختلف، رشد بخش خصوصی، بهبود آموزش و تحصیل، توسعه مهارت‌ها، اشتغال زایی، و توسعه و تقویت انرژی برق می‌باشد.
 
«نصیر احمد درانی»، وزیر توسعه و بازسازی روستایی افغانستان با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در این کشور به ویژه برنامه‌های عمرانی این وزارت در روستاها گفت: تقویت روند توسعه در افغانستان نیازمند تلاش همه جانبه دولت برای اشتغال زایی، مبارزه جدی با فساد و سهم گیری مردم است.
 
در این گزارش که با عنوان «کار برای توسعه انسانی» منتشر شده است، وضعیت توسعه انسانی 188 کشور در سال 2014 مورد بررسی قرار گرفت.
 
بر اساس یافته‌های این اداره سازمان ملل متحد، تراز افغانستان از نظر شاخص توسعه انسانی در سال 2014، 65 درصد بوده که نسبت به تراز سابق آن 68 درصد در سال 2013، کاهش یافته است و افزون بر آن با توجه به بهبود این شاخص در برخی از دیگر کشور‌ها، تراز افغانستان در بین 188 کشور جهان با 2 پله نزول به 171 رسیده است.
 
شاخص توسعه انسانی مقیاسی برای ارزیابی طولانی مدت در زمینه داشتن زندگی طولانی و سالم با امید به زندگی بررسی می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، تراز افغانستان از سال 1980 میلادی تا کنون 23 درصد بوده اما همچنان در ردیف کشورهای دارای توسعه بشری پائین شناخته می‌شود.
 
مطابق با یافته‌های سازمان ملل متحد، نروژ، استرالیا و سوئیس به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم، توسعه یافته ترین کشورهای جهان شناخته شده‌اند.
 
بر پایه این گزارش، پاکستان در رتبه 147، تاجیکستان 129، ازبکستان 114، ترکمنستان 109، چین 90‌ و ایران رتبه 69 جهان را کسب کرده است.
 
دانمارک، هلند، آلمان، ایرلند، آمریکا، کانادا و نیوزیلند به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم جهان از نظر میزان توسعه یافتگی بشری قرار گرفته‌اند.
 
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *