رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جزئیات تخلفات به کارگیری کمک پرستاران

2:05 - 30 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۷۷۱۹
رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به بیان توضیحاتی در خصوص جزئیات دیدارش با معاونت پرستاری وزارت بهداشت و موضوع کمک پرستار پرداخت.

آرمین زارعیان در گفت‌وگو با میزان در خصوص جزئیات دیدارش با معاونت پرستاری وزارت بهداشت گفت: تهران با نزدیک به ۴۰ هزار پرستار در کل کشور بیشترین آمار هیات مدیره را دارد و مشکلات ما در حد مشکلات کشوری است و هم در حوزه نیروی انسانی و هم در زمینه تعداد و تکثر ارائه خدمات نیاز به نگاه ویژه‌ای داریم. در جلسه‌ای که با معاونت پرستاری وزارت بهداشت داشتیم بر روی این موضوع که سمت و سوی خدمات پرستاری باید به سمت مردم حرکت کند، تاکید کردیم و که البته در گذشته هم این چنین بوده و این مسئله‌ای است که ذات پرستاری هم بر آن تاکید می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه ما باید اولویت اول خدمات رسانی را حفظ و ارتقاء سلامت مردم و باز توانی قرار دهیم، ادامه داد: به تدریج که این اتفاق رخ دهد، حرفه پرستاری تصویر مطلوب اجتماعی پیدا می‌کند و به دنبال آن مسائل دیگر پرستاری اعم از مسائل اجتماعی، صنفی و معیشتی هم حل و فصل می‌شوند.

رییس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به بیان اینکه نکته دومی که اشاره شد، موضوع کمک پرستار بود، افزود: مجموعه‌ای از افراد مختلف در تیم مراقبت حضور دارند که یکی از این افراد کمک پرستار است. در سال‌های قبل بنا به دلایلی پروسه تربیت کمک پرستار تعطیل شده بود و با توجه به اینکه تقریبا در بیشتر استان‌های کشور دبیرستان‌های بهیاری منحل شدند ما به رده دیگری در مجموعه پرستاری احتیاج داشتیم که بتواند کار‌های اولیه بیمار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه دوره یکساله کمک پرستاری در سال ۹۲ مصوب و پروپوزال آن تدوین شد، اظهار کرد: این موضوع در معاونت پرستاری آن زمان اینگونه مطرح شد که باید نهاد‌های مجوز دار نسبت به تربیت کمک پرستار اقدام کنند. این نهاد‌ها باید از معاونت پرستاری مجوز می‌گرفتند و طبیعتا اولویت تربیت کمک پرستار باید به هیات مدیره‌ها داده می‌شد که این اتفاق در ابتدای امر رخ داد، اما به تدریج این امر به سمت نهاد‌هایی به غیر از هیات مدیره‌های پرستاری رفت.

زارعیان متذکر شد: این موضوع سبب بروز تخلفاتی نظیر مواردی دال بر اینکه فردی در کلاس حضور نداشته و برایش حکم صادر شده و یا دریافت مبالغی که مطابق مبلغ مصوب نبوده شد و بر اساس صحبتی با معاونت پرستاری وزارت بهداشت داشتیم بر روی این مسئله تاکید کردیم که جلوی این مسائل گرفته شود، یعنی حتما هیات مدیره‌های نظام پرستاری در سراسر کشور متولی این امر باشند چرا که صلاحیت این کار را دارند که عبادی معاونت پرستاری هم روی این موضوع تاکید کردند و هماهنگی‌های آن را با نظام پرستاری انجام می‌دهند و احتمالا معاونت پرستاری تفاهم نامه مشترکی با سازمان نظام پرستاری امضاء می‌کنند و با سازمان نظام پرستاری هم این اقدام را به هیات مدیره‌ها تفویض می‌کند و این خبر بسیار خوبی بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *