انتصاب سرپرستان یک هفته‌ای برای فدراسیون‌ها، بدعتی جدید در ورزش ایران

11:18 - 14 دی 1400
کد خبر: ۷۸۶۷۰۶
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
انتصاب سرپرستان فدراسیون‌هایی همچون شنا و کبدی و تکواندو توسط وزارت ورزش، شائبه‌هایی به همراه دارد.
- وزارت ورزش قصد دارد از این پس در همان چند روز پایانی دوره ۴ ساله ریاست فدراسیون‌ها، انتخابات‌شان را برگزار کند. این اقدام می‌تواند تبعات مثبتی داشته باشد و دیگر شاهد حضور سرپرستان در فدراسیون‌ها نبود؛ سرپرستانی که اقدام به تغیراتی اتوبوسی در فدراسیون‌ها می‌کردند و در نهایت هم برخی از آنها هوای ریاست به سرشان می‌زد و خودشان هم کاندیدا می‌شدند.

اما مشکل اصلی این است که وزارت ورزش تنها چند روز به برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها، اقدام به انتصاب سرپرست برای این فدراسیون‌ها می‌کند. این موضوع از جهات مختلف دارای مشکل است. از طرفی در اساسنامه فدراسیون‌ها آمده که مجمع بالاترین مرجع تصمیم‌گیری فدراسیون است و با توجه به اظهارنظر صریح اساسنامه، وزیر ورزش نمی‌تواند شخصا اقدام به انتصاب سرپرست کند.

از طرف دیگر توجیه وزارت ورزش برای انتصاب سرپرست این است که این موضوع باعث از بین رفتن شائبه‌ها می‌شود. این توجیه هم با اما و اگر‌های زیادی همراه است. چرا که رئیس یک فدراسیون اگر به دنبال مهندسی انتخابات و سوءاستفاده از حایگاهش برای انتخاب دوباره در انتخابات فدراسیون باشد قبل از انتصاب سرپرست فدراسیون هم می‌تواند به هدفش برسد و این سرپرستی یک هفته‌ای نمی‌تواند مانعی برای او ایجاد کند.

در پیوست ۷ بندی اساسنامه فدراسیون‌ها آمده که وزیر ورزش رئیس مجمع فدراسیون‌ها است و در اساسنامه جدید فدراسیون‌ها هم ذکر شده که رئیس مجمع می‌تواند برای فدراسیون‌ها سرپرست منصوب کند. به خاطر همین موضوع است که کارشناسان حقوق ورزشی عنوان می‌کنند اساسنامه جدید فدراسیون‌ها دارای ایراد و تناقض است. قطعا این موضوع می‌تواند یک بار دیگر چالش بزرگی برای ورزش کشور ایجاد کند و باعث حساسیت نهاد‌های بین‌المللی نسبت به انتخابات فدراسیون‌های ملی شود.

اینکه چرا وزارت ورزش اجازه نمی‌دهد مجامع فدراسیون‌ها در خصوص انتخاب رئیس مجمع و همین طور انتخاب سرپرست فدراسیون‌ها دارای اختیارات کامل باشد می‌تواند ابهامات زیادی به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه بدعت جدید وزارت ورزش در انتصاب سرپرستانی که تنها برای چند روز این سمت را بر عهده دارند هم از اتفاقات عجیبی است که تنها مختص ورزش ایران است. اگر رئیس فدراسیون تا روز برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسوین هم در سمت خود باقی بماند هیچ تفاوتی با انتصاب سرپرست فدراسیون برای چند روز محدود ندارد و تنها نتیجه‌ای که این موضوع می‌تواند داشته باشد ایجاد برخی شائبه‌ها است.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *