تامین ۱۰۰ درصدی نیاز مراکز درمانی به فرآورده‌های خونی

14:53 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۳۳۴
تامین ۱۰۰ درصدی نیاز مراکز درمانی به فرآورده‌های خونی
رئیس پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون ایران اظهار داشت: هم‌اکنون تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی کشوری از میانگین کشوری ۹۰ درصد در سالیان گذشته به رقم ۱۰۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری میزان - به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون و رئیس پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون ایران اظهار داشت: سازمان انتقال خون ایران سازمانی ملی است که در تمامی مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌های سراسر کشور پایگاه‌های انتقال خون با سیاست گذاری و امکانات یکسان ایجاد نموده است.

وی افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ایران دارای الگویی موفق از یک سازمان انتقال خون ملی است که در مرداد ماه امسال این سازمان موفق ۵۰ ساله خواهد شد.
مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه گفت: سال جاری در حوزه انتقال خون، مقارن با جهشی بزرگ در شاخص‌های مرتبط با تولید خون کافی و سالم است.

وی ادامه داد: مطابق با آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۰۷ اهدای خون در ایران صد درصد داوطلبانه است و شاخص‌های سلامت خون در ایران همانند کشور‌های پیشرفته با درآمد بالا است.

رئیس پنجمین کنگره بین المللی طب انتقال خون گفت: شعار و مبنای کار سازمان انتقال خون ایران آیه شریفه‌ای از سوره مائده است که در آن آمده: هر کس جان فردی را نجات دهد مانند این است که جان همه انسان‌ها را نجات داده است.

جمالی تصریح کرد: سال گذشته در کشور ما بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خون اهدا شد و برای اولین بار به شاخص اهدای خون ۳/۲۷ در هزار دست یافتیم و هم اکنون تأمین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی کشوری از میانگین کشوری ۹۰ درصد در سالیان گذشته به رقم ۱۰۰ درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: برای نخستین بار آزمایشات غربالگری ویروسی خون در سراسر کشور به صورت اتوماسیون انجام می‌شود و غربالگری آنتی‌بادی و تعیین ژنوتیپ گروه خونی به صورت اتوماسیون راه اندازی شده و تا پایان سال جاری غربالگری آنتی‌بادی بر روی همه خون‌های اهدایی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه گفت: هم اکنون امکان تعیین ژنوتیپ گروه‌های خونی در کشور فراهم شده و نیز برای اولین بار در کشور آزمایش غربالگری برای یک میلیون خون اهدایی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال بر روی تمام خون‌های اهدایی انجام شود.

وی تأکید کرد: درصد خون کم لکوسیت از سالیان گذشته از ۲۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است و همچنین برای اولین بار در یکی از استان‌های کشور روش بافی کوت انجام شد و برنامه ریزی برای جایگزینی این روش در سازمان انتقال خون در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ابراز داشت: برای نخستین بار انتقال خون پیش بیمارستانی از مراکز اورژانسی آغاز شده و به تدریج توسعه خواهد یافت.

وی افزود: میزان پلاسمای استحصال شده از خون‌های اهدایی در سازمان از عدد ۱۸۰ هزار لیتر در سالیان گذشته به ۳۰۰ هزار لیتر رسیده و تا پایان سال به ۳۵۰ هزار لیتر خواهد رسید.

جمالی ادامه داد: بخش عمده‌ای از ملزومات انتقال خون نظیر کیسه خون و تجهیزات مرتبط مانند تخت‌های خونگیری، یخچال و ... نیز تولید داخل است و به زودی دستگاه گاما سل نیز در کشور تولید خواهد شد.

وی تأکید کرد: تا پایان سال، نرم افزار جامع و ایرانی انتقال خون راه‌اندازی و پایگاه‌های انتقال خون به تمام مراکز درمانی کشور متصل خواهد شد.

رئیس کنگره افزود: در سازمان انتقال خون ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها، نسبت به برخی موارد نیز نگران هستیم. طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت بسیاری از کشور‌های جهان از جمله کشور‌های مسلمان منطقه از حداقل امکانات انتقال خون برخوردار نیستند و اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه در بسیاری نقاط دنیا حتی برخی کشور‌های با درآمد بالا هنوز محقق نشده است و نیز وابستگی جدی کشور‌های منطقه به غرب از نظر تامین دارو‌های مشتق از پلاسما وجود دارد.

جمالی گفت: تهیه پلاسما به روش پلاسمافرزیس توسط بخش خصوصی با پرداخت پول ضمن به خطر انداختن سلامت اهدا کنندگان پلاسما و سلامت بیمار مصرف کننده دارو‌های مشتق از پلاسما، خطر کاهش حس نوع دوستی و اهدای داوطلبانه خون و به نوعی استثمار طبقات مستضعف جامعه را نیز در پی خواهد داشت.

وی گفت: با پیر شدن جمعیت و کاهش فرزندآوری احتمال کمبود خون و فرآورده‌های خونی نیز در سالیانه آتی جدی است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پایان ابراز امیدواری کرد که در نشستی که با مسئولان انتقال خون کشور‌های منطقه خواهند داشت، گام‌های موثری در جهت پیشگیری از این مخاطرات و کمک به کشور‌های محروم از خدمات انتقال خون برداشته شود.

پنجمین کنفرانس بین المللی طب انتقال خون توسط سازمان انتقال خون و موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون از ۲۵ اردیبهشت ماه به مدت دو روز در هتل اسپیناس پلاس تهران درحال برگزاری است. در این کنفرانس از ۱۰ کشور همکارانی به عنوان سخنران علمی حضور دارند و شرکت کنندگانی از ۳۰ کشور جهان در این سمینار بین‌المللی شرکت کرده‌اند.

همچنین حدود ۳۰۰ نفر از کارشناسان سازمان انتقال خون، دانشجویان و اعضای هیات علمی موسسه و ۵۰ شرکت کننده خارجی در این کنگره حضور یافته‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *