رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سرلشکر موسوی: رزمندگان استان قزوین در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند

13:21 - 10 مهر 1400
کد خبر: ۷۶۲۷۲۲
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده کل ارتش گفت: عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس همچون، نصر، والفجر، بیت المقدس و ده‌ها عملیات دیگر توسط نیرو‌های توانمند لشکر ۱۶ زرهی قزوین و تیپ ۱۱۶ قزوین انجام شده که نشان از صلابت و اقتدار رزمندگان ارتشی این استان دارد.
- بنا به اعلام دفاع‌پرس، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» در بازدید از غرفه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لشکر ۱۶ زرهی قزوین که در محوطه سازمان «حادم» نیروی زمینی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: جان‌فشانی و دلاورمردی رزمندگان قزوین در دوران دفاع مقدس مثال‌زدنی است و این استان مهد شهادت و ایثار محسوب می‌شود. قزوین با داشتن شهدای بزرگی همچون؛ شهید سرلشکر خلبان «عباس بابایی»، شهید سرلشکر «حسین لشگری»، شهید «ابوترابی» و... کارنامه زرینی در هشت سال دفاع مقدس دارد.

وی گفت: امیر «سیروس لطفی» فرمانده لشکر ۱۶ زرهی قزوین یکی از فرماندهان پر افتخار و کهنه کار ارتش در دوران دفاع است که همواره مانند ستاره‌ای در کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد. عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس همچون، نصر، والفجر، بیت‌المقدس و ده‌ها عملیات دیگر توسط نیرو‌های توانمند لشکر ۱۶ زرهی قزوین و تیپ ۱۱۶ قزوین انجام شده که نشان از صلابت و اقتدار رزمندگان ارتشی این استان دارد.

فرمانده کل ارتش با قدردانی از تلاش‌های واحد امور ایثارگران و مدیریت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لشکر ۱۶ زرهی و تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین، تصریح کرد: قطعاً همیت و زحمات مسئولان در به ثبت رساندن آثار شهدا و ایثارگران و همچنین ساخت کلیپ‌های مختلف از بزرگان ارتش در این استان بر کسی پوشیده نیست و استان قزوین در این عرصه بخوبی عمل کرده است.

در پایان سرلشکر موسوی از خدمات ارزنده امیر سرتیپ دوم ستاد «مرادعلی بیژنوند» و سرهنگ «علی زمانی» فرمانده تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین در حوزه نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدردانی کرد.

سرتیپ «محمد رضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، سرتیپ «نوذر نعمتی» جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرهنگ «محسن صادق نیا» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سروان «منوچهر جوادیان» مدیریت حادم لشکر ۱۶ زرهی قزوین در این بازدید فرمانده کل ارتش را همراهی کردند.

جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان لشکر ۱۶ زرهی و تیپ ۱۱۶ قزوین
سرهنگ «شهرام حاجی زاده» رئیس امور ایثارگران تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین در ادامه این مراسم، گفت: این مجموعه با همراهی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لشکر ۱۶ زرهی برنامه‌های متعددی در جهت جمع آوری اسناد مکتوب و شفاهی و همچنین چاپ کتب با همکاری سایر ارگان‌های استان قزوین داشته است، چاپ عملیات‌های مهم لشکر ۱۶ زرهی در دوران دفاع مقدس و ساخت کلیپ‌های رزمندگان تیپ ۱۱۶ در هشت سال جنگ تحملیل از جمله تولیدات امور ایثارگران تیپ ۱۱۶ و حادم لشکر ۱۶ زرهی قزوین است.

حاجی زاده با اشاره به بخشی از تاریخچه لشکر ۱۶ زرهی قزوین، بیان داشت: لشکر۱۶ زرهی در سال ۱۳۴۲ با تعداد چند یگان که از تیپ اصفهان و تیپ مراغه و تیپ کرمانشاه منتزع شده تشکیل شد و درسال ۱۳۴۹ با واگذاری ادوات و تجهیزات، لشگر ۱۶زرهی قزوین بصورت رسمی تاسیس می‌شود. لشکر ۱۶ زرهی و تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین در ۲۴ عملیات دوران دفاع مقدس شرکت داشته است.

مسئول امور ایثارگران تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین خاطرنشان کرد: اولین شهید ارتش در استان قزوین، سرگرد «اسماعیل معصومی» است که در تاریخ چهارم خرداد یکهزار و سیصد و پنجاه و نه در گردنه خان به شهادت رسید و آخرین شهید لشکر در دوران دفاع مقدس شهید «محرم علی رویتوند غیاثوند» جمعی گردان تانک تیپ ۱۱۶ مکانیزه هجومی قزوین است که پس از سال‌ها پیکر این شهید والامقام در سال ۱۳۹۸ با حضور باشکوه مردم قزوین در زادگاهش شهر الوند به خاک سپرده شد.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *