مدیرکل حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی: تبیین مفهوم حقوق‌عامه مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی را دنبال می‌کنیم

13:16 - 25 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۳۰۰
مدیرکل حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی: تبیین مفهوم حقوق‌عامه مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی را دنبال می‌کنیم
مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تعیین شعار «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» برای هفته ملی میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در این هفته اهدافی مانند افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی‌رسانی عمومی را دنیال می‌کنیم.

خبرگزاری میزان - فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گفت: ۲۹ اردیبهشت هم‌زمان با ۱۸ مه روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی است، شعار امسال برای این روز « موزه برای آموزش و پژوهش» است که تاکید گستره‌ای بر کارکرد‌های مورد انتظار موزه‌ها دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه شعار هفته ملی میراث فرهنگی «میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسئولیت اجتماعی» است، درباره نام‌‌گذاری روز‌های هفته میراث فرهنگی توضیح داد: شنبه ۲۹ اردیبهشت مصادف با روز جهانی موزه به نام «موزه برای آموزش و پژوهش»، یکشنبه ۳۰ اردیبهشت با نام میراث فرهنگی حقوق عامه توسعه پایدار و دوشنبه ۳۱ اردیبهشت مصادف با ولادت امام رضا (ع) به نام میراث دینی، میراث رضوی نام‌گذاری شده است.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه سه‌شنبه یکم خرداد ماه با عنوان میراث زنده متضمن تاب آوری و سازگاری و چهارشنبه ۲ خرداد با نام میراث فرهنگی، الفبای زندگی نام‌گذاری شده است افزود: پنج‌شنبه ۳ خرداد نیز که مصادف با روز مقاومت ایثار و پیروزی و سال‌روز فتح خرمشهر است به نام میراث فرهنگی همبستگی اقتدار و جمعه ۴ خرداد با عنوان میراث دفاع مقدس نام‌گذاری شده است.

داوری افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی‌رسانی عمومی، کمک به ارتقاء هویت ملی و تاب‌آوری و نشاط اجتماعی، مردمی سازی و توسعه مفهوم و رویکرد‌های شناخت حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم، تقویت پیوند با نهاد‌ها و دستگاه‌های ذی مدخل در تحقق تکالیف و مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی، توسعه نقش جوامع محلی در حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، توسعه و تبیین گستره مسئولیت اجتماعی در حوزه میراث فرهنگی و تبیین مفهوم حقوق‌عامه مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی را از اهداف برنامه‌های هفته میراث فرهنگی دانست.

وی ادامه داد: معرفی اقدامات و برنامه‌های حوزه میراث فرهنگی، جلب همراهی و مشارکت کلیه مسئولان استانی، اجرای گسترده برنامه‌های مردم محور، جلب مشارکت سمن‌ها و نهاد‌های اجتماعی، مشارکت کودکان نوجوانان و جوانان در برنامه‌های برگزار شده، تقویت نقش آموزشی و پژوهشی موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن تاریخی، تقویت نقش فرهنگی و اجتماعی پایگاه‌ها، موزه‌ها، بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی از جمله رویکرد‌های هفته میراث فرهنگی است.

رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست ضمن اشاره به اینکه در هفته میراث‌فرهنگی کانون توجه ما کودکان و نوجوانان هستند و با دعوت حداکثری از دانش‌آموزان جشن پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی را در پایگاه‌های ملی و جهانی برگزار می‌کنیم، گفت: همچنین جشنواره عکس کودک با یادگار‌های تاریخی را برگزار می‌کنیم که در آن کودکان عکس‌های سلفی خود با بنا‌های تاریخی را ارسال کرده ما علاوه بر معرفی عکس‌های برتر، آثار ارسالی را در قالب یک دیوار نگاره به نمایش در می‌آوریم.

وی افزود: در همین حال مدیران پایگاه‌های ملی و جهانی با حضور در بخش اطفال بیمارستان‌ها ضمن عیادت از کودکان بیمار، از آنان برای بازدید از پایگاه‌ها بعد از بهبودی دعوت به عمل می‌آورند.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی میراث فرهنگی ادامه داد: نشست سراسری هیئت‌های راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی در محل کاخ گلستان از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی است. همچنین از ۱۰ مدیر برتر تجلیل و از ۱۴ عنوان کتاب شناخت‌نامه پایگاه‌های ملی و جهانی رونمایی می‌شود.

علیرضا ایزدی، مدیرکل دفتر ثبت آثار نیز در این نشست گفت: نام‌گذاری هفته‌ای به نام میراث‌فرهنگی فرصت بسیار مناسبی برای معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌های این حوزه و تقویت و ترویج سواد میراثی است. خوشبختانه سواد میراثی در سال‌های اخیر افزایش یافته اما با این حال نیازمند فعالیت‌های بیشتری در این خصوص هستیم. یکی از بی‌نظیرترین آثار هنری ایران، تذهیب است که سال گذشته ثبت جهانی شد و به همین منظور مراسمی را با هدف بزرگداشت این هنر در هفته میراث‌فرهنگی به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد، در روز سوم خرداد نیز ضمن برگزاری جشن سال‌روز آزادسازی خرمشهر، از الواح مرتبط با دفاع مقدس و آثار ثبتی مرتبط با دوران دفاع مقدس در شهر خرمشهر رونمایی می‌شود.

هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌های کشور نیز از برگزاری نمایشگاه الواح استردادی هخامنشی در موزه ملی ایران خبر داد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *